Alonso doet boekje open over oud F1-schandaal met Hamilton
Fernando Alonso is regelmatig uitgesproken over de (overwegend
Britse) Formule 1-media. Zij portretteren hem als de boeman,
terwijl de Britse coureurs vaak overal mee weg komen. Inmiddels
heeft de Aston Martin-coureur geaccepteerd dat hij altijd wordt
gezien als de bad guy . In gesprek met de BBC laat hij weten er
niet wakker (meer) van te liggen. "De Formule 1 is een geweldige
show. Zowel in de paddock als op het circuit. En je moet een
karakter spelen, snap je? Welke dan ook aan je toegewezen is. Je
moet het verhaal verkopen, je moet vertellen wie de 'goeden' en wie
de 'slechten' zijn. In elke race, in elke discussie, er is altijd
een goede en een slechte kracht, good guys and bad guys ." "Over
het algemeen, in de media, of waar dan ook, word ik altijd aan de
slechte kant van het verhaal gezet. Alsof ik altijd iets fout doe,
of zo. Ik voel me goed, ik voel me oke, het maakt me niet uit. Het
belangrijkste is dat mensen nog steeds geïnteresseerd in mij en
mijn diensten zijn. Wat daarbuiten gebeurt, hoort gewoon bij het
circus." Drama met Hamilton Alonso verwijst als voorbeeld naar de
GP van Hongarije in 2007 . Hij kreeg tijdens de kwalificatie een
straf vanwege het ophouden van toenmalig McLaren-teamgenoot Lewis
Hamilton. De Brit lapte de interne regels aan zijn laars en ging
als eerste de baan op tijdens de kwalificatie, waarna hij
radioberichten om Alonso voorbij te laten negeerde. Later die
kwalificatie nam Alonso revanche. En hoe. Onnodig lang bleef hij op
de pitstopplek van McLaren staan in de slotfase van de
kwalificatie, waardoor Hamilton vertraging opliep en geen laatste
ronde meer kon beginnen. De Spanjaard pakte de pole. Na de race zou
hooggeplaatst McLaren-personeel naar verluidt de FIA hebben
aangespoord in te grijpen. Alonso kreeg uiteindelijk vijf plaatsen
gridstraf, aanstichter Hamilton werd niet bestraft. De Brit won de
race op zondag, beide coureurs grepen aan het einde van het jaar
uiteindelijk naast de wereldtitel. Ruim anderhalf decennium later
doet Alonso dus een boekje open. Hij wijst erop dat hij vaak niet
goed begrepen wordt in het overwegend Britse F1-wereldje. "Het is
altijd zo geweest. Ik ben Spaans, Latino. Ik had niet zoveel steun,
of ik had niet zo'n overweldigende mediasteun. We zijn gewoon een
klein land in Zuid-Europa. De dingen waar over zijn gepraat en de
dingen die over bepaalde gebeurtenissen zijn gepubliceerd, kunnen
tot misverstanden leiden. In 2007, dat voorval in Hongarije.
Niemand heeft mijn versie gehoord, of de waarheid, of de feiten. Ik
heb nooit iemand opgehouden. Het team gaf me gewoon oude banden
tijdens de kwalificatie." "Er een radiotranscript en er is de
beslissing van de stewards, waarin wordt beschreven dat ze me een
straf hebben gegeven aan de hand van een artikel dat niet eens
bestaat. Ik kreeg gewoon een straf, maar ze benadrukten dat het
niet was gebaseerd op een artikel (in de reglementen, red.). Het
team ging in protest tegen mij, wat voor de eerste keer ooit was in
de geschiedenis van de sport (in protest gaan tegen een eigen
coureur, red.). Als je al dat soort dingen schrijft, en niet naar
de feiten kijkt, dan is het lastig om misverstanden de wereld uit
te helpen", zo sluit hij af.
Britse) Formule 1-media. Zij portretteren hem als de boeman,
terwijl de Britse coureurs vaak overal mee weg komen. Inmiddels
heeft de Aston Martin-coureur geaccepteerd dat hij altijd wordt
gezien als de bad guy . In gesprek met de BBC laat hij weten er
niet wakker (meer) van te liggen. "De Formule 1 is een geweldige
show. Zowel in de paddock als op het circuit. En je moet een
karakter spelen, snap je? Welke dan ook aan je toegewezen is. Je
moet het verhaal verkopen, je moet vertellen wie de 'goeden' en wie
de 'slechten' zijn. In elke race, in elke discussie, er is altijd
een goede en een slechte kracht, good guys and bad guys ." "Over
het algemeen, in de media, of waar dan ook, word ik altijd aan de
slechte kant van het verhaal gezet. Alsof ik altijd iets fout doe,
of zo. Ik voel me goed, ik voel me oke, het maakt me niet uit. Het
belangrijkste is dat mensen nog steeds geïnteresseerd in mij en
mijn diensten zijn. Wat daarbuiten gebeurt, hoort gewoon bij het
circus." Drama met Hamilton Alonso verwijst als voorbeeld naar de
GP van Hongarije in 2007 . Hij kreeg tijdens de kwalificatie een
straf vanwege het ophouden van toenmalig McLaren-teamgenoot Lewis
Hamilton. De Brit lapte de interne regels aan zijn laars en ging
als eerste de baan op tijdens de kwalificatie, waarna hij
radioberichten om Alonso voorbij te laten negeerde. Later die
kwalificatie nam Alonso revanche. En hoe. Onnodig lang bleef hij op
de pitstopplek van McLaren staan in de slotfase van de
kwalificatie, waardoor Hamilton vertraging opliep en geen laatste
ronde meer kon beginnen. De Spanjaard pakte de pole. Na de race zou
hooggeplaatst McLaren-personeel naar verluidt de FIA hebben
aangespoord in te grijpen. Alonso kreeg uiteindelijk vijf plaatsen
gridstraf, aanstichter Hamilton werd niet bestraft. De Brit won de
race op zondag, beide coureurs grepen aan het einde van het jaar
uiteindelijk naast de wereldtitel. Ruim anderhalf decennium later
doet Alonso dus een boekje open. Hij wijst erop dat hij vaak niet
goed begrepen wordt in het overwegend Britse F1-wereldje. "Het is
altijd zo geweest. Ik ben Spaans, Latino. Ik had niet zoveel steun,
of ik had niet zo'n overweldigende mediasteun. We zijn gewoon een
klein land in Zuid-Europa. De dingen waar over zijn gepraat en de
dingen die over bepaalde gebeurtenissen zijn gepubliceerd, kunnen
tot misverstanden leiden. In 2007, dat voorval in Hongarije.
Niemand heeft mijn versie gehoord, of de waarheid, of de feiten. Ik
heb nooit iemand opgehouden. Het team gaf me gewoon oude banden
tijdens de kwalificatie." "Er een radiotranscript en er is de
beslissing van de stewards, waarin wordt beschreven dat ze me een
straf hebben gegeven aan de hand van een artikel dat niet eens
bestaat. Ik kreeg gewoon een straf, maar ze benadrukten dat het
niet was gebaseerd op een artikel (in de reglementen, red.). Het
team ging in protest tegen mij, wat voor de eerste keer ooit was in
de geschiedenis van de sport (in protest gaan tegen een eigen
coureur, red.). Als je al dat soort dingen schrijft, en niet naar
de feiten kijkt, dan is het lastig om misverstanden de wereld uit
te helpen", zo sluit hij af.