In de voetsporen van Verstappen: René Lammers bestormt de wereldtop: "In 2029 naar F1"

Afgelopen weekend kwam er heuglijk nieuws uit de kartwereld: René
Lammers, de vijftien jaar oude zoon van de welbekende Nederlandse
coureur Jan Lammers, was Europees Kampioen karten geworden in de
OK-klasse. Niet zomaar een prestatie, want het FIA-kampioenschap
wordt gezien als één van de sterkst bezette, zo niet dé sterkst
bezette kartcompetities ter wereld. Het doel is duidelijk, en na
het veroveren van de Europese titel mogelijk alleen nog maar
duidelijker: René Lammers wil richting de Formule 1. RacingNews365
sprak met vader Jan over de prestaties van zijn zoon, het plan voor
de toekomst en het ultieme doel: het bereiken van de koningsklasse
van de autosport. De familie Lammers zet daar vol op in, maar
blijft wel met beide voeten op de grond staan. Lammers (midden) met
de nummers twee en drie van het Europees Kampioenschap karten. De
Formule 1 van de kartwereld Het besef is er bij Lammers senior al
als hij daags na de triomf van zijn zoon aanschuift voor een
interview met RacingNews365. Veel mensen zijn niet helemaal thuis
in de kartsport, dus het is voor een buitenstaander moeilijk in te
schatten hoe goed de prestatie van de pas vijftienjarige
Lammers-telg eigenlijk is. Zijn vader geeft graag duiding. "Het is
best wel lastig uit te leggen, omdat veel mensen er niet echt
verstand van hebben. Toen Max Verstappen naar boven kwam in de
kartsport, vlak voordat hij naar de formule-auto's ging, ben ik de
kartsport een beetje gaan volgen. Pas toen ik er echter zelf in
verzeild raakte met René, begon ik eigenlijk echt te snappen hoe
het in elkaar zat. En nu zitten we alweer een jaartje of vier of
vijf in dat wereldje." "Dit is eigenlijk de Formule 1 van de van de
kartwereld", legt de trotse vader uit. "Het is ook het voorportaal
van de aanvoer van het jonge talent naar de autosport. Dit is
eigenlijk gewoon een heel belangrijk onderdeel van de
jeugdopleiding van een top-coureur. Dat voorportaal heeft hij met
dit mooie resultaat nog niet afgesloten, want we gaan nog een paar
maanden door voordat we richting de autosport gaan." Het WK als
laatste kunstje op weg naar de formule-auto's In oktober staat het
WK karten namelijk nog op het programma, dus daar kan Lammers een
nóg betere prestatie neerzetten. Dat zou je tenminste denken, zij
het niet dat het Europese kampioenschap eigenlijk hoger
aangeschreven staat dan het mondiale kampioenschap, zo verklaart
zijn vader. "René heeft dus het EK gewonnen. Je moet je voorstellen
dat dat begint met een kleine negentig deelnemers. En na drie races
zien er een aantal 'nou, dat gaat 'm niet worden', die haken af.
Maar we zijn toch nog met een kleine zeventig deelnemers
overgebleven. Het kampioenschap wordt verreden over vier weekenden.
Dat was in dit geval in Valencia in Spanje, Trinec in Tsjechië,
Rodby in Denemarken en het laatste raceweekend was vorig weekend in
Cremona in Italië." "Tijdens zo'n wedstrijd heb je na de
kwalificatie vijf heats, een superfinale en een finale. Dat zijn in
feite zeven races per weekend. Over 28 races heeft hij de meeste
punten gescoord en de beste resultaten behaald. Drie keer het
podium, een keer eerste, keertje tweede, keertje derde en zelfs de
laatste keer vierde. Dus ja, onder alle weersomstandigheden, op
verschillende circuits, zat hij er steeds bij. Dat is heel fijn",
geniet Lammers. "We hebben om het af te maken op 8 oktober nog het
FIA-wereldkampioenschap. Gek genoeg staat dat minder hoog
aangeschreven dan het Europees kampioenschap, omdat het
wereldkampioenschap over één weekend wordt verreden. Dus als je dan
net even de pech hebt en je de verkeerde bandenspanning, het
verkeerde tandwieltje, of wat dan ook hebt, dan kan je weekend
voorbij zijn." Wereldwijd wordt er enthousiast gereageerd op de
prestaties van Lammers, tot tevredenheid van senior. "Maar goed,
het EK is in ieder geval iets wat bij de experts in de kartsport en
ook de talentenscouts voor de toekomstige autosport heel hoog
aangeschreven staat. Dus we zijn blij met alle goede recensies van
de experts in de vakbladen hier en daar." De 'recensies' zijn
inderdaad niet mis. "Karakter en klasse", zo kopt één van de
bekendste kartplatformen bijvoorbeeld over de jonge Nederlander.
"In Cremona legde hij zijn laatste examen af, een examen waarbij
hij geen fouten mocht maken. Dat deed hij ook niet, want hij
balanceerde op het randje van perfectie." Toch zal de familie
Lammers niet naast de schoenen gaan lopen. "Daar zijn we trots op",
reageert Jan. "Maar op hetzelfde moment houden we de voetjes op de
grond. En misschien nog beter gezegd: de voetjes op het gas. De
volgende race is over een paar weken en dan gaan we ons daar weer
op concentreren. We kijken niet te ver vooruit." Het 'eeuwige
dilemma' van een vader/coach "Ik ben trots, heel trots", vertelt
Lammers als we hem vragen even uit zijn rol van coureur/coach te
stappen en als een papa naar zijn zoon te kijken. "Dat is ook
altijd het eeuwige dilemma. Jos zal met Max natuurlijk ook gewoon
een heel moeilijk traject hebben afgelegd, en dat nog steeds doen.
Toen Max in de Formule 1 kwam, ging het al heel snel verder dan wat
Jos bereikt had. Dus op een gegeven moment werd de leerling dan
meer de meester. Dan krijg je constant die dilemma's: Wanneer moet
ik nu de vader zijn en wanneer de coach? Als coach wil je hem vaak
ondersteboven aan het hek vastbinden. En als vader wil je je arm om
hem heen slaan en zeggen: 'nou jongen, jammer, volgende keer
beter'. Maar ja, daar leer je hem niks mee. Dus tussen die twee
laveer je eigenlijk. Hij is ook pas vijftien jaar, een leeftijd
waarop je natuurlijk redelijk in een transitie zit van een jongen
naar een man. Dat zijn allemaal dingen, die gaan eigenlijk vanzelf.
Er is ook geen cursus voor, dat moet je gewoon ondergaan. Maar we
hebben er heel veel plezier mee samen en we zijn heel trots. Zijn
moeder ook, Mariska, zij is bijna 100% bij alle races en ik ben er
wanneer me dat lukt. Dus ik ben bij 80% of 85% van de races. No
compromise, geen plan B Ondanks dat Jan zegt niet te ver vooruit te
kijken, kunnen we het niet laten om hem te vragen dat toch even te
doen. De lange termijn? Wat is het einddoel? Daar hoeft hij niet
lang over na te denken. "Richting de Formule 1. No compromise ,
geen plan B. Formule 1 is waar we gewoon op koersen, want zonder
een goal heb je ook geen missie. Als je de Mount Everest wilt
beklimmen, dan zeg je ook niet 'nou ik zie wel hoe ver ik kom'. Dan
is de top gewoon je doel. En daar moet je naar streven, want dan
weet je ook waar je je voor moet inrichten, dan weet je waar je
voor moet trainen", klinkt vader Lammers vastberaden. "Op alle
vlakken moet je natuurlijk voorbereid zijn. Je moet een goed
strategisch plan hebben, ook een goed stappenplan, want je moet ook
geen twee treden tegelijk proberen te nemen. Daar kan je natuurlijk
ook op blijven hangen. Kortom: Je moet een goed stappenplan maken,
je moet realistische doelstellingen hebben, en natuurlijk het
einddoel, maar een marathon ren je ook met een heleboel stapjes.
Dus je moet de realistische tussenstations gewoon in de focus
hebben. En dan, net als op school, moet je één voor één die toetsen
doorstaan voordat je verder gaat." De vastberadenheid bij vader
Lammers wordt met de seconde duidelijker. Samen met zijn zoon wil
hij het maximale. De meest uitdagende weg richting de koningsklasse
wordt uitgestippeld voor de ruwe diamant die René momenteel nog is.
"Wij hebben zelf altijd gezegd: als we niet winnen, gaan we niet
door. Gewoon om richting onszelf objectiviteit te creëren. Want ik
kan natuurlijk wel zeggen dat mijn zoon de beste is, maar als hij
geen races wint, ja, waar blijf je dan? Het draait echter ook om
het niveau van de races. Je kunt altijd, dat noemen ze dan in het
Engels zo mooi, een big fish in een small pond zijn, maar daar
schiet je niks mee op. Dus wij hebben altijd als doelstelling
gehad: het moeilijkste kampioenschap. En dan moet je bij het beste
team proberen te zitten en dan ook nog de beste teamgenoten hebben.
Want als je die dan allemaal weet te verslaan, ja, dan ben je goed
opgeleid." Lammers vervolgt. "En je hebt dat in allerlei klassen,
ook in de Formule 4. Dat zou dan de instapklasse zijn (in de single
seaters, red.), ook voor René. Maar als je naar de Formule 4 gaat
en je pakt een of ander kampioenschap in een klein land waar er
maar twaalf of vijftien deelnemers of zo zijn, ja, dan sta je vaak
op het podium. Maar als je gewonnen hebt: van wie heb je dan
gewonnen? En hoe zwaar is die competitie? Dat weegt voor ons zwaar,
want anders gaan we onszelf in de maling nemen", aldus 67-jarige
Sportief Directeur van de Dutch Grand Prix. Dan de hamvraag:
Wanneer zien we René in de Formule 1 terug? Haastige spoed is
zelden goed, zo redeneert Lammers, die zijn zoon de autosportladder
trede voor trede wil laten beklimmen. "Eind 2028 is René klaar met
zijn 'opleiding', dus in 2029, en mocht dat eerder zijn, nou ja,
dan is er iets geweldigs gebeurd. Dus op dit moment hebben we daar
de tijd voor uitgetrokken, want nogmaals, die vooropleiding is
gewoon belangrijk", zo sluit de wijze vader af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines