'FIA staat aan voorzichtige kant van de streep, maar regenrijden hoort ook bij autoracen'

Tijdens het afgelopen raceweekend op Spa-Francorchamps viel bij
tijd en wijle de regen met bakken uit de lucht. Sessies werden
uitgesteld of zelfs stilgelegd. Na de dodelijke crashes van
Anthoine Hubert en Dilano van 't Hoff was het logisch dat de FIA
voorzichtig omging met het laten rijden van de wagens onder
regenachtige omstandigheden. Maar aan de andere kant klonk er ook
wel wat kritiek. Werd er niet té voorzichtig met de regels
omgegaan? "Het is een moeilijk onderwerp, ik ga er respectvol mee
om", begint Rudy van Buren in de RacingNews365 -podcast. "Het beste
voorbeeld vond ik tijdens de Porsch Supercup-race. Aan het einde
van de race begint het te druppelen. met nadruk op druppelen. Er
was geen hoosbui, geen spray, helemaal niets. Wat doet de FIA? Die
gooit er een rode vlag in omdat het glad wordt. Dan denk ik
'jongens we zijn autocoureurs. Iedereen in die auto ziet ook die
druppels op zijn raam. Ze rijden op slicks, er is zicht, het is
glad. Hier kan je als rijder het verschil maken. Dit is wat je
vroeger oefende bij karting, op slicks. Dit is waar de echte
rijders naar boven komen." FIA kan het nooit goed doen Maar Van
Buren snapt ook dat er altijd twee kanten aan het verhaal zitten.
Zeker nu. "Andere kant van het verhaal: toen de sessie (sprintrace,
red.) werd uitgesteld met die hoosbuiten was dat volledig terecht.
Maar als de rijders de baan op rijden en na drie bochten al zeggen
'we kunnen op inters rijden', geeft dat eigenlijk al aan hoelang de
FIA wacht uit veiligheid. Ja, op Spa is zicht een probleem, maar ik
denk dat ze wel aan de voorzichtige kant van de streep staan op het
moment. Regenrijden hoort ook bij autoracen." Ruud Dimmers is het
met Van Buren eens. "In de Formule 1 heb je full wets. Die gebruik
je alleen om achter de safety car te rijden. Die gebruik je niet om
te racen. Als je net als op Spa van die hoosbuiten hebt en water
uit putjes omhoog ziet komen, dan weet je dat je niet kunt racen.
Maar vervolgens wordt er dan weer een half uur of langer gewacht en
dan hoor je die coureurs alweer zeggen 'we rijden achter de safety
car. Ik denk dat we over tien minuten wel op slicks kunnen gaan
rijden'." Van Buren vindt dat er in dit soort situaties op de
eerste plaats gekeken moet worden naar wat de coureurs zien. "Zicht
is de beste graadmeter. Formule 1-wagens zijn gigantische
stofzuigers die alles omhoog gooien. Ik begrijp dat de FIA in een
heel moeilijk parket zit, ze kunnen het eigenlijk alleen maar fout
doen. Nu wachten ze te lang, de vorige keer lieten ze teveel los.
Maar ik denk wel dat er kritisch naar gekeken mag worden van wat is
wel goed en wat niet."

Top Headlines

Oudere Top Headlines