Marko hoopt op verkoop F1-team: "Zou het beste zijn voor iedereen"

Renault is anno 2023 nog altijd niet zo competitief als gehoopt.
Hoewel ze in de afgelopen jaren zo af en toe een podiumplaats en
zelfs een verdwaalde overwinning wisten te pakken, lijkt het '100
races-plan' nog niet helemaal te lopen zoals gehoopt. Onlangs werd
er zelfs door de F1-teams gekeken om de regels omtrent de
motorbevriezing iets te veranderen voor een team met 'een
achterstand'. Hoewel er nooit officieel is gezegd om welk team het
gaat, is in de F1-paddock algemeen bekend dat het om de
Renault-motor gaat. Wat moet er veranderen bij Alpine om weer
competitief te zijn? Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft wel wat
advies voor de voormalige partner (als motorleverancier) van het
Oostenrijkse topteam. "Ik begrijp de problemen van Alpine
volledig", zo trapt hij af in het gesprek met Sport1 . "Dit gaat
niet alleen over de performance van de motor. Als de achterstand te
groot is, dan moet je je afstelling veranderen om te compenseren
voor het verlies van snelheid op de rechte stukken, wat zo drie
tienden kan schelen. Dat heeft weer invloed op de karakteristieken
van de auto." De oplossing van Marko Marko oppert een oplossing
voor Alpine: de verkoop van Team Enstone aan een van de potentiële
toetreders tot de Formule 1. Zo hoeft er geen lastig proces te
komen voor een elfde team op de grid, maar is de wens van ten
minste één nieuwe partij wel vervuld. "Andretti zou Alpine moeten
kopen", vindt de man uit Graz. "Dat zou het beste zijn voor
iedereen. De Formule 1 behoudt dan de tien teams, Andretti kan
eindelijk toetreden en Renault blijft dan nog betrokken bij de
sport", zo concludeert Marko zijn advies voor het Franse team,
momenteel zesde in het klassement.

Top Headlines

Oudere Top Headlines