Mercedes geeft voorproefje en volgt Ferrari met 'Frankenstein-achtige' upgrade
Mercedes heeft een hevig aangepaste W14 meegenomen naar de Grand
Prix van België met een nieuw ontwerp van de sidepods. Hoewel het
team uit Brackley al vaker heeft laten weten dat de focus nu
verlegd is naar de bolide van 2024, is de ontwikkeling van het
huidige strijdwapen nog niet afgerond. Hierbij moet benadrukt
worden dat de upgrade in België geen ontwikkeling is om de
prestaties van de auto verder te verbeteren, maar om geleidelijk
aan te kunnen begrijpen in welke ontwikkelingsrichting het concept
van de auto moet gaan voor het volgende Formule 1-seizoen. De
ontwikkeling op Spa-Francorchamps is opvallend vanwege de
uitbreiding: de sidepods, de vloer (zij het marginaal) en de
achtervleugel. De sidepods hebben een zeer bochtig profiel aan de
onderkant, terwijl de bovenkant een soort 'lip' vormt die lijkt op
de eerste sidepod-versie van de Ferrari-bolide. Dit roept de vraag
op wat de reden is achter de upgrade van het concept, dat eigenlijk
eerder al was weggegooid of beter gezegd: vervangen bij Ferrari
sinds de GP van Spanje. Uit onze bronnen hebben we vernomen dat de
W14 de nieuwe versie met ovale vormen om twee redenen heeft
geïntroduceerd. Enerzijds kan Mercedes de luchtstromen aan de rand
van de sidepods effectiever managen, waardoor de luchtstromen als
een soort 'kanaal' naar de achterkant worden geleid. Ten tweede kan
het, ondanks een lagere sidecut , de warmte voldoende managen om de
motor betrouwbaar te houden. Hierbij moet worden gezegd dat
Mercedes enkele oplossingen zoekt die kunnen worden toegepast bij
het huidige aero-concept en dat dit als een voorproefje gezien kan
worden voor de bolide van volgend jaar. Kortom: het lijkt er op dat
de resterende races van het huidige seizoen gebruikt worden als
test voor de upgrades die in 2024 zullen worden geïntegreerd. Het
hoofddoel blijft het verkrijgen van in het potentieel van de
Mercedes-bolide die, net als bij de concurrenten, gevoelig is voor
verschillende soorten circuits. Frankenstein We gebruiken de term
'Frankenstein' om te benadrukken hoe de feitelijk zeer
verschillende concepten van Ferrari (bij de sidepods) toegepast
worden bij de Mercedes W14. Je zou kunnen stellen dat de teams Red
Bull willen volgen en de evolutie van de RB19 na willen bootsen,
maar bepaalde updates op een andere manier aanpakken. Voor het
volgen van een ander concept betaalt men echter een prijs: een
technische achterstand van bijna een heel seizoen, vanwege de
complexiteit van het begrijpen van dergelijke
ontwikkelingsconcepten. Sidepods van de W14 De toepassing van een
ovalen profiel (dat op geen enkele andere F1-bolide nog wordt
gebruikt) is interessant, omdat het de stroming in het onderste
deel van de sidepods richting de achterkant verbetert.
Tegelijkertijd zorgt het voor een adequate uitwisseling van de
warmte, ondanks de aanpassingen aan de interne kanalen, verscholen
achter het bodywork. Onderste deel van de sidepods Het nieuwe
onderste profiel van de W14-sidepods wordt gekenmerkt door een
diepe sidecut , die doet denken aan het profiel van de eerste
Ferrari-bolide sinds de nieuwe technische reglementen in 2022 van
kracht zijn in de Formule 1. De functie hiervan is om downwash te
genereren, luchtstromen richting de diffuser aan de achterkant van
de bolide.
Prix van België met een nieuw ontwerp van de sidepods. Hoewel het
team uit Brackley al vaker heeft laten weten dat de focus nu
verlegd is naar de bolide van 2024, is de ontwikkeling van het
huidige strijdwapen nog niet afgerond. Hierbij moet benadrukt
worden dat de upgrade in België geen ontwikkeling is om de
prestaties van de auto verder te verbeteren, maar om geleidelijk
aan te kunnen begrijpen in welke ontwikkelingsrichting het concept
van de auto moet gaan voor het volgende Formule 1-seizoen. De
ontwikkeling op Spa-Francorchamps is opvallend vanwege de
uitbreiding: de sidepods, de vloer (zij het marginaal) en de
achtervleugel. De sidepods hebben een zeer bochtig profiel aan de
onderkant, terwijl de bovenkant een soort 'lip' vormt die lijkt op
de eerste sidepod-versie van de Ferrari-bolide. Dit roept de vraag
op wat de reden is achter de upgrade van het concept, dat eigenlijk
eerder al was weggegooid of beter gezegd: vervangen bij Ferrari
sinds de GP van Spanje. Uit onze bronnen hebben we vernomen dat de
W14 de nieuwe versie met ovale vormen om twee redenen heeft
geïntroduceerd. Enerzijds kan Mercedes de luchtstromen aan de rand
van de sidepods effectiever managen, waardoor de luchtstromen als
een soort 'kanaal' naar de achterkant worden geleid. Ten tweede kan
het, ondanks een lagere sidecut , de warmte voldoende managen om de
motor betrouwbaar te houden. Hierbij moet worden gezegd dat
Mercedes enkele oplossingen zoekt die kunnen worden toegepast bij
het huidige aero-concept en dat dit als een voorproefje gezien kan
worden voor de bolide van volgend jaar. Kortom: het lijkt er op dat
de resterende races van het huidige seizoen gebruikt worden als
test voor de upgrades die in 2024 zullen worden geïntegreerd. Het
hoofddoel blijft het verkrijgen van in het potentieel van de
Mercedes-bolide die, net als bij de concurrenten, gevoelig is voor
verschillende soorten circuits. Frankenstein We gebruiken de term
'Frankenstein' om te benadrukken hoe de feitelijk zeer
verschillende concepten van Ferrari (bij de sidepods) toegepast
worden bij de Mercedes W14. Je zou kunnen stellen dat de teams Red
Bull willen volgen en de evolutie van de RB19 na willen bootsen,
maar bepaalde updates op een andere manier aanpakken. Voor het
volgen van een ander concept betaalt men echter een prijs: een
technische achterstand van bijna een heel seizoen, vanwege de
complexiteit van het begrijpen van dergelijke
ontwikkelingsconcepten. Sidepods van de W14 De toepassing van een
ovalen profiel (dat op geen enkele andere F1-bolide nog wordt
gebruikt) is interessant, omdat het de stroming in het onderste
deel van de sidepods richting de achterkant verbetert.
Tegelijkertijd zorgt het voor een adequate uitwisseling van de
warmte, ondanks de aanpassingen aan de interne kanalen, verscholen
achter het bodywork. Onderste deel van de sidepods Het nieuwe
onderste profiel van de W14-sidepods wordt gekenmerkt door een
diepe sidecut , die doet denken aan het profiel van de eerste
Ferrari-bolide sinds de nieuwe technische reglementen in 2022 van
kracht zijn in de Formule 1. De functie hiervan is om downwash te
genereren, luchtstromen richting de diffuser aan de achterkant van
de bolide.