Stoddart: "Totdat de F1-regels veranderen, zal Verstappen kampioen zijn"
De Grand Prix was verschrikkelijk saai! De hoogtepunten op tv waren
de gevechten om P12. Dat zegt genoeg. De sprintrace was daarentegen
zeer spannend, met geweldig racen. Het resultaat van de sprint was
mooi, met mijn landgenoot Oscar Piastri op het podium. Ik weet niet
steeds niet wat ik van het sprintformat vind. Er moeten nog wat
dingen aangepakt worden. Het is een race, waarom is er dan geen
podium? Het is gewoon heel saai zo na afloop. Je ziet het na de
sprint bij de interviews. Niemand weet waar hij nou naar toe moet
lopen. Daar kunnen nog wat dingen aan gewijzigd worden. Dat zou
goed zijn voor de sport, want als je de sprint erin houdt, zorg er
dan ook voor dat het echt een evenement van formaat is. Verstappen
een klasse apart Max was weer een klasse apart. Niemand kan in iets
tegen hem inbrengen, of tegen Red Bull. Sommige teams hadden het
dit weekend weer lastig. Alle spanning was echter veroorzaakt door
het weer. In die ene training was er namelijk geen meter gereden in
droge omstandigheden. Daardoor was iedereen qua set-up helemaal
nergens. Dat viel op. McLaren bijvoorbeeld, met een set-up voor
regen, of George Russell, met een verkeerde achtervleugel. Het
incident in de eerste bocht waar Oscar Piastri uitviel, was gewoon
een domme actie, waarbij de schuld absoluut bij Carlos Sainz ligt.
Ik heb meerdere keren naar de beelden gekeken en als hij niet had
gezien dat Oscar er zat, dan had hij het op zijn minst moeten
verwachten. Ik haat het om coureurs de muur te zien raken in zo'n
eerste bocht, met zoveel andere coureurs om zich heen. Dat had
zoveel slechter af kunnen lopen. In 1998 hadden we ook zoiets,
waarbij het hele veld werd geblokkeerd door een aantal auto's. Dit
had precies zo'n incident kunnen zijn. Als Piastri of Sainz was
gespind, dan had zich een hele nare situatie voor kunnen doen. Dat
was echt Carlos' schuld. De rest van de race - ik haat het dat ik
dit moet zeggen - was vrij saai. Een droge race, een optocht, op
een lang circuit waar je niet met achterliggers te maken krijgt.
Het meest interessante van de race waren Max' zijn opmerkingen op
de radio, het plagen van zijn engineer. Als dat alles is wat Max te
doen heeft, dan verveelde hij zich waarschijnlijk ook tijdens de
Grand Prix! Verstappen alleen door regelwijzigingen te stoppen Je
moet Max en Red Bull even buiten beschouwing laten. Ze zijn
ongenaakbaar. Het doel van elk ander team is om hen van hun troon
te stoten, maar totdat de Formule 1-regels weer veranderen, gaat er
aan die dominantie ook niets veranderen. We zagen het met Vettel
bij Red Bull van 2010 tot en met 2013 en we zagen het met Hamilton
van 2014 tot en met 2020. Alleen in 2016 lieten ze Rosberg nog even
kampioen worden. Jammer genoeg gaat dat tegenwoordig zo. Zodra er
grote regelwijzigingen zijn, dan is er een team dat daar dominant
uit komt. Minder windtunneltijd of niet, Red Bull kan dit én
volgend jaar comfortabel kampioen worden. We gaan dus nog zo'n
periode tegemoet. Ik wil echter niet zeggen dat het saai is, want
de strijd achter Red Bull is mooi om te zien.
de gevechten om P12. Dat zegt genoeg. De sprintrace was daarentegen
zeer spannend, met geweldig racen. Het resultaat van de sprint was
mooi, met mijn landgenoot Oscar Piastri op het podium. Ik weet niet
steeds niet wat ik van het sprintformat vind. Er moeten nog wat
dingen aangepakt worden. Het is een race, waarom is er dan geen
podium? Het is gewoon heel saai zo na afloop. Je ziet het na de
sprint bij de interviews. Niemand weet waar hij nou naar toe moet
lopen. Daar kunnen nog wat dingen aan gewijzigd worden. Dat zou
goed zijn voor de sport, want als je de sprint erin houdt, zorg er
dan ook voor dat het echt een evenement van formaat is. Verstappen
een klasse apart Max was weer een klasse apart. Niemand kan in iets
tegen hem inbrengen, of tegen Red Bull. Sommige teams hadden het
dit weekend weer lastig. Alle spanning was echter veroorzaakt door
het weer. In die ene training was er namelijk geen meter gereden in
droge omstandigheden. Daardoor was iedereen qua set-up helemaal
nergens. Dat viel op. McLaren bijvoorbeeld, met een set-up voor
regen, of George Russell, met een verkeerde achtervleugel. Het
incident in de eerste bocht waar Oscar Piastri uitviel, was gewoon
een domme actie, waarbij de schuld absoluut bij Carlos Sainz ligt.
Ik heb meerdere keren naar de beelden gekeken en als hij niet had
gezien dat Oscar er zat, dan had hij het op zijn minst moeten
verwachten. Ik haat het om coureurs de muur te zien raken in zo'n
eerste bocht, met zoveel andere coureurs om zich heen. Dat had
zoveel slechter af kunnen lopen. In 1998 hadden we ook zoiets,
waarbij het hele veld werd geblokkeerd door een aantal auto's. Dit
had precies zo'n incident kunnen zijn. Als Piastri of Sainz was
gespind, dan had zich een hele nare situatie voor kunnen doen. Dat
was echt Carlos' schuld. De rest van de race - ik haat het dat ik
dit moet zeggen - was vrij saai. Een droge race, een optocht, op
een lang circuit waar je niet met achterliggers te maken krijgt.
Het meest interessante van de race waren Max' zijn opmerkingen op
de radio, het plagen van zijn engineer. Als dat alles is wat Max te
doen heeft, dan verveelde hij zich waarschijnlijk ook tijdens de
Grand Prix! Verstappen alleen door regelwijzigingen te stoppen Je
moet Max en Red Bull even buiten beschouwing laten. Ze zijn
ongenaakbaar. Het doel van elk ander team is om hen van hun troon
te stoten, maar totdat de Formule 1-regels weer veranderen, gaat er
aan die dominantie ook niets veranderen. We zagen het met Vettel
bij Red Bull van 2010 tot en met 2013 en we zagen het met Hamilton
van 2014 tot en met 2020. Alleen in 2016 lieten ze Rosberg nog even
kampioen worden. Jammer genoeg gaat dat tegenwoordig zo. Zodra er
grote regelwijzigingen zijn, dan is er een team dat daar dominant
uit komt. Minder windtunneltijd of niet, Red Bull kan dit én
volgend jaar comfortabel kampioen worden. We gaan dus nog zo'n
periode tegemoet. Ik wil echter niet zeggen dat het saai is, want
de strijd achter Red Bull is mooi om te zien.