Wordt dit de nieuwste Red Bull-coureur in de Formule 1?
Natuurlijk zijn er heel veel coureurs die dromen van een plek in de
Formule 1 bij AlphaTauri, maar er zijn zeven jonge coureurs binnen
het team van Red Bull die de meeste kans op dit stoeltje maken. Red
Bull-teambaas Christian Horner liet eerder al weten dat dit aantal
in de toekomst waarschijnlijk wat uitgedund gaat worden. Maar welke
zeven coureurs staan er momenteel bovenaan de lijst? Liam Lawson
(Super Formula, P2, en Red Bull-reserve) De grootste kanshebber op
een stoeltje bij AlphaTauri op dit moment moet haast wel Liam
Lawson zijn. De Nieuw-Zeelander werd derde in het Formule
2-kampioenschap van 2022 en rijdt nu in de Super Formula in Japan
waar hij op dit moment met één punt achterstand tweede staat.
Tevens is hij al sinds 2019 lid van het Red Bull Junior Team.
Talent heeft hij zeker. Zo won hij zijn debuutrace in de Formule 2
in 2021. Hij reed datzelfde jaar ook DTM naast Alexander Albon. 19
Juni 2021 won Lawson de openingsrace van de DTM in Monza, waardoor
hij de jongste racewinnaar ooit werd in die klasse. Hij stond zelfs
op het punt DTM-kampioen te worden, zij het niet dat hij in de
laatste race uit de wedstrijd werd gekegeld. Overigens heeft hij
ook al een aantal keer getest voor het team van AlphaTauri en reed
hij in 2022 tijdens de GP van België en GP van Mexico een vrije
training. Op dit moment is Lawson nog steeds reservecoureur voor
AlphaTauri en Red Bull. Afgelopen december verreed hij in de RB18
van Verstappen een testdag in Abu Dhabi. Als hij kampioen wordt in
Japan, staat Lawson zonder twijfel op poleposition voor een
AlphaTauri-zitje in 2024. Ayumu Iwasa (F2, P3) Dit is het tweede
seizoen van Ayumu Iwasa in de opstapklasse. De Japanner staat op
dit moment derde in het F2-kampioenschap en won in 2020 het Franse
Formule 4-kampioenschap. Tijdens zijn eerste jaar in de Formule 2
eindigde hij als achtste, waardoor hij gekroond werd tot 'Rookie of
the Year'. Sinds 2021 is hij ook Red Bull-junior. Na Lawson lijkt
hij de eerstsvolgende favoriet voor een AlphaTauri-zitje, maar met
Tsunoda heeft Red Bull natuurlijk al een Japanner in de
koningsklasse. De energiedrankjesfabrikant hoeft tegelijkertijd
Honda niet meer tevreden te houden, want na 2025 zullen de wegen
tussen de twee partijen scheiden. Dat zal de zaak van Iwasa geen
goed doen, maar onder de streep zal het vooral gaan om zijn
prestaties, niet zijn afkomst. Met een derde plek in zijn tweede
jaar in F2 doet hij het prima. Zou hij samen met Lawson de stap
kunnen maken? Enzo Fittipaldi (F2, P7) Deze Formule 2-coureur heeft
een bekende achternaam, en dat komt omdat zijn opa tweevoudig
wereldkampioen Emerson Fittipaldi is. De jonge Braziliaan komt uit
een racefamilie en maakte in 2017 zijn Formule debuut in het
Italiaanse F4-kampioenschap, waar hij negende werd in de eindstand.
Het jaar erop, in 2018, deed hij het een flink stuk beter en werd
hij tot kampioen gekroond, waarna hij zijn debuut in Formula
Regional-klasse maakte. Hij won de seizoensopener en werd tweede in
het kampioenschap. Vervolgens debuteerde hij in het
F3-kampioenschap, waar hij eindigde op de 15e plaats in het
klassement. In 2021 maakte Enzo een overstap naar de Verenigde
staten, waarin hij meedeed aan het Indy Pro 200-kampioenschap. Na
één raceweekend verliet hij deze klasse echter om weer terug te
keren naar Europa, naar de Formule 3. Halverwege het seizoen maakte
hij de overstap naar de Formule 2. Het jaar daarop, in 2022, reed
hij een volledig F2-seizoen en werd hij achtste in het klassement.
Begin dit jaar trad hij toe tot het Red Bull Junior Team, en hij
staat nu op de zevende plek in het F2-kampioenschap. Alhoewel de
Braziliaanse markt een interessante is voor Red Bull, net als
bijvoorbeeld de Mexicaanse dat is via Sergio Perez, lijken de
prestaties van Enzo momenteel nog niet goed genoeg om een zitje in
F1 mee af te dwingen. Is hij een van de coureurs die sneuvelt als
Red Bull het mes in haar opleiding zet? Dennis Hauger (F2, P9 en
reservecoureur) Hauger heeft net als Iwasa het Franse Formule 4-
kampioenschap gewonnen, alleen was dit een jaar eerder, in 2019.
Red Bull liet al even geleden haar oog op deze Formule 2-coureur
vallen, want hij werd in 2018 namelijk al onderdeel van het Red
Bull juniorprogramma. De Noor won tijdens zijn tweede Formule
3-seizoen het kampioenschap, waarna hij doorstroomde naar de
Formule 2. In 2022 reed hij voor het team van Prema en werd hij 10e
in de eindklassering. Dit seizoen is hij overgestapt MP Motorsport,
waar hij al twee overwinningen heeft geboekt en vier keer op het
podium stond. Op dit moment staat hij op de negende positie in het
Formule 2-kampioenschap, een positie waar Marko niet heel tevreden
mee zal zijn in zijn tweede seizoen. Zane Maloney (F2, P10 en
reservecoureur) Deze 19-jarige coureur begon in 2019 in het Britse
Formule 4-kampioenschap aan zijn single seater-carrière. Hij is één
van de twee coureurs die drie races in een weekend wist te winnen.
Hij won dat kampioenschap en deed daarna mee aan het Formula Open
Championship. Daar werd hij achtste. In 2022 maakte hij zijn debuut
in het Formule 3-kampioenschap waar hij tweede werd. Victor Martins
won dat kampioenschap met vijf punten verschil. Datzelfde jaar werd
hij ook Red Bull Junior-coureur. Op dit moment rijdt hij zijn
eerste jaar in de Formule 2 en is hij reservecoureur voor Red Bull.
De kans dat hij naar voren zal worden geschoven is nihil. De
Barbadiaan zal nog minstens een jaar in F2 moeten rijpen. Jak
Crawford (F2, P13) Hetzelfde geldt voor Jak Crawford, een 18-jarige
Amerikaan, die eveneens sinds dit jaar in de Formule 2 uitkomt. Hij
begon zijn Formule-carrière in 2021 in de Formule 3, waar hij 13e
werd. In dat jaar reed hij ook in het Euroformula Open
Championship, waar hij als derde eindigde in het klassement. In
2022 reed hij wederom in de Formule 3 en veroverde hij zijn eerste
overwinning op de Red Bull Ring. Dat seizoen sloot hij af met een
zevende plek. Tevens reed hij dat jaar ook de Formula Regional
Asian Championship, dat hij afsloot op positie zes. Dit jaar rijdt
hij in de Formule 2 en op dit moment staat hij met 39 punten op de
dertiende plek in het kampioenschap. Veel indruk maakt hij dus nog
niet. Een jaartje verder rijpen in F2 zal hem waarschijnlijk geen
kwaad doen. Crawford (links) samen met Hadjar (rechts). Isack
Hadjar (F2, P15) De laatste potentiële F1-coureur is Isack Hadjar.
Isack begon zijn single seater-carrière in 2019 in het Franse
F4-kampioenschap, waar hij zevende werd. In 2020 reed hij wederom
in de Franse F4 en toen ging het een stuk beter en eindigde hij als
derde in de coureursstand. In 2021 maakt hij zijn debuut bij
Formula Regional, waar hij vier punten achter zijn teamgenoot Zane
Maloney eindigde en de award van 'Rookie of the Year' kreeg. Het
jaar daarop reed hij in de Formula Regional Asian Championship waar
hij derde werd, en is vanuit daar doorgestroomd naar het Formule
3-kampioenschap. Daarin werd hij netjes vierde en de Fransman mocht
het daaropvolgende jaar meteen doorstromen naar de Formule 2. Op
dit moment staat hij met 39 punten op de vijftiende plek in het
kampioenschap tijdens zijn eerste F2-jaar. Hij is nog niet heel
lang onderdeel van het Red Bull Junior Team, de Hitech-coureur
maakt sinds 2022 deel uit van het juniorenprogramma. Tevens is hij
de oogappel van Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko. "Als hij het
ook goed doet in de F2, dan is er een grote kans dat Hadjar in de
F1 rijdt in 2024", zei de baas van het juniorenprogramma vorig jaar
tegenover AutoHebdo . Echt goed doet hij het dus niet met zijn
vijftiende plek in het klassement. Tenzij Marko een doldwaze
beslissing maakt, zal F1 voor Hadjar voorlopig nog te vroeg komen.
Formule 1 bij AlphaTauri, maar er zijn zeven jonge coureurs binnen
het team van Red Bull die de meeste kans op dit stoeltje maken. Red
Bull-teambaas Christian Horner liet eerder al weten dat dit aantal
in de toekomst waarschijnlijk wat uitgedund gaat worden. Maar welke
zeven coureurs staan er momenteel bovenaan de lijst? Liam Lawson
(Super Formula, P2, en Red Bull-reserve) De grootste kanshebber op
een stoeltje bij AlphaTauri op dit moment moet haast wel Liam
Lawson zijn. De Nieuw-Zeelander werd derde in het Formule
2-kampioenschap van 2022 en rijdt nu in de Super Formula in Japan
waar hij op dit moment met één punt achterstand tweede staat.
Tevens is hij al sinds 2019 lid van het Red Bull Junior Team.
Talent heeft hij zeker. Zo won hij zijn debuutrace in de Formule 2
in 2021. Hij reed datzelfde jaar ook DTM naast Alexander Albon. 19
Juni 2021 won Lawson de openingsrace van de DTM in Monza, waardoor
hij de jongste racewinnaar ooit werd in die klasse. Hij stond zelfs
op het punt DTM-kampioen te worden, zij het niet dat hij in de
laatste race uit de wedstrijd werd gekegeld. Overigens heeft hij
ook al een aantal keer getest voor het team van AlphaTauri en reed
hij in 2022 tijdens de GP van België en GP van Mexico een vrije
training. Op dit moment is Lawson nog steeds reservecoureur voor
AlphaTauri en Red Bull. Afgelopen december verreed hij in de RB18
van Verstappen een testdag in Abu Dhabi. Als hij kampioen wordt in
Japan, staat Lawson zonder twijfel op poleposition voor een
AlphaTauri-zitje in 2024. Ayumu Iwasa (F2, P3) Dit is het tweede
seizoen van Ayumu Iwasa in de opstapklasse. De Japanner staat op
dit moment derde in het F2-kampioenschap en won in 2020 het Franse
Formule 4-kampioenschap. Tijdens zijn eerste jaar in de Formule 2
eindigde hij als achtste, waardoor hij gekroond werd tot 'Rookie of
the Year'. Sinds 2021 is hij ook Red Bull-junior. Na Lawson lijkt
hij de eerstsvolgende favoriet voor een AlphaTauri-zitje, maar met
Tsunoda heeft Red Bull natuurlijk al een Japanner in de
koningsklasse. De energiedrankjesfabrikant hoeft tegelijkertijd
Honda niet meer tevreden te houden, want na 2025 zullen de wegen
tussen de twee partijen scheiden. Dat zal de zaak van Iwasa geen
goed doen, maar onder de streep zal het vooral gaan om zijn
prestaties, niet zijn afkomst. Met een derde plek in zijn tweede
jaar in F2 doet hij het prima. Zou hij samen met Lawson de stap
kunnen maken? Enzo Fittipaldi (F2, P7) Deze Formule 2-coureur heeft
een bekende achternaam, en dat komt omdat zijn opa tweevoudig
wereldkampioen Emerson Fittipaldi is. De jonge Braziliaan komt uit
een racefamilie en maakte in 2017 zijn Formule debuut in het
Italiaanse F4-kampioenschap, waar hij negende werd in de eindstand.
Het jaar erop, in 2018, deed hij het een flink stuk beter en werd
hij tot kampioen gekroond, waarna hij zijn debuut in Formula
Regional-klasse maakte. Hij won de seizoensopener en werd tweede in
het kampioenschap. Vervolgens debuteerde hij in het
F3-kampioenschap, waar hij eindigde op de 15e plaats in het
klassement. In 2021 maakte Enzo een overstap naar de Verenigde
staten, waarin hij meedeed aan het Indy Pro 200-kampioenschap. Na
één raceweekend verliet hij deze klasse echter om weer terug te
keren naar Europa, naar de Formule 3. Halverwege het seizoen maakte
hij de overstap naar de Formule 2. Het jaar daarop, in 2022, reed
hij een volledig F2-seizoen en werd hij achtste in het klassement.
Begin dit jaar trad hij toe tot het Red Bull Junior Team, en hij
staat nu op de zevende plek in het F2-kampioenschap. Alhoewel de
Braziliaanse markt een interessante is voor Red Bull, net als
bijvoorbeeld de Mexicaanse dat is via Sergio Perez, lijken de
prestaties van Enzo momenteel nog niet goed genoeg om een zitje in
F1 mee af te dwingen. Is hij een van de coureurs die sneuvelt als
Red Bull het mes in haar opleiding zet? Dennis Hauger (F2, P9 en
reservecoureur) Hauger heeft net als Iwasa het Franse Formule 4-
kampioenschap gewonnen, alleen was dit een jaar eerder, in 2019.
Red Bull liet al even geleden haar oog op deze Formule 2-coureur
vallen, want hij werd in 2018 namelijk al onderdeel van het Red
Bull juniorprogramma. De Noor won tijdens zijn tweede Formule
3-seizoen het kampioenschap, waarna hij doorstroomde naar de
Formule 2. In 2022 reed hij voor het team van Prema en werd hij 10e
in de eindklassering. Dit seizoen is hij overgestapt MP Motorsport,
waar hij al twee overwinningen heeft geboekt en vier keer op het
podium stond. Op dit moment staat hij op de negende positie in het
Formule 2-kampioenschap, een positie waar Marko niet heel tevreden
mee zal zijn in zijn tweede seizoen. Zane Maloney (F2, P10 en
reservecoureur) Deze 19-jarige coureur begon in 2019 in het Britse
Formule 4-kampioenschap aan zijn single seater-carrière. Hij is één
van de twee coureurs die drie races in een weekend wist te winnen.
Hij won dat kampioenschap en deed daarna mee aan het Formula Open
Championship. Daar werd hij achtste. In 2022 maakte hij zijn debuut
in het Formule 3-kampioenschap waar hij tweede werd. Victor Martins
won dat kampioenschap met vijf punten verschil. Datzelfde jaar werd
hij ook Red Bull Junior-coureur. Op dit moment rijdt hij zijn
eerste jaar in de Formule 2 en is hij reservecoureur voor Red Bull.
De kans dat hij naar voren zal worden geschoven is nihil. De
Barbadiaan zal nog minstens een jaar in F2 moeten rijpen. Jak
Crawford (F2, P13) Hetzelfde geldt voor Jak Crawford, een 18-jarige
Amerikaan, die eveneens sinds dit jaar in de Formule 2 uitkomt. Hij
begon zijn Formule-carrière in 2021 in de Formule 3, waar hij 13e
werd. In dat jaar reed hij ook in het Euroformula Open
Championship, waar hij als derde eindigde in het klassement. In
2022 reed hij wederom in de Formule 3 en veroverde hij zijn eerste
overwinning op de Red Bull Ring. Dat seizoen sloot hij af met een
zevende plek. Tevens reed hij dat jaar ook de Formula Regional
Asian Championship, dat hij afsloot op positie zes. Dit jaar rijdt
hij in de Formule 2 en op dit moment staat hij met 39 punten op de
dertiende plek in het kampioenschap. Veel indruk maakt hij dus nog
niet. Een jaartje verder rijpen in F2 zal hem waarschijnlijk geen
kwaad doen. Crawford (links) samen met Hadjar (rechts). Isack
Hadjar (F2, P15) De laatste potentiële F1-coureur is Isack Hadjar.
Isack begon zijn single seater-carrière in 2019 in het Franse
F4-kampioenschap, waar hij zevende werd. In 2020 reed hij wederom
in de Franse F4 en toen ging het een stuk beter en eindigde hij als
derde in de coureursstand. In 2021 maakt hij zijn debuut bij
Formula Regional, waar hij vier punten achter zijn teamgenoot Zane
Maloney eindigde en de award van 'Rookie of the Year' kreeg. Het
jaar daarop reed hij in de Formula Regional Asian Championship waar
hij derde werd, en is vanuit daar doorgestroomd naar het Formule
3-kampioenschap. Daarin werd hij netjes vierde en de Fransman mocht
het daaropvolgende jaar meteen doorstromen naar de Formule 2. Op
dit moment staat hij met 39 punten op de vijftiende plek in het
kampioenschap tijdens zijn eerste F2-jaar. Hij is nog niet heel
lang onderdeel van het Red Bull Junior Team, de Hitech-coureur
maakt sinds 2022 deel uit van het juniorenprogramma. Tevens is hij
de oogappel van Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko. "Als hij het
ook goed doet in de F2, dan is er een grote kans dat Hadjar in de
F1 rijdt in 2024", zei de baas van het juniorenprogramma vorig jaar
tegenover AutoHebdo . Echt goed doet hij het dus niet met zijn
vijftiende plek in het klassement. Tenzij Marko een doldwaze
beslissing maakt, zal F1 voor Hadjar voorlopig nog te vroeg komen.