Hamilton trekt pijnlijke conclusie: "Dat blijkt niet genoeg om verschil met Verstappen goed te maken"
Lewis Hamilton staat op een prima vierde plek in het kampioenschap,
vlak achter Fernando Alonso. De twee Red Bull-coureurs zijn
momenteel echter te snel. Vooral Max Verstappen dan, op wie weekend
na weekend geen maat staat. De Brit doet er alles aan om met zijn
minder snelle Mercedes toch nog een vuist te maken tegen de Red
Bull-coureur, maar merkt zelf dat hem dat niet lukt. Gevraagd in
welke mate hij zijn rijvaardigheid in kan zetten om het tegen
Verstappen op te nemen, concludeert hij dat het momenteel niet
genoeg is. "Ik probeer altijd te vertrouwen op mijn rijvaardigheid
om het verschil goed te maken, maar uiteindelijk is dat dit jaar op
verschillende momenten niet genoeg gebleken", concludeert hij. Als
voorbeeld noemt hij de GP van Groot-Brittannië, waar zijn team
partij kon bieden totdat de superieure Red Bull-bolide het verschil
maakte. "Als je kijkt naar het raceweekend op Silverstone
bijvoorbeeld, misschien is het toen niet opgevallen, maar daar
lagen we in de kwalificatie tot bocht dertien op gelijke hoogte met
Verstappen. Daarna verloren we echter de performance in de
hogesnelheidsbochten." Lastig proces Mercedes lijkt ondertussen
maar niet dichterbij te komen aan Red Bull. Nog steeds is de
achterstand aanwezig, ook al staat het team op de tweede plek in
het kampioenschap. Volgens Hamilton is het zeer lastig om de zwakke
punten van de wagen te doorgronden, omdat het bij deze generatie
bolides zo complex is. "Wat we niet kunnen zien, zijn de
luchtstromen onder de auto. De engineers zijn daarin beperkt. Alle
vortexen zouden je versteld doen staan als je zou zien wat er onder
de auto allemaal gebeurt. Het is heel anders dan bij de vorige
generatie F1-bolides", legt hij aan het journaille uit. "Het kost
gewoon tijd om daar doorheen te werken en de middelen zijn zeer
beperkt, dus je moet voorzichtig zijn met welke beslissingen je
neemt. Als je volledig inzet op een ontwikkelingsrichting, dan kan
je weken tijd verliezen en dat kunnen tienden van een seconde aan
rondetijd zijn. Dat proces moet dus zeer methodisch worden
doorlopen."
vlak achter Fernando Alonso. De twee Red Bull-coureurs zijn
momenteel echter te snel. Vooral Max Verstappen dan, op wie weekend
na weekend geen maat staat. De Brit doet er alles aan om met zijn
minder snelle Mercedes toch nog een vuist te maken tegen de Red
Bull-coureur, maar merkt zelf dat hem dat niet lukt. Gevraagd in
welke mate hij zijn rijvaardigheid in kan zetten om het tegen
Verstappen op te nemen, concludeert hij dat het momenteel niet
genoeg is. "Ik probeer altijd te vertrouwen op mijn rijvaardigheid
om het verschil goed te maken, maar uiteindelijk is dat dit jaar op
verschillende momenten niet genoeg gebleken", concludeert hij. Als
voorbeeld noemt hij de GP van Groot-Brittannië, waar zijn team
partij kon bieden totdat de superieure Red Bull-bolide het verschil
maakte. "Als je kijkt naar het raceweekend op Silverstone
bijvoorbeeld, misschien is het toen niet opgevallen, maar daar
lagen we in de kwalificatie tot bocht dertien op gelijke hoogte met
Verstappen. Daarna verloren we echter de performance in de
hogesnelheidsbochten." Lastig proces Mercedes lijkt ondertussen
maar niet dichterbij te komen aan Red Bull. Nog steeds is de
achterstand aanwezig, ook al staat het team op de tweede plek in
het kampioenschap. Volgens Hamilton is het zeer lastig om de zwakke
punten van de wagen te doorgronden, omdat het bij deze generatie
bolides zo complex is. "Wat we niet kunnen zien, zijn de
luchtstromen onder de auto. De engineers zijn daarin beperkt. Alle
vortexen zouden je versteld doen staan als je zou zien wat er onder
de auto allemaal gebeurt. Het is heel anders dan bij de vorige
generatie F1-bolides", legt hij aan het journaille uit. "Het kost
gewoon tijd om daar doorheen te werken en de middelen zijn zeer
beperkt, dus je moet voorzichtig zijn met welke beslissingen je
neemt. Als je volledig inzet op een ontwikkelingsrichting, dan kan
je weken tijd verliezen en dat kunnen tienden van een seconde aan
rondetijd zijn. Dat proces moet dus zeer methodisch worden
doorlopen."