Horner looft race-engineer van 'lastige' Verstappen: "Velen bezwijken onder de druk"
Nu Max Verstappen en Red Bull de Formule 1 domineren lijkt de
Nederlander iets meer tijd te hebben om het een en ander te 'eisen'
van zijn race-engineer Gianpiero 'GP' Lambiase. Dat werd weer
duidelijk in de Grand Prix van België, waarin Verstappen regelmatig
tegengas gaf na de instructies van GP. 'Een lastige klant', zo
noemde Red Bull-teambaas Christian Horner de huidige WK-leider al
een aantal keer dit weekend. Na afloop van de race op Spa, gewonnen
door Verstappen, gaat de Brit in op de onderlinge relatie tussen
Max en GP. "Ze zijn al een duo sinds de allereerste race dat Max
bij ons in de auto stapte. Max is een lastige klant en je moet een
heel sterk karakter hebben om daar mee om te gaan", zo trapt hij af
in gesprek met onder andere RacingNews365 . "Maar weet je, GP is
een soort Jason Statham. Hij kan er goed en fair mee dealen en er
is ontzettend veel respect tussen de twee. Dat vloeit voort uit het
vertrouwen dat ze in elkaar hebben", aldus Horner, die geen enkel
probleem ziet in de communicatie tussen Verstappen en Lambiase.
"Het ding is alleen dat 200 miljoen mensen meeluisteren met wat ze
zeggen, maar ze hebben een fantastische band met elkaar en
ontzettend veel vertrouwen." Horner: 'Je moet sterk in je schoenen
staan' Of het nou gaat om een extra stop voor de snelste raceronde
(en dus een WK-punt erbij) of een ietwat gewijzigde strategie: als
Verstappen denkt dat er iets moet gebeuren, dan hoort GP dat over
de boordradio. Horner vervolgt: "Max is een veeleisende klant en
hongerig voor alles wat er maar is. GP is heel goed in het managen
van Max gedurende een Grand Prix-weekend en er is wederzijds
vertrouwen en respect tussen de twee." "GP staat ondertussen
natuurlijk ook met mij in contact, maar het grootste deel van de
communicatie gebeurt tussen coureur en engineer. Er is respect en
vertrouwen en met Max Verstappen móét je wel een heel sterk
karakter hebben om de veeleisende klant aan te kunnen. Veel
race-engineers zouden bezwijken onder de druk, maar GP heeft een
heel sterk karakter om ermee te dealen. Het respect en vertrouwen,
dat is ontzettend belangrijk", aldus de Red Bull-teambaas.
Nederlander iets meer tijd te hebben om het een en ander te 'eisen'
van zijn race-engineer Gianpiero 'GP' Lambiase. Dat werd weer
duidelijk in de Grand Prix van België, waarin Verstappen regelmatig
tegengas gaf na de instructies van GP. 'Een lastige klant', zo
noemde Red Bull-teambaas Christian Horner de huidige WK-leider al
een aantal keer dit weekend. Na afloop van de race op Spa, gewonnen
door Verstappen, gaat de Brit in op de onderlinge relatie tussen
Max en GP. "Ze zijn al een duo sinds de allereerste race dat Max
bij ons in de auto stapte. Max is een lastige klant en je moet een
heel sterk karakter hebben om daar mee om te gaan", zo trapt hij af
in gesprek met onder andere RacingNews365 . "Maar weet je, GP is
een soort Jason Statham. Hij kan er goed en fair mee dealen en er
is ontzettend veel respect tussen de twee. Dat vloeit voort uit het
vertrouwen dat ze in elkaar hebben", aldus Horner, die geen enkel
probleem ziet in de communicatie tussen Verstappen en Lambiase.
"Het ding is alleen dat 200 miljoen mensen meeluisteren met wat ze
zeggen, maar ze hebben een fantastische band met elkaar en
ontzettend veel vertrouwen." Horner: 'Je moet sterk in je schoenen
staan' Of het nou gaat om een extra stop voor de snelste raceronde
(en dus een WK-punt erbij) of een ietwat gewijzigde strategie: als
Verstappen denkt dat er iets moet gebeuren, dan hoort GP dat over
de boordradio. Horner vervolgt: "Max is een veeleisende klant en
hongerig voor alles wat er maar is. GP is heel goed in het managen
van Max gedurende een Grand Prix-weekend en er is wederzijds
vertrouwen en respect tussen de twee." "GP staat ondertussen
natuurlijk ook met mij in contact, maar het grootste deel van de
communicatie gebeurt tussen coureur en engineer. Er is respect en
vertrouwen en met Max Verstappen móét je wel een heel sterk
karakter hebben om de veeleisende klant aan te kunnen. Veel
race-engineers zouden bezwijken onder de druk, maar GP heeft een
heel sterk karakter om ermee te dealen. Het respect en vertrouwen,
dat is ontzettend belangrijk", aldus de Red Bull-teambaas.