Verraste Verstappen voorkwam vroege uitvalbeurt in kwalficatie: "Dat scheelde niet veel"
Voor Max Verstappen was het aan het einde van Q2 op vrijdag even
billenknijpen. De Nederlander stond op het spreekwoordelijke randje
van de afgrond. Hij wist geen goede tijd neer te zetten en stond op
P10 in de slotseconden, maar uiteindelijk stootte hij met de hakken
over de sloot door naar de allesbeslissende Q3-sessie. Hoe kon het
zover komen? De Red Bull-coureur legt uit. "Het scheelde niet veel,
maar ik moest mijn eerste snelle ronde in Q2 afbreken, omdat ik in
bocht acht of negen over de witte lijn ging. Vervolgens reed ik een
langzame ronde, gedurende welke ik waarschijnlijk een beetje te
veel bandentemperatuur ben verloren." "Vervolgens heb ik veel marge
gepakt in die laatste Q2-ronde, vooral in die bocht waar ik in de
ronde daarvoor de fout maakte. Ik nam veel te veel marge en omdat
de baan zoveel sneller was geworden, scheelde het niet veel." Hit
and miss Verstappen en zijn negentien collega coureurs hadden het
lastig op de vrijdag, want met slechts enkele ronden tijdens de
natte eerste training moest men een afstelling bepalen voor de rest
van het weekend. Wat voor effect heeft dat gehad? Verstappen legt
uit. "Daardoor is het zeker wat meer hit and miss . Tijdens de
kwalificatie maakten we uiteindelijk de stap naar de
droogweerbanden, waardoor je eindelijk een wat beter beeld krijgt
van waar de auto ongeveer toe in staat is. Gelukkig was het niet
slecht!", lacht hij. "Maar om eerlijk te zijn kan het door het
sprintformat ook in droge omstandigheden een hit and miss zijn. Het
zorgt namelijk altijd voor een wat chaotische dag. Daarom geniet ik
ook niet echt van dit soort weekenden, want je hebt gewoon de tijd
niet." Het format De tweevoudig kampioen kan zich niet inhouden en
benadrukt nog een keer dat hij niets ziet in het sprintformat. "Dit
format kan beter, maar ik vermoed dat ze het juist hebben
geïntroduceerd om een beetje chaos te creëren en ervoor te zorgen
dat sommige teams de plank misslaan." Volgens Verstappen hoort dat
niet bij F1. "Als je ziet hoe geavanceerd deze sport is, dan denk
ik niet dat het zo hoort te zijn: als je op vrijdag met de
verkeerde set-up arriveert, of je na VT1 de verkeerde keuze maakt,
dan zit je er voor de rest van het weekend aan vast. Vorig jaar in
Brazilië gebeurde ons dat ook. Het is gewoon heel pijnlijk", aldus
de tweevoudig kampioen.
billenknijpen. De Nederlander stond op het spreekwoordelijke randje
van de afgrond. Hij wist geen goede tijd neer te zetten en stond op
P10 in de slotseconden, maar uiteindelijk stootte hij met de hakken
over de sloot door naar de allesbeslissende Q3-sessie. Hoe kon het
zover komen? De Red Bull-coureur legt uit. "Het scheelde niet veel,
maar ik moest mijn eerste snelle ronde in Q2 afbreken, omdat ik in
bocht acht of negen over de witte lijn ging. Vervolgens reed ik een
langzame ronde, gedurende welke ik waarschijnlijk een beetje te
veel bandentemperatuur ben verloren." "Vervolgens heb ik veel marge
gepakt in die laatste Q2-ronde, vooral in die bocht waar ik in de
ronde daarvoor de fout maakte. Ik nam veel te veel marge en omdat
de baan zoveel sneller was geworden, scheelde het niet veel." Hit
and miss Verstappen en zijn negentien collega coureurs hadden het
lastig op de vrijdag, want met slechts enkele ronden tijdens de
natte eerste training moest men een afstelling bepalen voor de rest
van het weekend. Wat voor effect heeft dat gehad? Verstappen legt
uit. "Daardoor is het zeker wat meer hit and miss . Tijdens de
kwalificatie maakten we uiteindelijk de stap naar de
droogweerbanden, waardoor je eindelijk een wat beter beeld krijgt
van waar de auto ongeveer toe in staat is. Gelukkig was het niet
slecht!", lacht hij. "Maar om eerlijk te zijn kan het door het
sprintformat ook in droge omstandigheden een hit and miss zijn. Het
zorgt namelijk altijd voor een wat chaotische dag. Daarom geniet ik
ook niet echt van dit soort weekenden, want je hebt gewoon de tijd
niet." Het format De tweevoudig kampioen kan zich niet inhouden en
benadrukt nog een keer dat hij niets ziet in het sprintformat. "Dit
format kan beter, maar ik vermoed dat ze het juist hebben
geïntroduceerd om een beetje chaos te creëren en ervoor te zorgen
dat sommige teams de plank misslaan." Volgens Verstappen hoort dat
niet bij F1. "Als je ziet hoe geavanceerd deze sport is, dan denk
ik niet dat het zo hoort te zijn: als je op vrijdag met de
verkeerde set-up arriveert, of je na VT1 de verkeerde keuze maakt,
dan zit je er voor de rest van het weekend aan vast. Vorig jaar in
Brazilië gebeurde ons dat ook. Het is gewoon heel pijnlijk", aldus
de tweevoudig kampioen.