Pirelli onthult bandenkeuzes voor GP Nederland en verrast voor GP Italië
Net als vorig jaar heeft Pirelli voor de C1, C2 en C3-banden
gekozen voor de GP van Nederland. Dat is dus een keuze voor de
hardere banden op het spectrum. Toch is het niet helemaal hetzelfde
als in 2022, want de C1 van dit jaar is een compleet nieuwe band
die qua hardheid tussen de C1 en C2 van vorig jaar in zit.. Omdat
er vorig jaar te veel verschil zat tussen de C1 en C2, is er
namelijk een nieuwe band ontwikkeld. Dat is nu de C1, terwijl de C1
van vorig jaar nu de C0 is. De nieuwe band is echter nog nooit
gebruikt tijdens een Grand Prix-weekend. Pirelli verklaart waarom
het weer voor vrij harde banden heeft gekozen voor de GP van
Nederland. "Zandvoort is een van de meest veeleisende circuits op
de F1-kalender voor de banden. Dat komt voornamelijk door de twee
kombochten, bocht drie en bocht veertien)." In Monza, de week na de
Dutch GP, komen de drie zachtste bandensoorten in actie: de C3, C4
en C5. Bovendien wordt er in Italië weer een test gedaan met het
nieuwe ATA (Alternative Tyre Allocation) format. Voor de Italiaanse
Grand Prix heeft Pirelli een stap zachtere banden gekozen dan vorig
jaar. "Samen met het nieuwe format moet dat voor meer strategische
opties zorgen", verklaart men de verrassende keuze. Bandenkeuzes
Pirelli 2023
gekozen voor de GP van Nederland. Dat is dus een keuze voor de
hardere banden op het spectrum. Toch is het niet helemaal hetzelfde
als in 2022, want de C1 van dit jaar is een compleet nieuwe band
die qua hardheid tussen de C1 en C2 van vorig jaar in zit.. Omdat
er vorig jaar te veel verschil zat tussen de C1 en C2, is er
namelijk een nieuwe band ontwikkeld. Dat is nu de C1, terwijl de C1
van vorig jaar nu de C0 is. De nieuwe band is echter nog nooit
gebruikt tijdens een Grand Prix-weekend. Pirelli verklaart waarom
het weer voor vrij harde banden heeft gekozen voor de GP van
Nederland. "Zandvoort is een van de meest veeleisende circuits op
de F1-kalender voor de banden. Dat komt voornamelijk door de twee
kombochten, bocht drie en bocht veertien)." In Monza, de week na de
Dutch GP, komen de drie zachtste bandensoorten in actie: de C3, C4
en C5. Bovendien wordt er in Italië weer een test gedaan met het
nieuwe ATA (Alternative Tyre Allocation) format. Voor de Italiaanse
Grand Prix heeft Pirelli een stap zachtere banden gekozen dan vorig
jaar. "Samen met het nieuwe format moet dat voor meer strategische
opties zorgen", verklaart men de verrassende keuze. Bandenkeuzes
Pirelli 2023