Goed nieuws voor Verstappen: Red Bull bereikt volgende mijlpaal bij ontwikkeling nieuwe motor
Red Bull Powertrains werd in 2021 in het leven geroepen nadat Honda
de samenwerking met Red Bull als motorleverancier besloot stop te
zetten. Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda
ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. Nadat Honda van
gedachte veranderde is het nog tot en met 2025 partner van Red Bull
op motorisch gebied. Daarna komt er echt een einde aan de
samenwerking. Vanaf 2026 gaan er nieuwe motorreglementen in en zal
Honda samen gaan werken met Aston Martin. Begin dit jaar werd
aangekondigd dat vanaf 2026 Ford de nieuwe motorpartner wordt van
Red Bull, vanaf waar de naam zal veranderen in Red Bull Ford
Powertrains. Ondertussen wordt er op de achtergrond al keihard
gewerkt aan de nieuwe motor van Red Bull, waarvoor vele mensen aan
zijn getrokken en er een compleet nieuwe afdeling is gebouwd in
Milton Keynes, zodat het F1-team alles onder een dak heeft. "Dat
lijkt ons niet goed" Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko verklapt
aan het Duitse SpeedWeek dat het team op schema loopt met de
ontwikkeling van de 2026-motor. Al eerder gingen er motoren naar de
testbank, maar nog niet eerder een volledig complete motor,
inclusief hybride onderdelen. Een nieuwe mijlpaal dus. "In de
komende weken zal de eerste complete powerunit op de testbank
draaien", laat hij weten. "Dat wil zeggen, met verbrandingsmotor,
MGU-K en de batterij." Dat is goed nieuws, met nog ruim tweeënhalf
jaar tot de eerste race met de nieuwe motoren. Toch wil Red Bull
graag dat de motorreglementen nog wat worden aangepast. "We liggen
op schema. Dat we voorstellen met een andere verhouding in de
aandrijving te gaan werken (de FIA wil dat 50 procent van het
vermogen komt via de verbrandingsmotor en 50 procent via de
elektrische onderdelen) heeft te maken met de veiligheid." Red Bull
denkt dat de verhouding die FIA voor ogen heeft een negatief effect
op de auto's zal gaan hebben. "Dan zouden de accu's meer dan 100
kilo wegen en dan zouden de auto's zwaarder en groter worden. Dat
lijkt ons niet goed. We rijden dan met e-brandstoffen, dus uitstoot
speelt dan geen rol meer." Op het gebied van planning lopen de
teams bijna gelijk, volgens de Oostenrijker: "Qua ontwikkeling
zitten we volgens ons op één lijn met Mercedes en Ferrari zit
achter ons aan. Renault kan ik niet inschatten. Met onze aanstaande
partner Ford verloopt ook alles volgens plan."
de samenwerking met Red Bull als motorleverancier besloot stop te
zetten. Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda
ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. Nadat Honda van
gedachte veranderde is het nog tot en met 2025 partner van Red Bull
op motorisch gebied. Daarna komt er echt een einde aan de
samenwerking. Vanaf 2026 gaan er nieuwe motorreglementen in en zal
Honda samen gaan werken met Aston Martin. Begin dit jaar werd
aangekondigd dat vanaf 2026 Ford de nieuwe motorpartner wordt van
Red Bull, vanaf waar de naam zal veranderen in Red Bull Ford
Powertrains. Ondertussen wordt er op de achtergrond al keihard
gewerkt aan de nieuwe motor van Red Bull, waarvoor vele mensen aan
zijn getrokken en er een compleet nieuwe afdeling is gebouwd in
Milton Keynes, zodat het F1-team alles onder een dak heeft. "Dat
lijkt ons niet goed" Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko verklapt
aan het Duitse SpeedWeek dat het team op schema loopt met de
ontwikkeling van de 2026-motor. Al eerder gingen er motoren naar de
testbank, maar nog niet eerder een volledig complete motor,
inclusief hybride onderdelen. Een nieuwe mijlpaal dus. "In de
komende weken zal de eerste complete powerunit op de testbank
draaien", laat hij weten. "Dat wil zeggen, met verbrandingsmotor,
MGU-K en de batterij." Dat is goed nieuws, met nog ruim tweeënhalf
jaar tot de eerste race met de nieuwe motoren. Toch wil Red Bull
graag dat de motorreglementen nog wat worden aangepast. "We liggen
op schema. Dat we voorstellen met een andere verhouding in de
aandrijving te gaan werken (de FIA wil dat 50 procent van het
vermogen komt via de verbrandingsmotor en 50 procent via de
elektrische onderdelen) heeft te maken met de veiligheid." Red Bull
denkt dat de verhouding die FIA voor ogen heeft een negatief effect
op de auto's zal gaan hebben. "Dan zouden de accu's meer dan 100
kilo wegen en dan zouden de auto's zwaarder en groter worden. Dat
lijkt ons niet goed. We rijden dan met e-brandstoffen, dus uitstoot
speelt dan geen rol meer." Op het gebied van planning lopen de
teams bijna gelijk, volgens de Oostenrijker: "Qua ontwikkeling
zitten we volgens ons op één lijn met Mercedes en Ferrari zit
achter ons aan. Renault kan ik niet inschatten. Met onze aanstaande
partner Ford verloopt ook alles volgens plan."