Strever Verstappen geroemd: "Dat kenmerk maakt Max én Red Bull zo goed"
Het was Max Verstappen die afgetekend de GP van België won. Vanaf
P6 duurde het echter even een aantal ronden voordat hij de leiding
pakte. Na 17 rondjes Spa-Francorchamps wist de Nederlander, gestart
op P6, zijn teamgenoot te verschalken. In de RacingNews365
F1-podcast vraagt host Joris Mosterdijk aan podcastgasten of
Verstappen, als hij het had gewild, niet binnen een handvol ronden
voorbij aan Sergio Perez had kunnen zoeven. Nee, is het stellige
antwoord van Rudy van Buren, die de met camperproblemen kampende
Tom Coronel vervangt in de podcast. "Nee. In de eerste stint moet
je de banden in leven houden. Vanuit Max' positie was het wachten,
een pitstop maken en dan zien waar je staat. Het was niet 'moet,
moet, moet'. Uiteindelijk duurde het vrij lang voordat hij aan
Hamilton voorbij kwam, vanwege de DRS-trein waar hij in zat, maar
het moest ook allemaal niet." "In plaats van alles over de kop te
jagen om erbij te komen, was dit gewoon de wijze beslissing. De
tijd nemen, het moment afwachten en dan tjakka ." Discussie met
Lambiase Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen, was
tijdens de Belgische Grand Prix meer vocaal dan normaal via de
radio, zo merkt Ruud Dimmers op. Hij denkt wel te weten waarom.
"Het was wel lastig. Dat hoorde je op de boordradio. Verstappen had
een goede start, won wat plekken, en zat vol onder de achtervleugel
bij Hamilton. De Brit had echter DRS door Leclerc, waardoor het Max
een paar rondjes niet lukte." "Als Verstappen daarna op P2 komt,
wil hij heel snel naar Perez rijden, maar toen kreeg hij de
boordradio 'gebruik je koppie', waarna ik dacht: 'Wat is dit nou?'.
Normaal is het namelijk heel erg rustig op de boordradio, maar dat
heeft er denk ik mee te maken dat ze het hele weekend geen meter in
droge omstandigheden hadden gereden." Daardoor waren er volgens
Dimmers veel vraagtekens over de staat van de banden. "'Hoe lang
gaat de zachte band mee? Jaag ze niet over de klif? Je weet dat je
zoveel sneller bent dan iemand anders'. Dat was de boodschap die ik
er constant uit haalde. 'Doe maar rustig, het komt wel'. Dat zag je
na de pitstop: outlap, huppakee , erop en erover en wegrijden." Dat
maakt Verstappen en Red Bull zo goed Als Mosterdijk vervolgens een
ingestuurde luisteraarsvraag in de groep gooit, 'waarom duurde het
zeventien ronden, maar verdween Verstappen vervolgens zo ver aan de
horizon?', leggen Dimmers en Van Buren dat graag uit. Dimmers trapt
af. "Je zit (aan het begin van de race, red.) in een stint, vraagt
iets meer van je banden in het verkeer, maar als je vooraan rijdt,
dan kan jij het tempo dicteren. Het hele weekend was Verstappen een
kleine seconde sneller, los van de sprintkwalificatie. Dat liet hij
gewoon weer zien. " "Maar als je dan Perez bent...", zucht hij.
"Het waren 27 ronden en hij rijdt 'm op ruim 22 seconden. Als je
terugrekent, dan krijg je eigenlijk 0,8 aan je broek per ronde. Ook
dan hoor je weer 'Max, rustig aan, gebruik je koppie'. Dat soort
dingen, maar als coureur zit je in een ritme. Als je langzamer moet
gaan rijden, dan is dat onnatuurlijk en niet leuk." Van Buren vult
aan en weet wel waarom Verstappen weinig zin had om het verzoek van
zijn engineer, om het rustiger aan te doen, in te willigen. "De
auto is heel erg goed. Dan ga je voor jezelf andere doelen stellen.
Zoals in Hongarije: 25 seconden voor? Dan kan 28 ook wel, of 31.
Kleine stapjes waarmee je jezelf blijft motiveren." Het zegt veel
over Verstappen, oordeelt de Red Bull simulator
ontwikkelingscoureur. "Het is zo'n ongelooflijke strever en dat
maakt hem en het team zo goed. In zo'n wedstrijd wil hij alles
maximaal hebben, anders zou hij in Q2 ook niet zo uit z'n stekker
gaan. Perfectionistisch, dit was niet goed, de uitvoering was ruk,
enzovoort. Dat maakt Max zo goed. In zo'n race houdt hij zichzelf
scherp. Dat is gewoon gaaf. Zo lang de uitvoering zo goed blijft
zoals nu, moeten ze het gewoon loslaten", doelt hij op de
discussies met Verstappen via de radio. "Dat denk ik ook", zo gaat
Dimmers verder. "Als je dat ziet. Zo'n overmacht. Een van de
moeilijkste dingen is om als sportman altijd 300% gemotiveerd te
zijn. Op het moment dat Max of Red Bull denkt dat het wel goed
komt, dan zal dat het eerste weekend zijn waarin het juist niet
goed gaat. In de topsport moet je altijd aan staan, dat is het
mooie en dat zie je bij iedereen bij Red Bull." Volgens de
F1-expert zegt dat meer dan genoeg over het team uit Milton Keynes.
"Het is kenmerkend voor hen. Ze willen alle races winnen. Het is
bijna niet te doen, maar we gaan het onmogelijke proberen te doen,
zo zeggen ze. Als Max gas had gegeven, dan had hij iedereen in
België denk ik in een halve race op veertig seconden gereden."
Beluister de gehele podcast hieronder!
P6 duurde het echter even een aantal ronden voordat hij de leiding
pakte. Na 17 rondjes Spa-Francorchamps wist de Nederlander, gestart
op P6, zijn teamgenoot te verschalken. In de RacingNews365
F1-podcast vraagt host Joris Mosterdijk aan podcastgasten of
Verstappen, als hij het had gewild, niet binnen een handvol ronden
voorbij aan Sergio Perez had kunnen zoeven. Nee, is het stellige
antwoord van Rudy van Buren, die de met camperproblemen kampende
Tom Coronel vervangt in de podcast. "Nee. In de eerste stint moet
je de banden in leven houden. Vanuit Max' positie was het wachten,
een pitstop maken en dan zien waar je staat. Het was niet 'moet,
moet, moet'. Uiteindelijk duurde het vrij lang voordat hij aan
Hamilton voorbij kwam, vanwege de DRS-trein waar hij in zat, maar
het moest ook allemaal niet." "In plaats van alles over de kop te
jagen om erbij te komen, was dit gewoon de wijze beslissing. De
tijd nemen, het moment afwachten en dan tjakka ." Discussie met
Lambiase Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen, was
tijdens de Belgische Grand Prix meer vocaal dan normaal via de
radio, zo merkt Ruud Dimmers op. Hij denkt wel te weten waarom.
"Het was wel lastig. Dat hoorde je op de boordradio. Verstappen had
een goede start, won wat plekken, en zat vol onder de achtervleugel
bij Hamilton. De Brit had echter DRS door Leclerc, waardoor het Max
een paar rondjes niet lukte." "Als Verstappen daarna op P2 komt,
wil hij heel snel naar Perez rijden, maar toen kreeg hij de
boordradio 'gebruik je koppie', waarna ik dacht: 'Wat is dit nou?'.
Normaal is het namelijk heel erg rustig op de boordradio, maar dat
heeft er denk ik mee te maken dat ze het hele weekend geen meter in
droge omstandigheden hadden gereden." Daardoor waren er volgens
Dimmers veel vraagtekens over de staat van de banden. "'Hoe lang
gaat de zachte band mee? Jaag ze niet over de klif? Je weet dat je
zoveel sneller bent dan iemand anders'. Dat was de boodschap die ik
er constant uit haalde. 'Doe maar rustig, het komt wel'. Dat zag je
na de pitstop: outlap, huppakee , erop en erover en wegrijden." Dat
maakt Verstappen en Red Bull zo goed Als Mosterdijk vervolgens een
ingestuurde luisteraarsvraag in de groep gooit, 'waarom duurde het
zeventien ronden, maar verdween Verstappen vervolgens zo ver aan de
horizon?', leggen Dimmers en Van Buren dat graag uit. Dimmers trapt
af. "Je zit (aan het begin van de race, red.) in een stint, vraagt
iets meer van je banden in het verkeer, maar als je vooraan rijdt,
dan kan jij het tempo dicteren. Het hele weekend was Verstappen een
kleine seconde sneller, los van de sprintkwalificatie. Dat liet hij
gewoon weer zien. " "Maar als je dan Perez bent...", zucht hij.
"Het waren 27 ronden en hij rijdt 'm op ruim 22 seconden. Als je
terugrekent, dan krijg je eigenlijk 0,8 aan je broek per ronde. Ook
dan hoor je weer 'Max, rustig aan, gebruik je koppie'. Dat soort
dingen, maar als coureur zit je in een ritme. Als je langzamer moet
gaan rijden, dan is dat onnatuurlijk en niet leuk." Van Buren vult
aan en weet wel waarom Verstappen weinig zin had om het verzoek van
zijn engineer, om het rustiger aan te doen, in te willigen. "De
auto is heel erg goed. Dan ga je voor jezelf andere doelen stellen.
Zoals in Hongarije: 25 seconden voor? Dan kan 28 ook wel, of 31.
Kleine stapjes waarmee je jezelf blijft motiveren." Het zegt veel
over Verstappen, oordeelt de Red Bull simulator
ontwikkelingscoureur. "Het is zo'n ongelooflijke strever en dat
maakt hem en het team zo goed. In zo'n wedstrijd wil hij alles
maximaal hebben, anders zou hij in Q2 ook niet zo uit z'n stekker
gaan. Perfectionistisch, dit was niet goed, de uitvoering was ruk,
enzovoort. Dat maakt Max zo goed. In zo'n race houdt hij zichzelf
scherp. Dat is gewoon gaaf. Zo lang de uitvoering zo goed blijft
zoals nu, moeten ze het gewoon loslaten", doelt hij op de
discussies met Verstappen via de radio. "Dat denk ik ook", zo gaat
Dimmers verder. "Als je dat ziet. Zo'n overmacht. Een van de
moeilijkste dingen is om als sportman altijd 300% gemotiveerd te
zijn. Op het moment dat Max of Red Bull denkt dat het wel goed
komt, dan zal dat het eerste weekend zijn waarin het juist niet
goed gaat. In de topsport moet je altijd aan staan, dat is het
mooie en dat zie je bij iedereen bij Red Bull." Volgens de
F1-expert zegt dat meer dan genoeg over het team uit Milton Keynes.
"Het is kenmerkend voor hen. Ze willen alle races winnen. Het is
bijna niet te doen, maar we gaan het onmogelijke proberen te doen,
zo zeggen ze. Als Max gas had gegeven, dan had hij iedereen in
België denk ik in een halve race op veertig seconden gereden."
Beluister de gehele podcast hieronder!