F1-seizoen bol van grote teleurstellingen en bijzondere verrassingen: dit zijn ze
Net zoals in elke sportcategorie zijn er toppers en floppers in de
seizoenen, kampioenschappen en wedstrijden. Of het nou aan het team
of aan de coureur ligt, of om een combinatie daarvan gaat, niet
iedereen kan de beste zijn. Of de slechtste. Eerder gaven we de
Formule 1-coureurs al cijfers voor hun prestaties in de eerste
helft van het huidige seizoen en, nu de fabrieken dicht zijn en de
vakantie voor de rijders is begonnen, blikken we uitgebreid terug
op de eerste twaalf races. RacingNews365 belicht de grootste
verrassingen en de grootste teleurstellingen van de eerste
seizoenshelft. De verrassingen McLaren en Oscar Piastri Lando
Norris heeft de afgelopen jaren al meermaals bewezen dat hij een
ijzersterke coureur is, maar met de vaak weinig competitieve
McLaren-bolide kon hij in de eerste races van 2023 niet zijn ware
potentie laten zien. Dat veranderde vanaf de Grand Prix van
Oostenrijk, toen McLaren met een update een grote stap maakte.
Ineens stond het Britse team achter Red Bull, waarbij ook rookie
Oscar Piastri verraste en heel goed mee kon komen. Een onverwachte,
maar mooie verrassing tegen het einde van de eerste seizoenshelft.
McLaren lijkt mee te strijden voor de top drie in de
constructeursstand. Aston Martin/Alonso Eerder in het seizoen was
juist Aston Martin dé grote verrassing. In de eerste races van het
jaar stond Fernando Alonso steevast op het podium naast Max
Verstappen en (vaak ook) Sergio Perez. Dit levert Alonso en zijn
Britse werkgever P3 in de WK-stand op. Hoewel ze nu iets zijn
teruggezakt qua prestaties, is een klein applaus het minste wat
Aston Martin verdient na de enorme stap die ze van 2022 naar 2023
hebben gezet. Hierbij hoort ook een kleine eervolle vermelding voor
Lance Stroll. Ondanks een gebroken pols na een fietsongeluk vlak
voor het Formule 1-seizoen stapte hij gewoon in de AMR23 en hoewel
hij misschien (nog) niet zo snel is als Fernando, ontbreekt er niks
aan zijn toewijding. Alex Albon Weggestuurd bij Red Bull, een jaar
langs de zijlijn gestaan terwijl hij andere F1-coureurs moest zien
racen en dan toch weer terugkeren in de koningsklasse. En hoe! Alex
Albon keerde in 2022 terug bij Williams en dit jaar maakt hij
regelmatig indruk op vriend en vijand. Williams is nog steeds niet
heel competitief, maar met de rijkunsten van Alex gecombineerd met
wat gewaagde strategieën worden er regelmatig punten gescoord: 11
stuks tot nu toe in 2023, tegenover 4 over het hele vorige seizoen.
Daniel Ricciardo De prestaties van Daniel Ricciardo zullen
misschien geen grote verrassing zijn (een degelijke comeback bij
AlphaTauri), naar de comeback zelf was al een grote verrassing!
Twee races voor het einde van de seizoenshelft stond de Australiër
ineens weer op de F1-grid. Een aangename verrassing voor de
voormalig teamgenoot van Max Verstappen en zijn vele fans. De
Teleurstellingen De Vries en AlphaTauri De komst van Ricciardo was
het gevolg van Nyck de Vries' vroegtijdige exit bij AlphaTauri. Red
Bull bepaalde dat de Nederlander in de eerste tien races van het
jaar niet naar behoren presteerde, waardoor hij zijn stoeltje
verloor en dus ook in het lijstje 'teleurstellingen' van de eerste
helft staat. Helaas heeft hij geen kans meer om te groeien, zoals
hij in de F2 bijvoorbeeld wel liet zien: geef hem tijd en hij komt
er wel. Die tijd kreeg hij echter niet. Het gemis aan prestaties
ligt overigens absoluut niet alleen aan De Vries zelf, want ook
AlphaTauri zelf kan terugkijken op een matige eerste seizoenshelft.
De auto is lastig af te stellen, is niet competitief en simpelweg
niet snel. Het resultaat? AT is de hekkensluiter in de stand, met
slechts drie puntjes op de teller. Alpine en Alfa Romeo Ja, het
'100 races-plan gaat niet zo goed', daar schreven we al vaker over
de afgelopen tijd. We kunnen er kort over zijn: het is chaos bij
Alpine. De Renault-motor presteert ondermaats en moet naar verluidt
zelfs aangepast worden ondanks de engine freeze om het veld iets
eerlijker te maken en ondertussen wordt de één na de ander
weggestuurd (lees: ontslagen) bij het team. Instabiliteit en weinig
continuïteit: slechte zaken bij het Franse F1-team. Ook Alfa Romeo
weet in 2023 nog geen goede indruk achter te laten. Na een relatief
sterk 2022 met een opleving van Valtteri Bottas en tevredenheid
over rookie Guanyu Zhou worden er nauwelijks punten gescoord.
Mogelijk ook omdat de focus al ligt op het nieuwe project vanaf
2026, als het Sauber-team Audi wordt... Kevin Magnussen De ervaren
Kevin Magnussen staat achttiende in de WK-stand met slechts twee
puntjes en wordt zoek gereden door zijn 'nieuwe' teamgenoot Nico
Hulkenberg. De Duitser keerde terug na tegenvallende prestaties van
Mick Schumacher en maakt in zijn comebackjaar een sterke indruk.
Negen punten en P14 voor The Hulk . Mercedes en Ferrari Ferrari
leek in 2022 mee te strijden voor de wereldtitel, maar na een
aantal sterke races veranderde dat beeld. Terwijl Red Bull steeds
beter en sneller werd én foutloos te werk ging, maakte de Scuderia
fout na fout en ging het doorontwikkelen niet zo snel als bij de
concurrent. Een nieuwe kans in 2023, toch? Nee, ook dat lukte niet.
Ferrari staat nu vierde in de stand en vecht hoogstens voor de
tweede plaats in het eindklassement. Mercedes kent een soortgelijke
situatie. Nadat de dominante reeks van het Duitse team in 2021
stopte, ging het bergafwaarts. Anno 2023 moest het hele concept van
de W14 op de schop, wat uiteindelijk wel een beetje gewerkt heeft.
Hierdoor staan ze weliswaar tweede in het klassement, maar
meevechten voor het kampioenschap? Daar is het al veel te laat
voor... 'Eervolle' vermelding: Sergio Perez . Hoewel hij niet in
het rijtje teleurstellende coureurs staat, is hij met te veel
crashes, slechte zaterdagen en het missen van punten ook niet top
bezig. Hij doet echter wel wat Red Bull van hem verwacht: tweede
staan in het klassement en de punten pakken voor het
constructeurskampioenschap. Uitermate teleurstellend kunnen we de
Mexicaan dus niet noemend, maar een positieve verrassing was hij
zeker niet.
seizoenen, kampioenschappen en wedstrijden. Of het nou aan het team
of aan de coureur ligt, of om een combinatie daarvan gaat, niet
iedereen kan de beste zijn. Of de slechtste. Eerder gaven we de
Formule 1-coureurs al cijfers voor hun prestaties in de eerste
helft van het huidige seizoen en, nu de fabrieken dicht zijn en de
vakantie voor de rijders is begonnen, blikken we uitgebreid terug
op de eerste twaalf races. RacingNews365 belicht de grootste
verrassingen en de grootste teleurstellingen van de eerste
seizoenshelft. De verrassingen McLaren en Oscar Piastri Lando
Norris heeft de afgelopen jaren al meermaals bewezen dat hij een
ijzersterke coureur is, maar met de vaak weinig competitieve
McLaren-bolide kon hij in de eerste races van 2023 niet zijn ware
potentie laten zien. Dat veranderde vanaf de Grand Prix van
Oostenrijk, toen McLaren met een update een grote stap maakte.
Ineens stond het Britse team achter Red Bull, waarbij ook rookie
Oscar Piastri verraste en heel goed mee kon komen. Een onverwachte,
maar mooie verrassing tegen het einde van de eerste seizoenshelft.
McLaren lijkt mee te strijden voor de top drie in de
constructeursstand. Aston Martin/Alonso Eerder in het seizoen was
juist Aston Martin dé grote verrassing. In de eerste races van het
jaar stond Fernando Alonso steevast op het podium naast Max
Verstappen en (vaak ook) Sergio Perez. Dit levert Alonso en zijn
Britse werkgever P3 in de WK-stand op. Hoewel ze nu iets zijn
teruggezakt qua prestaties, is een klein applaus het minste wat
Aston Martin verdient na de enorme stap die ze van 2022 naar 2023
hebben gezet. Hierbij hoort ook een kleine eervolle vermelding voor
Lance Stroll. Ondanks een gebroken pols na een fietsongeluk vlak
voor het Formule 1-seizoen stapte hij gewoon in de AMR23 en hoewel
hij misschien (nog) niet zo snel is als Fernando, ontbreekt er niks
aan zijn toewijding. Alex Albon Weggestuurd bij Red Bull, een jaar
langs de zijlijn gestaan terwijl hij andere F1-coureurs moest zien
racen en dan toch weer terugkeren in de koningsklasse. En hoe! Alex
Albon keerde in 2022 terug bij Williams en dit jaar maakt hij
regelmatig indruk op vriend en vijand. Williams is nog steeds niet
heel competitief, maar met de rijkunsten van Alex gecombineerd met
wat gewaagde strategieën worden er regelmatig punten gescoord: 11
stuks tot nu toe in 2023, tegenover 4 over het hele vorige seizoen.
Daniel Ricciardo De prestaties van Daniel Ricciardo zullen
misschien geen grote verrassing zijn (een degelijke comeback bij
AlphaTauri), naar de comeback zelf was al een grote verrassing!
Twee races voor het einde van de seizoenshelft stond de Australiër
ineens weer op de F1-grid. Een aangename verrassing voor de
voormalig teamgenoot van Max Verstappen en zijn vele fans. De
Teleurstellingen De Vries en AlphaTauri De komst van Ricciardo was
het gevolg van Nyck de Vries' vroegtijdige exit bij AlphaTauri. Red
Bull bepaalde dat de Nederlander in de eerste tien races van het
jaar niet naar behoren presteerde, waardoor hij zijn stoeltje
verloor en dus ook in het lijstje 'teleurstellingen' van de eerste
helft staat. Helaas heeft hij geen kans meer om te groeien, zoals
hij in de F2 bijvoorbeeld wel liet zien: geef hem tijd en hij komt
er wel. Die tijd kreeg hij echter niet. Het gemis aan prestaties
ligt overigens absoluut niet alleen aan De Vries zelf, want ook
AlphaTauri zelf kan terugkijken op een matige eerste seizoenshelft.
De auto is lastig af te stellen, is niet competitief en simpelweg
niet snel. Het resultaat? AT is de hekkensluiter in de stand, met
slechts drie puntjes op de teller. Alpine en Alfa Romeo Ja, het
'100 races-plan gaat niet zo goed', daar schreven we al vaker over
de afgelopen tijd. We kunnen er kort over zijn: het is chaos bij
Alpine. De Renault-motor presteert ondermaats en moet naar verluidt
zelfs aangepast worden ondanks de engine freeze om het veld iets
eerlijker te maken en ondertussen wordt de één na de ander
weggestuurd (lees: ontslagen) bij het team. Instabiliteit en weinig
continuïteit: slechte zaken bij het Franse F1-team. Ook Alfa Romeo
weet in 2023 nog geen goede indruk achter te laten. Na een relatief
sterk 2022 met een opleving van Valtteri Bottas en tevredenheid
over rookie Guanyu Zhou worden er nauwelijks punten gescoord.
Mogelijk ook omdat de focus al ligt op het nieuwe project vanaf
2026, als het Sauber-team Audi wordt... Kevin Magnussen De ervaren
Kevin Magnussen staat achttiende in de WK-stand met slechts twee
puntjes en wordt zoek gereden door zijn 'nieuwe' teamgenoot Nico
Hulkenberg. De Duitser keerde terug na tegenvallende prestaties van
Mick Schumacher en maakt in zijn comebackjaar een sterke indruk.
Negen punten en P14 voor The Hulk . Mercedes en Ferrari Ferrari
leek in 2022 mee te strijden voor de wereldtitel, maar na een
aantal sterke races veranderde dat beeld. Terwijl Red Bull steeds
beter en sneller werd én foutloos te werk ging, maakte de Scuderia
fout na fout en ging het doorontwikkelen niet zo snel als bij de
concurrent. Een nieuwe kans in 2023, toch? Nee, ook dat lukte niet.
Ferrari staat nu vierde in de stand en vecht hoogstens voor de
tweede plaats in het eindklassement. Mercedes kent een soortgelijke
situatie. Nadat de dominante reeks van het Duitse team in 2021
stopte, ging het bergafwaarts. Anno 2023 moest het hele concept van
de W14 op de schop, wat uiteindelijk wel een beetje gewerkt heeft.
Hierdoor staan ze weliswaar tweede in het klassement, maar
meevechten voor het kampioenschap? Daar is het al veel te laat
voor... 'Eervolle' vermelding: Sergio Perez . Hoewel hij niet in
het rijtje teleurstellende coureurs staat, is hij met te veel
crashes, slechte zaterdagen en het missen van punten ook niet top
bezig. Hij doet echter wel wat Red Bull van hem verwacht: tweede
staan in het klassement en de punten pakken voor het
constructeurskampioenschap. Uitermate teleurstellend kunnen we de
Mexicaan dus niet noemend, maar een positieve verrassing was hij
zeker niet.