Verstappen geeft rijles in de regen tijdens sprintrace GP België
Regenval vlak voor de start van de sprintrace zorgde ervoor dat de
start een half uur werd uitgesteld, nadat de oorspronkelijke
aanvangstijd ook al met ruim een half uur was uitgesteld. Even na
de klok van half zes werden de coureurs, verplicht op de full wets,
op pad gestuurd achter de safety car. De race werd door vijf ronden
achter de safety car ingekort van 15 naar 11 ronden. De baan
droogde langzaam op en diverse coureurs spraken de wens uit om
direct te wisselen naar de intermediates. Max Verstappen had
daarbij het nadeel dat Red Bull de voorste pitbox heeft en wisselen
aan het einde van de laatste safety car ronde geen optie was, omdat
er dan veel coureurs achter hem door de pitlane zouden rijden wat
hem veel tijd zou kosten. Oscar Piastri, Sergio Perez, Carlos Sainz
en Lewis Hamilton doken als toppers wel direct naar binnen.
Verstappen reed min of meer noodgedwongen een ronde langer door en
stopte met Charles Leclerc en Lando Norris aan het einde van ronde
1, waardoor Piastri de leiding overnam. Volgorde bij het ingaan van
de tweede ronde: Piastri, Verstappen, Gasly, Perez en Hamilton. Het
duurde een ronde voordat Verstappen zijn banden op temperatuur had
en het gaatje naar Piastri had gedicht. Verstappen een klasse apart
De ervaren Fernando Alonso spinde in ronde vier van de baan,
waardoor de safety car op de baan kwam. Met nog vijf ronden te gaan
werd het veld weer losgelaten, waarbij alle coureurs op de
intermediates stonden. Piastri mocht het veld aanvoeren maar stond
direct vol onder druk van Verstappen. Op Kemmel Straight vloog de
Red Bull-coureur langs Piastri om vervolgens direct een groot gat
te slaan met de rest van het veld. Hamilton en Perez waren volop
aan het knokken, waarbij de coureurs elkaar op hoge snelheid
raakten. Het zorgde voor een groot gat in de sidepod van de Red
Bull. Het zorgde er mede voor dat Perez plots veel posities verloor
en uiteindelijk zelfs uitviel. Hamilton werd door de stewards
bestraft met een tijdstraf van vijf seconden. Het betekende dat hij
een podiumplaats kon vergeten. Verstappen gaf ondertussen rijles
aan het gehele veld en was een seconde per ronde sneller dan wie
dan ook. Met speels gemak schreef hij de sprintrace op zijn naam
voor Piastri en Gasly. In de WK-stand loopt de Nederlander wederom
acht punten uit.
start een half uur werd uitgesteld, nadat de oorspronkelijke
aanvangstijd ook al met ruim een half uur was uitgesteld. Even na
de klok van half zes werden de coureurs, verplicht op de full wets,
op pad gestuurd achter de safety car. De race werd door vijf ronden
achter de safety car ingekort van 15 naar 11 ronden. De baan
droogde langzaam op en diverse coureurs spraken de wens uit om
direct te wisselen naar de intermediates. Max Verstappen had
daarbij het nadeel dat Red Bull de voorste pitbox heeft en wisselen
aan het einde van de laatste safety car ronde geen optie was, omdat
er dan veel coureurs achter hem door de pitlane zouden rijden wat
hem veel tijd zou kosten. Oscar Piastri, Sergio Perez, Carlos Sainz
en Lewis Hamilton doken als toppers wel direct naar binnen.
Verstappen reed min of meer noodgedwongen een ronde langer door en
stopte met Charles Leclerc en Lando Norris aan het einde van ronde
1, waardoor Piastri de leiding overnam. Volgorde bij het ingaan van
de tweede ronde: Piastri, Verstappen, Gasly, Perez en Hamilton. Het
duurde een ronde voordat Verstappen zijn banden op temperatuur had
en het gaatje naar Piastri had gedicht. Verstappen een klasse apart
De ervaren Fernando Alonso spinde in ronde vier van de baan,
waardoor de safety car op de baan kwam. Met nog vijf ronden te gaan
werd het veld weer losgelaten, waarbij alle coureurs op de
intermediates stonden. Piastri mocht het veld aanvoeren maar stond
direct vol onder druk van Verstappen. Op Kemmel Straight vloog de
Red Bull-coureur langs Piastri om vervolgens direct een groot gat
te slaan met de rest van het veld. Hamilton en Perez waren volop
aan het knokken, waarbij de coureurs elkaar op hoge snelheid
raakten. Het zorgde voor een groot gat in de sidepod van de Red
Bull. Het zorgde er mede voor dat Perez plots veel posities verloor
en uiteindelijk zelfs uitviel. Hamilton werd door de stewards
bestraft met een tijdstraf van vijf seconden. Het betekende dat hij
een podiumplaats kon vergeten. Verstappen gaf ondertussen rijles
aan het gehele veld en was een seconde per ronde sneller dan wie
dan ook. Met speels gemak schreef hij de sprintrace op zijn naam
voor Piastri en Gasly. In de WK-stand loopt de Nederlander wederom
acht punten uit.