'Pirelli verlengt F1-contract ondanks miljoenenbod van concurrent'
De Formule 1 opende in 2023 het aanbestedingsproces voor het
leveren van de banden in de koningsklasse van de autosport. Al
sinds 2011 heeft Pirelli het alleenrecht om de banden te leveren
aan de teams, maar eens in de zoveel jaar mag er weer geboden
worden om deze F1-rechten binnen te halen. Bridgestone heeft een
bod gedaan op de F1-rechten vanaf 2025 tot en met 2027, maar is
hier volgens Motorsport-Magazin niet succesvol in geweest. Naar
verluidt heeft de bandenleverancier zo'n 10 miljoen euro meer
geboden dan Pirelli, maar dit was niet genoeg om de rechten over te
nemen. Dit heeft er ook mee te maken dat voor een relatief 'klein'
bedrag van 10 miljoen alles omgegooid moet worden voor de nieuwe
leverancier, terwijl Pirelli al jarenlang de vaste leverancier is
en dus veel meer kennis en kunde heeft. De uitslag van het
aanbestedingsproces is dus geen grote verrassing, want compleet
nieuwe banden ontwikkelen voor 2025 zou erg kort dag zijn en
bovendien een risico met zich meebrengen, omdat Bridgestone in dat
geval voor de huidige (2022-2025) reglementen én de nieuwe (vanaf
2026) reglementen banden zou moeten gaan ontwikkelen. Pirelli heeft
echter al ervaring met banden in deze set reglementen. Voor de
komende jaren blijft Pirelli dus naar alle waarschijnlijk het
'bandengezicht' van de Formule 1. Voor 2011 waren er meerdere
leveranciers tegelijk actief in de koningsklasse, maar later is
besloten om één leverancier het alleenrecht te geven.
leveren van de banden in de koningsklasse van de autosport. Al
sinds 2011 heeft Pirelli het alleenrecht om de banden te leveren
aan de teams, maar eens in de zoveel jaar mag er weer geboden
worden om deze F1-rechten binnen te halen. Bridgestone heeft een
bod gedaan op de F1-rechten vanaf 2025 tot en met 2027, maar is
hier volgens Motorsport-Magazin niet succesvol in geweest. Naar
verluidt heeft de bandenleverancier zo'n 10 miljoen euro meer
geboden dan Pirelli, maar dit was niet genoeg om de rechten over te
nemen. Dit heeft er ook mee te maken dat voor een relatief 'klein'
bedrag van 10 miljoen alles omgegooid moet worden voor de nieuwe
leverancier, terwijl Pirelli al jarenlang de vaste leverancier is
en dus veel meer kennis en kunde heeft. De uitslag van het
aanbestedingsproces is dus geen grote verrassing, want compleet
nieuwe banden ontwikkelen voor 2025 zou erg kort dag zijn en
bovendien een risico met zich meebrengen, omdat Bridgestone in dat
geval voor de huidige (2022-2025) reglementen én de nieuwe (vanaf
2026) reglementen banden zou moeten gaan ontwikkelen. Pirelli heeft
echter al ervaring met banden in deze set reglementen. Voor de
komende jaren blijft Pirelli dus naar alle waarschijnlijk het
'bandengezicht' van de Formule 1. Voor 2011 waren er meerdere
leveranciers tegelijk actief in de koningsklasse, maar later is
besloten om één leverancier het alleenrecht te geven.