Wolff en Marko roepen op tot duidelijkere regels budgetcap: "We moeten dat afschaffen"

Red Bull heeft vorig jaar een straf gekregen voor het overschrijden
van het budgetcap in 2021 in de Formule 1. Inmiddels doen er de
geruchten de ronde dat voor het jaar 2022 drie teams het budgetcap
zouden hebben overtreden. Reden voor Red Bull-adviseur Helmut Marko
en Mercedes-teambaas Toto Wolff om op te roepen voor duidelijkere
regels. Wie de drie teams zijn, dat is nog niet duidelijk. De FIA
onderzoekt alle gegevens nog van de teams over 2022 en heeft nog
geen bericht de wereld in gestuurd. Dat weerhoudt Marko en Wolff er
niet van om nu al op te roepen tot duidelijkere regels. Volgens hen
is er nu nog te veel ruimte voor verschillende interpretaties van
de regels. De speciale projecten en aanvullende bedrijven die de
Formule 1-teams de afgelopen jaren hebben opgericht, vormen de
belangrijkste bron van discussie. Voor Red Bull gaat het specifiek
over de RB17, legt Marko uit aan motorsport-total.com . RB17 is een
supersportwagen, ontworpen door Adrian Newey, die vanaf 2025 in
productie gaat. Er is een beperkte oplage van slechts 50 exemplaren
gepland, die al bijna helemaal uitverkocht is. De prijs voor zo'n
wagen: 5 miljoen Britse pond, omgerekend zo'n 5,8 miljoen euro. De
wagen is uitgerust met technologie die ook in de Formule 1 te
vinden is. Engineers die tijdelijk bij het Formule 1-team van Red
Bull zijn weggehaald en onderdelen voor de RB17 hebben ontwikkeld,
zoals de onderkant van de wagen, zouden in theorie tijdens dit
proces kennis kunnen hebben opgedaan die ook relevant is voor het
Formule 1-team. Maar het is heel complex om te kijken hoeveel tijd
dergelijke 'gedeelde' werknemers hebben besteed aan het werken aan
de RB17 en hoeveel tijd er is besteed voor de Formule 1. 'Gedeelde
werknemers' moeten afgeschaft worden Marko: "Er zijn mensen geweest
die deels daar en deels daar werkten. Hoe scheid je dat? Dat is ook
een hele procedure. De hele budgetcap bestaat nog uit te veel
interpretaties en te weinig uit feiten. Daarom ontstaan er
discussies en moet het aangescherpt worden." Mercedes-teambaas Toto
Wolff is het daarmee eens. Hij pleit er nu voor om het model
waarbij ingenieurs deels voor Formule 1 en deels voor speciale
projecten worden ingezet af te schaffen. "Bij Mercedes is dit iets
gemakkelijker omdat alle medewerkers in één bedrijf zitten. Maar
als je een heleboel dochterondernemingen hebt, wordt het
ingewikkelder. Ik denk dat we dat voor de nieuwe reglementen van
2026 gewoon moeten afschaffen", vindt Wolff. "We verdienen geld met
onze engineeringprojecten. Ik vind dat we werknemers die voor deze
projecten werken niet meer voor de Formule 1 moeten laten werken.
Geen minuut. Dat zou goed zijn voor de sport. De een is Formule 1,
de ander niet. En als iemand ook maar tien seconden aan een Formule
1-project werkt, moet hij of zij volledig worden toegeschreven aan
de Formule 1. Zo moeten we het doen." Wolff meent namelijk dat
'gedeeld personeel' een maas in de wet is om het budgetcap te
omzeilen. "Als je tien aerodynamici uit het Formule 1-team vist en
ze ontwikkelen nu een superwagen, dan leren ze iets. Het kan
bijvoorbeeld gaan om software of andere zaken. In de reglementen
staat dan dat dit bij het budgetcap moet worden toegevoegd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines