F1-bazen incasseren financiële tik tijdens eerste seizoenshelft
De inkomsten van de Formule 1 in het tweede kwartaal zijn gedaald
naar 141 miljoen dollar in vergelijking met 146 miljoen dollar in
dezelfde periode een jaar eerder. Dit komt grotendeels door de late
afgelasting van de Grand Prix van Emilia-Romagna vanwege
overstromingen in de regio voorafgaand aan het weekend. Pas erg
laat werd de Grand Prix geannuleerd, waardoor er al veel kosten
waren gemaakt en er natuurlijk geen televisie-inkomsten werden
gegenereerd. Brian Wendling, de Chief Financial Officer van Liberty
Media, denkt dat ze een 'kleine 20 miljoen dollar' zijn verloren
door het annuleren van de race op Imola. Ook de GP van China ging
niet door vanwege het coronavirus, waardoor er in het tweede
kwartaal slechts zes races werden gehouden in plaats van acht. Dit
heeft invloed gehad op de inkomsten, mede door het mislopen van
bovengenoemde inkomstenbronnen en ook de sponsordeals. Groei door
social media Hoewel er een negatief effect was op de inkomsten in
het tweede kwartaal, dit door minder races, werd het gedeeltelijk
gecompenseerd door nieuwe abonnementen op F1TV. De aanwezigheid van
F1 op social media is een van de belangrijkste drijfveren geweest
bij het aantrekken van fans. Ook de komst van beroemdheden naar de
Formule 1 heeft impact gehad, zo meldt Liberty Media. Ze geven een
post van Shakira over de F1 (GP van Spanje) als voorbeeld, waar
miljoenen interacties en likes bij kwamen kijken. Ook is de impact
van de F1-film van Brad Pitt, nu in de maak, al te merken. Stefano
Domenicali, CEO van de F1, reageert: "De Formule 1 profiteert van
onze groei en onze fans zijn betrokken bij de sport via
traditionele, digitale én sociale mediaplatforms. We willen ook Red
Bull feliciteren met hun prestaties tot nu toe en we zijn verheugd
om te zien wat de rest van de grid gaat doen als er spannende
rivaliteit gaat ontstaan op het circuit."
naar 141 miljoen dollar in vergelijking met 146 miljoen dollar in
dezelfde periode een jaar eerder. Dit komt grotendeels door de late
afgelasting van de Grand Prix van Emilia-Romagna vanwege
overstromingen in de regio voorafgaand aan het weekend. Pas erg
laat werd de Grand Prix geannuleerd, waardoor er al veel kosten
waren gemaakt en er natuurlijk geen televisie-inkomsten werden
gegenereerd. Brian Wendling, de Chief Financial Officer van Liberty
Media, denkt dat ze een 'kleine 20 miljoen dollar' zijn verloren
door het annuleren van de race op Imola. Ook de GP van China ging
niet door vanwege het coronavirus, waardoor er in het tweede
kwartaal slechts zes races werden gehouden in plaats van acht. Dit
heeft invloed gehad op de inkomsten, mede door het mislopen van
bovengenoemde inkomstenbronnen en ook de sponsordeals. Groei door
social media Hoewel er een negatief effect was op de inkomsten in
het tweede kwartaal, dit door minder races, werd het gedeeltelijk
gecompenseerd door nieuwe abonnementen op F1TV. De aanwezigheid van
F1 op social media is een van de belangrijkste drijfveren geweest
bij het aantrekken van fans. Ook de komst van beroemdheden naar de
Formule 1 heeft impact gehad, zo meldt Liberty Media. Ze geven een
post van Shakira over de F1 (GP van Spanje) als voorbeeld, waar
miljoenen interacties en likes bij kwamen kijken. Ook is de impact
van de F1-film van Brad Pitt, nu in de maak, al te merken. Stefano
Domenicali, CEO van de F1, reageert: "De Formule 1 profiteert van
onze groei en onze fans zijn betrokken bij de sport via
traditionele, digitale én sociale mediaplatforms. We willen ook Red
Bull feliciteren met hun prestaties tot nu toe en we zijn verheugd
om te zien wat de rest van de grid gaat doen als er spannende
rivaliteit gaat ontstaan op het circuit."