Piastri en Alonso lachen zich rot vanwege chaos en drama bij Alpine
"Ik heb vernomen dat Alpine F1 zonder mijn toestemming eind deze
middag een persbericht heeft uitgegeven waarin staat dat ik volgend
jaar voor hen zal rijden. Dit is onjuist en ik heb geen contract
getekend met Alpine voor 2023. Ik zal volgend jaar niet voor Alpine
rijden", deelde Oscar Piastri op 2 augustus 2022 op zijn
Twitter-kanaal, vlak nadat Alpine hem aankondigde als coureur voor
'23. Eén tweet, waarna de hele F1-community op zijn kop werd gezet.
Het bleek de start van een grote soapserie rondom het Franse
Formule 1-team, het onverwachte vertrek van Alonso en McLaren die
een topcoureur rijker was, zo is nu wel gebleken. Een jaar na de
Alpine-Piastri-soap blikken we terug: wat gebeurde er voor en
achter de schermen en hoe gaat het nu met Alpine en haar ambitieuze
plannen na een blamage onder de coureurs? Twee dode vliegen in één
klap Halverwege het seizoen van 2022 maakte Alonso bekend dat hij
na het seizoen de overstap zal maken naar Aston Martin, dit na het
vertrek van Sebastian Vettel. De overstap kwam totaal onverwachts
voor Alpine, waardoor ze ineens binnen een korte periode een nieuwe
coureur moesten vinden voor 2023. Het liefst natuurlijk een
topcoureur met het niveau van Alonso, maar dat verhaal werd al
lastig. Gelukkig hadden ze Piastri nog op de reservebank zitten.
Als Alpine-junior werd hij erg snel aangekondigd als de vervanger
van Alonso in 2023. Wel heel snel zelfs: een paniekreactie van het
Franse team, zo leek het. Snel na het aangekondigde vertrek van
Alonso leken de zitjes weer 'gewoon' gevuld, maar niets bleek
minder waar. De tweet van Piastri, hierboven genoemd in het artikel
en hieronder als origineel bijgevoegd, zorgde namelijk voor
verbazing. Wat bleek? Piastri had zich al verzekerd van een zitje
bij McLaren als vervanger van Daniel Ricciardo, zo kon
RacingNews365 destijds onthullen . Drama voor Alpine, maar voor de
F1-wereld volgde een soapserie waar menig toeschouwer van heeft
kunnen genieten. Het McLaren-contract bleek waterdicht en, ondanks
pogingen om Piastri te behouden, verloor Alpine tóch haar tweede
coureur voor 2023. Twee coureurs weg in een aantal dagen. Pierre
Gasly werd uiteindelijk de vervanger van Alonso, waardoor ze met
Ocon ernaast nu een volledig Franse line-up hebben voor het Franse
team. Maar hoe gaat dat? Het 100-races plan van Alpine Als we
kijken naar de prestaties van McLaren, Aston Martin en Alpine, dan
kan niemand er omheen dat Alonso en Piastri hard zullen lachen nu
nadat ze het Franse team hebben verlaten. Af en toe imponeert het
'Team Enstone', maar terug aan de top? Dat zijn ze niet. Nog lang
niet. Ondertussen pakt Alonso in 2023 podiumplaats na podiumplaats,
staat Aston Martin derde in de constructeursstand en timmert het
team hard op weg richting de gevestigde topteam-orde van Red Bull,
Mercedes en Ferrari. Datzelfde lijkt voor McLaren te gelden. Sinds
de Grand Prix van Oostenrijk wist het Britse team te imponeren en
in de races daarna konden Piastri en teamgenoot Lando Norris
strijden voor podiums. Even lag McLaren zelfs aan de leiding in de
race - en dat terwijl Red Bull het Formule 1-seizoen keihard
domineert. En Alpine? Alpine staat zesde in de WK-stand met 57
punten, kende onlangs tweemaal een dubbele DNF op rij en is
simpelweg gewoon niet echt competitief. Het 'excuus' van het Franse
team is het zogeheten 100-races plan: sinds het begin van 2021
beloofde het team in honderd races weer mee te doen voor
overwinningen en de titel. Anno 2023 zitten we, nu in de zomerstop,
op 56 van de 100 races. Er kan gesteld worden dat ze nog geen stap
verder zijn gekomen dan in 2021, toen ze vijfde werden in het
eindklassement. Alpine liet onlangs al weten dat ze misschien toch
wat langer nodig hebben dan de honderd races en met opvallend veel
vertrekkende prominenten (teambaas Otmar Szafnauer en Alain
Permane, Pat Fry) zal het 'plan van honderd' vast wat langer gaan
duren... Eén jaar na de nu iconische tweet van Piastri kunnen we
concluderen: de Australiër heeft een geniale overstap gemaakt, net
als Alonso en Alpine is nog altijd op zoek naar verbetering. Net
zoals ze dat al jaren doen, maar vooralsnog zonder succes. Denk jij
dat Alpine gaat slagen met haar plan over honderd races? Laat het
ons weten in de poll onderaan dit artikel en/of in de reacties!
1554527452231262210 I understand that, without my agreement, Alpine
F1 have put out a press release late this afternoon that I am
driving for them next year. This is wrong and I have not signed a
contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine
next year. — Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
middag een persbericht heeft uitgegeven waarin staat dat ik volgend
jaar voor hen zal rijden. Dit is onjuist en ik heb geen contract
getekend met Alpine voor 2023. Ik zal volgend jaar niet voor Alpine
rijden", deelde Oscar Piastri op 2 augustus 2022 op zijn
Twitter-kanaal, vlak nadat Alpine hem aankondigde als coureur voor
'23. Eén tweet, waarna de hele F1-community op zijn kop werd gezet.
Het bleek de start van een grote soapserie rondom het Franse
Formule 1-team, het onverwachte vertrek van Alonso en McLaren die
een topcoureur rijker was, zo is nu wel gebleken. Een jaar na de
Alpine-Piastri-soap blikken we terug: wat gebeurde er voor en
achter de schermen en hoe gaat het nu met Alpine en haar ambitieuze
plannen na een blamage onder de coureurs? Twee dode vliegen in één
klap Halverwege het seizoen van 2022 maakte Alonso bekend dat hij
na het seizoen de overstap zal maken naar Aston Martin, dit na het
vertrek van Sebastian Vettel. De overstap kwam totaal onverwachts
voor Alpine, waardoor ze ineens binnen een korte periode een nieuwe
coureur moesten vinden voor 2023. Het liefst natuurlijk een
topcoureur met het niveau van Alonso, maar dat verhaal werd al
lastig. Gelukkig hadden ze Piastri nog op de reservebank zitten.
Als Alpine-junior werd hij erg snel aangekondigd als de vervanger
van Alonso in 2023. Wel heel snel zelfs: een paniekreactie van het
Franse team, zo leek het. Snel na het aangekondigde vertrek van
Alonso leken de zitjes weer 'gewoon' gevuld, maar niets bleek
minder waar. De tweet van Piastri, hierboven genoemd in het artikel
en hieronder als origineel bijgevoegd, zorgde namelijk voor
verbazing. Wat bleek? Piastri had zich al verzekerd van een zitje
bij McLaren als vervanger van Daniel Ricciardo, zo kon
RacingNews365 destijds onthullen . Drama voor Alpine, maar voor de
F1-wereld volgde een soapserie waar menig toeschouwer van heeft
kunnen genieten. Het McLaren-contract bleek waterdicht en, ondanks
pogingen om Piastri te behouden, verloor Alpine tóch haar tweede
coureur voor 2023. Twee coureurs weg in een aantal dagen. Pierre
Gasly werd uiteindelijk de vervanger van Alonso, waardoor ze met
Ocon ernaast nu een volledig Franse line-up hebben voor het Franse
team. Maar hoe gaat dat? Het 100-races plan van Alpine Als we
kijken naar de prestaties van McLaren, Aston Martin en Alpine, dan
kan niemand er omheen dat Alonso en Piastri hard zullen lachen nu
nadat ze het Franse team hebben verlaten. Af en toe imponeert het
'Team Enstone', maar terug aan de top? Dat zijn ze niet. Nog lang
niet. Ondertussen pakt Alonso in 2023 podiumplaats na podiumplaats,
staat Aston Martin derde in de constructeursstand en timmert het
team hard op weg richting de gevestigde topteam-orde van Red Bull,
Mercedes en Ferrari. Datzelfde lijkt voor McLaren te gelden. Sinds
de Grand Prix van Oostenrijk wist het Britse team te imponeren en
in de races daarna konden Piastri en teamgenoot Lando Norris
strijden voor podiums. Even lag McLaren zelfs aan de leiding in de
race - en dat terwijl Red Bull het Formule 1-seizoen keihard
domineert. En Alpine? Alpine staat zesde in de WK-stand met 57
punten, kende onlangs tweemaal een dubbele DNF op rij en is
simpelweg gewoon niet echt competitief. Het 'excuus' van het Franse
team is het zogeheten 100-races plan: sinds het begin van 2021
beloofde het team in honderd races weer mee te doen voor
overwinningen en de titel. Anno 2023 zitten we, nu in de zomerstop,
op 56 van de 100 races. Er kan gesteld worden dat ze nog geen stap
verder zijn gekomen dan in 2021, toen ze vijfde werden in het
eindklassement. Alpine liet onlangs al weten dat ze misschien toch
wat langer nodig hebben dan de honderd races en met opvallend veel
vertrekkende prominenten (teambaas Otmar Szafnauer en Alain
Permane, Pat Fry) zal het 'plan van honderd' vast wat langer gaan
duren... Eén jaar na de nu iconische tweet van Piastri kunnen we
concluderen: de Australiër heeft een geniale overstap gemaakt, net
als Alonso en Alpine is nog altijd op zoek naar verbetering. Net
zoals ze dat al jaren doen, maar vooralsnog zonder succes. Denk jij
dat Alpine gaat slagen met haar plan over honderd races? Laat het
ons weten in de poll onderaan dit artikel en/of in de reacties!
1554527452231262210 I understand that, without my agreement, Alpine
F1 have put out a press release late this afternoon that I am
driving for them next year. This is wrong and I have not signed a
contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine
next year. — Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022