Mercedes komt met mogelijke verklaring voor plotselinge terugkeer porpoising
Nadat in 2022 de nieuwe reglementen werden geïntroduceerd ontstond
er een probleem bij de nieuwe Formule 1-bolides. De auto's waren
ontzettend aan het stuiteren. Er moest (na een verloop van wat
tijd) een nieuwe regel aan te pas komen voordat het probleem echt
verholpen leek te zijn. Met de nadruk op 'leek'. Het gehele seizoen
hebben we dit probleem niet tot nauwelijks meer teruggezien bij de
auto's, tot de Grand Prix van België. Het fenomeen was daar weer te
spotten, en dit keer vooral bij één team, namelijk Mercedes. Zowel
George Russell als Lewis Hamilton hadden last van het stuiteren van
de W14. Circuit of set-up? Chief Technical Officer Mike Elliott
kaart het probleem na het sprintweekend op Spa-Francorchamps aan.
"We hadden dit weekend absoluut last van stuiteren, beide coureurs
zeiden dat en we konden het zien in de data. Daarnaast zagen we
andere bolides ook stuiteren en ik denk dat een deel hiervan te
maken heeft met de aard van het circuit, hier in Spa." Het probleem
beïnvloedt het resultaat van zowel de coureurs als de auto, zo legt
Elliott uit. "Vorig jaar hadden we ontzettend veel last van het
stuiteren, net als de meeste teams. Het heeft duidelijk invloed op
de prestatie van de auto's omdat het invloed heeft op de coureurs
en hoe zij de maximale grip uit de auto kunnen halen. En het heeft
invloed op hun balans en vermogen om de rempunten goed in te
schatten. Dit is dus iets waar we in de toekomst aan gaan werken."
Ze hebben bij Mercedes wel een idee waar het probleem vandaan kwam.
"De vraag die we onszelf moeten stellen is: 'Hoeveel is te linken
aan het circuit en hoeveel is er te linken aan de set-up, want het
was natuurlijk een nat raceweekend waarin we geen droog wegdek
hadden tot het moment dat we echt gingen racen." Maar voor de
zekerheid gaan ze ook de laatste update controleren, al denken ze
niet dat daar het probleem zit: "We zullen ook goed kijken naar de
upgrade-kit om er zeker van te zijn dat we daarmee geen gestuiter
hebben geïntroduceerd, maar op dit moment denken we dat het
waarschijnlijk een gevolg is van de afstelling of het circuit
zelf."
er een probleem bij de nieuwe Formule 1-bolides. De auto's waren
ontzettend aan het stuiteren. Er moest (na een verloop van wat
tijd) een nieuwe regel aan te pas komen voordat het probleem echt
verholpen leek te zijn. Met de nadruk op 'leek'. Het gehele seizoen
hebben we dit probleem niet tot nauwelijks meer teruggezien bij de
auto's, tot de Grand Prix van België. Het fenomeen was daar weer te
spotten, en dit keer vooral bij één team, namelijk Mercedes. Zowel
George Russell als Lewis Hamilton hadden last van het stuiteren van
de W14. Circuit of set-up? Chief Technical Officer Mike Elliott
kaart het probleem na het sprintweekend op Spa-Francorchamps aan.
"We hadden dit weekend absoluut last van stuiteren, beide coureurs
zeiden dat en we konden het zien in de data. Daarnaast zagen we
andere bolides ook stuiteren en ik denk dat een deel hiervan te
maken heeft met de aard van het circuit, hier in Spa." Het probleem
beïnvloedt het resultaat van zowel de coureurs als de auto, zo legt
Elliott uit. "Vorig jaar hadden we ontzettend veel last van het
stuiteren, net als de meeste teams. Het heeft duidelijk invloed op
de prestatie van de auto's omdat het invloed heeft op de coureurs
en hoe zij de maximale grip uit de auto kunnen halen. En het heeft
invloed op hun balans en vermogen om de rempunten goed in te
schatten. Dit is dus iets waar we in de toekomst aan gaan werken."
Ze hebben bij Mercedes wel een idee waar het probleem vandaan kwam.
"De vraag die we onszelf moeten stellen is: 'Hoeveel is te linken
aan het circuit en hoeveel is er te linken aan de set-up, want het
was natuurlijk een nat raceweekend waarin we geen droog wegdek
hadden tot het moment dat we echt gingen racen." Maar voor de
zekerheid gaan ze ook de laatste update controleren, al denken ze
niet dat daar het probleem zit: "We zullen ook goed kijken naar de
upgrade-kit om er zeker van te zijn dat we daarmee geen gestuiter
hebben geïntroduceerd, maar op dit moment denken we dat het
waarschijnlijk een gevolg is van de afstelling of het circuit
zelf."