Hoe Verstappen leerde van eerdere fouten in België: "En gelukkig gebeurde daar niks!"

In de startfase van de Formule 1 Grand Prix van België zagen we een
rustige, anticiperende Max Verstappen vanaf de zesde startplaats op
de grid. Uit ervaring heeft de Nederlander geleerd dat de race niet
gewonnen wordt bij de start, maar dat daar juist de kans ligt op
een vroegtijdig einde van de sessie. Na de rustige openingsfase
wist de Red Bull-rijder relatief makkelijk naar voren te rijden,
waarna hij uiteindelijk de race won met ruim twintig seconden
voorsprong op de rest van het veld. Na afloop van de race op
Spa-Francorchamps blikt hij bij de media, waaronder RacingNews365 ,
uitgebreid terug op hoe hij zijn achtste zege op rij boekte.
"Terugkijkend op de eerste bocht... mijn start was oké, maar ik zag
dat Carlos Sainz zich verremde en naar de binnenkant dook. Daar zat
Oscar Piastri echter ook en beide coureurs gingen erg diep de bocht
in. Ik wist precies wat er ging gebeuren, want dit is mij ook
overkomen in 2016", legt Verstappen uit, terugblikkend op zijn
touché met Kimi Raikkonen bij de start van de race op Spa een
aantal jaar geleden. "Toen wist ik: daar ga ik me niet in mengen en
natuurlijk was daar schade. Daarna keek ik wat er ging gebeuren bij
het uitkomen van de bocht, want ik zal al dat Oscar niet goed meer
kon sturen. Daar verloor ik wat momentum, maar gelukkig was mijn
auto oké." De 'echte' start van Verstappens race Na het ontwijken
van de chaos in de openingsfase begon de Grand Prix van België pas
écht, aldus Verstappen. "Dat begon een beetje ongelukkig, want ik
zat vast achter Lewis Hamilton omdat hij binnen DRS van Charles
Leclerc zat. Met de hoge topsnelheid van Lewis kon ik daar
onmogelijk voorbij, dus ik moest afwachten tot hij buiten DRS kwam.
Toen dat gebeurde, kwam ik er voorbij." "Twee of drie ronden later
ging ik ook Charles voorbij, maar daardoor heb ik mijn banden iets
overbelast. Na de eerstvolgende stop naar mediums voelde ik dat de
auto zich in een veel beter werkvenster begon, waardoor ik een stuk
sneller kon rijden. Toen begon alles tot leven te komen en kon ik
genieten van het rijden. Eenmaal aan de leiding was mijn
voornaamste taak het managen van de banden." Een comfortabele rit
van Verstappen dus, totdat de Nederlander - en natuurlijk de rest
van het veld - een nieuwe verrassing kreeg: regendruppels. "Ik
moest wel wat vertragen op bepaalde stukken, maar toen dat ook weer
voorbij was en ik de overstap maakte naar de softs voelde de auto
weer helemaal in balans. Dat laat wel zien dat als je niet vast zit
in het verkeer, je erg goed om kan gaan met de banden. Dus ja: een
geweldige race! De bijna-crash in Eau Rouge In vergelijking met de
'agressievere' aanpak van een aantal jaar geleden is Verstappen
rustig en afwachtend. Logisch ook, want met de snelheid van de
dominante RB19 kan de Limburger het zich veroorloven om de eerste
ronden af te wachten en pas in de longruns de concurrentie te
verslaan. "Je moet gewoon wachten en kijken wat er voor je gebeurt.
Als je door de eerste ronde komt, dan werk je je rustig naar
voren." Verstappen controleerde vrijwel de hele race, maar zag ook
één moment waardoor hij bijna een DNF achter zijn naam kreeg. De
Red Bull-coureur had een momentje in Eau Rouge, maar kon het moment
opvangen en doorrijden. "Ja, dat was zeker niet de beste plek om
schuin doorheen te gaan, maar gelukkig gebeurde daar niks! Met de
veranderingen in de bochten daar is er iets meer run-off, maar het
is geen fijne bocht om een moment te hebben", aldus de winnaar van
de GP van België, die positief afsluit: "Opnieuw een fantastische
race."

Top Headlines

Oudere Top Headlines