Pirelli wijst op risico's van agressieve tactiek Verstappen

Richting het einde van de Formule 1 Grand Prix van België maakte
Max Verstappen zijn laatste pitstop. De leider in de wedstrijd
kreeg een setje softs van zijn team, met de instructies om zijn
stint rustig te beginnen. Verstappen had immers een ruime marge op
de nummer twee, teamgenoot Sergio Perez. Het woord 'rustig' leek
echter niet echt voor te komen in het woordenboek van de regerend
wereldkampioen en dat werd al tijdens zijn out lap duidelijk.
Verstappen scheurde door op Spa-Francorchamps en op de tijdenlijst
waren zelfs een aantal paarse minisectoren te zien. Race-engineer
Gianpiero Lambiase was er niet zo heel blij mee en dat kan de
Formule 1-chef van Pirelli, Mario Isola, zich goed voorstellen. Er
zijn namelijk een aantal gevaren verbonden aan een (te) snelle out
lap. "Er zijn twee mogelijke problemen", zo begint Isola het
gesprek tegenover de aanwezige media op Spa, waaronder
RacingNews365 . "Als iemand meteen aan het begin van een stint op
nieuwe banden gaat pushen, dan kan er graining ontstaan. De band is
door de bandenwarmers niet koud, maar zeker nog niet op
temperatuur." De graining op het loopoppervlak is daarmee probleem
nummer één, aldus de bandenchef van de Formule 1. "Dat moet je er
eerst weer af zien te krijgen om weer op het gewenste
prestatieniveau te komen. Probleem nummer twee is als de band
nieuwer en dus nog wat dikker is. In dat geval genereer je meer
warmte in de band, waardoor er meer thermische slijtage is." Is dat
echt een probleem voor Red Bull? De manier waarop Verstappen pushte
in de outlap na zijn laatste pitstop was opmerkelijk, want normaal
gesproken rijden de F1-coureurs juist voorzichtig, met als reden de
hierboven genoemde risico's. "De coureurs willen in de eerste
ronden van een stint de banden dus juist managen, zodat ze de
juiste temperatuur in de band krijgen", aldus Isola. Toch maakte de
'agressieve' outlap weinig tot geen verschil in de uitkomst van de
race. Verstappen kon alsnog razendsnel naar de finish rijden en won
de Grand Prix van België met een marge van ruim twintig seconden op
de nummer twee in de race, teamgenoot Sergio Perez. Isola legt uit
dat het team van Verstappen daar simpelweg een luxepositie in
heeft. "Red Bull heeft een goede marge." "Ze kunnen dus eigenlijk
doen wat ze willen. Soms zie je dat Max zijn pace aan het managen
is, maar als hij dan pusht, dan kan hij ruim een seconde sneller
zijn dan de rest van het veld!"

Top Headlines

Oudere Top Headlines