Verstappen wil verandering zien in F1: "Dat zou ik zeker verwelkomen"
Max Verstappen en George Russell willen dat de Formule 1 weer met
luidere motoren gaat rijden als het nieuwe motorreglement in 2026
van kracht wordt. Hoewel de huidige 1,6 liter V6-motoren tussen de
110 en 120 decibel kunnen produceren, is dat nog altijd een groot
verschil met het oorverdovende geluid dat vroeger werd gemaakt door
de V8- en V10-motoren. Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft
beloofd dat de nieuwe motoren iets van het hardere geluid zullen
terugbrengen dat verloren is gegaan door de vernieuwde
technologieën. Verstappen vindt ook dat de wagens in de Formule 1
een boeiender geluid moeten hebben en grijpt terug naar de dagen
dat het geluid kilometers buiten het circuit te horen was. "Ik
vraag me af hoeveel er gedaan kan worden, maar als je vroeger de
paddock in liep en er was een vrije training bezig, dan had je van
een afstand zoiets van 'Wow, dit is ongelooflijk!", zegt hij tegen
onder meer RacingNews365 . "Ook al waren de snelheden op het rechte
stuk lager dan wat we nu doen. Dus ja, het geluid heeft daar zeker
een grote, grote invloed op. Ik zou het zeker toejuichen." Geluid
moet meer onderscheidend zijn "Ik denk dat we dat allemaal
verwelkomen. Ik denk dat de perceptie van snelheid samengaat met
geluid", reageert ook Russell op de beweringen van Domenicali. "Het
is alsof er in Groot-Brittannië één auto was, de Citroën Saxo, waar
mensen een enorme uitlaat op zetten die je van kilometers ver
hoorde aankomen. Je dacht dat het een Ferrari was, maar het bleek
die Saxo te zijn. Maar ik denk dat er wel iets voor te zeggen valt
dat je dat geluid, dat geroezemoes op het circuit wilt. Ik juich
het zeker toe."
luidere motoren gaat rijden als het nieuwe motorreglement in 2026
van kracht wordt. Hoewel de huidige 1,6 liter V6-motoren tussen de
110 en 120 decibel kunnen produceren, is dat nog altijd een groot
verschil met het oorverdovende geluid dat vroeger werd gemaakt door
de V8- en V10-motoren. Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft
beloofd dat de nieuwe motoren iets van het hardere geluid zullen
terugbrengen dat verloren is gegaan door de vernieuwde
technologieën. Verstappen vindt ook dat de wagens in de Formule 1
een boeiender geluid moeten hebben en grijpt terug naar de dagen
dat het geluid kilometers buiten het circuit te horen was. "Ik
vraag me af hoeveel er gedaan kan worden, maar als je vroeger de
paddock in liep en er was een vrije training bezig, dan had je van
een afstand zoiets van 'Wow, dit is ongelooflijk!", zegt hij tegen
onder meer RacingNews365 . "Ook al waren de snelheden op het rechte
stuk lager dan wat we nu doen. Dus ja, het geluid heeft daar zeker
een grote, grote invloed op. Ik zou het zeker toejuichen." Geluid
moet meer onderscheidend zijn "Ik denk dat we dat allemaal
verwelkomen. Ik denk dat de perceptie van snelheid samengaat met
geluid", reageert ook Russell op de beweringen van Domenicali. "Het
is alsof er in Groot-Brittannië één auto was, de Citroën Saxo, waar
mensen een enorme uitlaat op zetten die je van kilometers ver
hoorde aankomen. Je dacht dat het een Ferrari was, maar het bleek
die Saxo te zijn. Maar ik denk dat er wel iets voor te zeggen valt
dat je dat geluid, dat geroezemoes op het circuit wilt. Ik juich
het zeker toe."