FIA reageert na kritiek Red Bull en Verstappen op nieuwe F1-regels

Vanaf het Formule 1-seizoen van 2026 maakt de autosportwereld
kennis met een nieuwe generatie auto's, waarbij de motorreglementen
op de schop zijn gegooid. De hybride V6-motor blijft, maar per '26
wordt het vermogen voor 50% uit de elektromotor gehaald. Christian
Horner is bang dat de F1-wagens met de nieuwe regels veranderen in
'Frankenstein-bolides'. Het zou volgens de Brit zelfs zo ver gaan
dat er door de nieuwe voorgestelde reglementen op lange rechte
stukken zoals in Monza mogelijk teruggeschakeld moet worden om zo
de batterijen op te kunnen laden. Ook Verstappen was zeer kritisch
op dat feit. "Dit is niet de manier waarop het in de toekomst moet
gaan. Natuurlijk is Monza een van de slechtste circuits (in deze
context, omdat een groot deel van de ronde vol gas is, red.), maar
voor mij is het voornaamste probleem dat het erop lijkt dat het op
deze manier een strijd wordt wie de beste verbrandingsmotor (ICE)
heeft." De nieuwe motoren zijn namelijk een stuk zwaarder door de
grotere elektromotor en dat kan volgens Horner een nadeel zijn voor
de nieuwe generatie auto's. De FIA reageert nu op de kritiek van de
Red Bull-teambaas en Verstappen. "We hebben achttien maanden
overlegd hierover, maar iedereen heeft er mee ingestemd", zo begint
president Mohammed Ben Sulayem bij Motorsport Total . Horner en Ben
Sulayem in gesprek "Ik heb hierover een gesprek gevoerd met Horner
in Hongarije", zo vervolgt de FIA-president. "Ik luister altijd
naar de mening van alle betrokkenen. Hij leek zich niet veel aan te
trekken van de procentuele verdeling", zegt Ben Sulayem, doelend op
de verhoudingen tussen het halen van vermogen uit de verbrandings-
en de elektromotor. "Of het nu 60-40, 45-55 of 52-48 is,
uiteindelijk gaat het erom waarom we dit plan voortzetten: we
willen de uitstoot met 80% verminderen." Toch zegt de FIA-president
dat het plan wel 'een beetje optimistisch' is. "Maar we streven
naar de 80% en dat moet komen door lichtere auto's, de nieuwe
motoren, de batterij, de aerodynamica en minder brandstof." "Alles
zal een verschil gaan maken, maar als we nalatig zijn op één van
deze gebieden, dan zullen we dat doel niet gaan bereiken", zo sluit
hij af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines