Lammers doet nieuwe aanbevelingen om de veiligheid in de Formule 1 te verbeteren

Veiligheid in de autosport is een thema dat sinds het ongeluk van
Dilano van 't Hoff weer is opgelaaid. Hoe kan de sport veiliger
worden, zijn de circuits te onveilig geworden? Het zijn vragen die
circuleren en waar diverse antwoorden op worden gegeven. Volgens
Jan Lammers is het bijvoorbeeld té makkelijk om naar
Spa-Francorchamps te wijzen als het gaat over het eerder benoemde
ongeval van Van 't Hoff: "Je hebt het over freak accidents . Je kan
zeggen dat bij bepaalde sporten je het gevaar opzoekt, maar dat
maakt de Formule 1 niet gevaarlijker dan andere sporten waarin het
element thrill seeken een rol speelt. Uiteindelijk spreek je gewoon
over een hele nare samenloop van omstandigheden." Dat wil niet
zeggen dat er niet gekeken kan worden naar hoe de sport veiliger
kan worden. In gesprek met RacingNews365 oppert hij daarom twee
maatregelen die in zijn ogen de sport sowieso veiliger maken: "Het
grootste probleem is het zicht." Als eerste wijst hij daarom naar
het regenlicht dat standaard achterop elke F1-auto én weerszijden
van de achtervleugel prijkt: "Daar heb ik altijd mijn bedenkingen
over gehad en met name over het feit dat dat knippert. Ik zou er
juist voor willen pleiten dat dat licht altijd aan staat. Als het
knippert, word je continu verblind en en heb je totaal geen gevoel
voor diepte. Ik heb het zelf meegemaakt ten tijde van de
introductie en in mijn ogen is die regel die met goede bedoelingen
is geïntroduceerd daarom juist onveilig." Laat het licht dus
constant aan staan, oppert Lammers: "Dan is elke beweging van zo'n
licht ook daadwerkelijk een beweging van een auto." Snelheid op
afstand reguleren Echter, als een auto dwars op de baan komt te
staan zoals in de twee helaas fatale voorbeelden van Anthoine
Hubert en Dilano van 't Hoff, heb je aan een achterlicht ook niets.
Daarom doet Lammers nog een tweede aanbeveling in de vorm van een
veiligheidsmaatregel die niet onbekend is in de (indoor)
kartwereld. "Plaats sensoren op de auto die de bewegingen van de
auto registreren. Als die dan afwijkende waarden registreren,
bijvoorbeeld door een impact of schuiver op hoge snelheid, worden
alle andere auto's automatisch en op afstand afgeremd, waardoor
niemand er meer hinder van ondervindt dan de ander." Lammers noemt
het een 'geautomatiseerde virtual safety car': "Stel dat systeem
dan zo af dat er bij een schuiver op lage snelheid in bijvoorbeeld
een bocht als La Source (hairpin op Spa-Francorchamps, red.) nog
niks gebeurt, maar dat als iemand in snelle bochten spint, dat je
dan onmiddellijk aan geautomatiseerde virtual safety car krijgt."
Zal zo'n systeem altijd waterdicht zijn? "Natuurlijk al er dan
worden geroepen 'stel dat het bij de één wel werkt en bij de ander
niet'. Dat is dan misschien een risico, maar die risico's zijn dan
wellicht alsnog kleiner dan in het geval van de ongelukken met
Hubert en Van 't Hoff." Reactie van Spa-Francorchamps zelf
RacingNews365 vroeg Spa-Francorchamps naar aanleiding van het
ongeval van Van 't Hoff zelf om een reactie. Het circuit geeft aan
dat veiligheid te allen tijde de hoogste prioriteit geniet. Het
circuit werkt dan ook volop mee aan het onderzoek naar de crash van
Van t Hoff. "We staan in nauw contact met zowel de FIA als de
R.A.C.B (Belgische automobielfederatie, red.) als onderdeel van het
onderzoek naar de omstandigheden die tot dat tragische ongeluk
hebben geleid." Onderdeel daarvan is een onderzoek naar onze
infrastructuur (lees: het circuit)." "Wel willen we benadrukken dat
dat ongeluk plaatsvond om Kemmel Straight en niet in Raidillon
zoals her en der geschreven wordt. Het circuit neemt alle
maatregelen om er op toe te zien dat activiteiten op de baan veilig
kunnen verlopen. Bovendien dient het circuit zich te conformeren
aan de hoogste veiligheidsvoorschriften die nodig zijn om een Grade
1-licentie in de wacht te slapen. Die voorschriften volgen we
nauwgezet." "Baanveiligheid is iets waar we voortdurend mee bezig
zijn, waarbij jaar in jaar uit alle benodigde maatregelen worden
getroffen, ook tijdens het seizoen, om de gevaren die gepaard gaan
met deze sport tot een minimum te beperken. Dit alles met
inachtneming van de strenge door de FIA opgestelde criteria."

Top Headlines

Oudere Top Headlines