Het enige Red Bull-'probleem' dat Verstappen door de vingers ziet

En dan hebben we het over de zaterdag versus de zondag. Daar waar
Max Verstappen op zondag de laatste races iedereen het snot voor de
ogen rijdt, zo moet hij op de zaterdagen er vaak even goed voor
gaan zitten om de poleposition te pakken. De verschillen zijn vaak
namelijk heel klein, alvorens hij tijdens de race met meerdere
tienden van een seconde per ronde uitloopt op de concurrentie. Toch
vindt Verstappen het niet het einde van de wereld dat het op
zaterdag zo spannend is, als hij op zondag maar de overwinning
pakt. De Red Bull-coureur geeft graag tekst en uitleg. "Ik denk dat
onze pace tijdens de kwalificaties zeker beter kan, maar dat zal
dan negatieve gevolgen hebben voor onze racepace. Uiteindelijk
worden de punten op zondag uitgedeeld, dus dat is het
belangrijkste. De poleposition is mooi, maar je koopt er niets
voor. We zoeken naar de beste compromis." Verdwijnen aan de horizon
Op zondag verdwijnt Verstappen vaak aan de horizon. De manier
waarop hij in het proces zijn banden managet, oogst veel lof in de
Formule 1-paddock. Vaak is het verschil met de concurrentie per
ronde groter in het slot van de race. Ook daar heeft de tweevoudig
wereldkampioen wel een verklaring voor. "We starten de race met
zo'n zware auto, waardoor je aan het begin meer moet managen. Je
hebt geen andere keuze", zo wijst hij op de banden. Het verklaart
ook waarom het 'lang' duurde voordat hij aan Perez voorbij was in
België, maar meteen aan de horizon verdween zodra hij aan zijn
teamgenoot voorbij ging. "Je ziet het vaak in de laatste stint.
Daarin kunnen we wat meer pushen, maar op sommige circuits is het
door de hoge slijtage wat lastiger. Zodra de auto steeds lichter
wordt, gaat het best goed, maar helaas beginnen we de race altijd
met veel brandstof aan boord", aldus Verstappen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines