Red Bull verplettert de concurrentie ook naast de baan
Max Verstappen reed naar tien zeges, Sergio Perez naar twee.
Oppermachtig was Red Bull op het asfalt in de eerste seizoenshelft,
maar in de pitstraat zijn ze minstens zo goed. De monteurs weten
regelmatig razendsnelle pitstops neer te zetten, waarmee ze zich
onderscheiden van de concurrentie. Alleen McLaren en Ferrari weten
zich enigszins te meten met Red Bull als het aankomt om de
pitstops. Kijkend naar de tien snelste pitstops van de eerste
seizoenshelft, dan is het Red Bull dat als enige onder de twee
seconden dook. In Hongarije mocht Checo Perez al na 1,98 seconden
weer wegrijden. Vier keer staat Red Bull in de top tien met snelste
pitstops, McLaren drie keer en ook Ferrari drie keer. Mercedes valt
tegen Red Bull heeft dus concurrentie van Ferrari en McLaren, teams
die af en toe ook mooie uitschieters hebben. Kijkend naar de
gemiddelden, dan is het echter Red Bull dat er met kop en schouders
bovenuit steekt. Een gemiddelde pitstop van Red Bull kost dit jaar
slechts 2,58 seconden, terwijl Ferrari er 2,84 seconden over doet.
McLaren heeft gemiddeld 3,01 seconden nodig voor een pitstop. Dat
is hieronder terug te zien aan het klassement, waarin Red Bull ruim
aan de leiding gaat, al is Ferrari nog zeker niet kansloos voor het
door de monteurs felbegeerde Fastest Pitstop-kampioenschap. Kijkend
naar de tussenstand, dan vallen Mercedes en Aston Martin tegen
vergeleken met hun plek in het F1-kampioenschap. Mercedes heeft
werk aan de winkel, want een gemiddelde pitstop van Hamilton of
Russell duurt met 3,25 aanzienlijk langer dan een gemiddelde
pitstop van Red Bull. Dat is maar liefst 26% langzamer dan het team
uit Milton Keynes. Als Mercedes weer wil gaan strijden om de titel,
dan zal men op dat vlak ook beter moeten. Hoe worden de punten
verdeeld? Er wordt gekeken naar de tien beste pitstops van een
race, waarbij de snelste pitstop per coureur meegerekend wordt. Zo
kan Red Bull ondanks bijvoorbeeld zes snelle pitstops, maar
maximaal twee keer in de top tien belandden en punten verdienen
tijdens een raceweekend. De punten worden op dezelfde manier
verdeeld als bij een race. De snelste pitstop krijgt 25 punten, de
nummer twee 18, de nummer drie 15, etc. etc.
Oppermachtig was Red Bull op het asfalt in de eerste seizoenshelft,
maar in de pitstraat zijn ze minstens zo goed. De monteurs weten
regelmatig razendsnelle pitstops neer te zetten, waarmee ze zich
onderscheiden van de concurrentie. Alleen McLaren en Ferrari weten
zich enigszins te meten met Red Bull als het aankomt om de
pitstops. Kijkend naar de tien snelste pitstops van de eerste
seizoenshelft, dan is het Red Bull dat als enige onder de twee
seconden dook. In Hongarije mocht Checo Perez al na 1,98 seconden
weer wegrijden. Vier keer staat Red Bull in de top tien met snelste
pitstops, McLaren drie keer en ook Ferrari drie keer. Mercedes valt
tegen Red Bull heeft dus concurrentie van Ferrari en McLaren, teams
die af en toe ook mooie uitschieters hebben. Kijkend naar de
gemiddelden, dan is het echter Red Bull dat er met kop en schouders
bovenuit steekt. Een gemiddelde pitstop van Red Bull kost dit jaar
slechts 2,58 seconden, terwijl Ferrari er 2,84 seconden over doet.
McLaren heeft gemiddeld 3,01 seconden nodig voor een pitstop. Dat
is hieronder terug te zien aan het klassement, waarin Red Bull ruim
aan de leiding gaat, al is Ferrari nog zeker niet kansloos voor het
door de monteurs felbegeerde Fastest Pitstop-kampioenschap. Kijkend
naar de tussenstand, dan vallen Mercedes en Aston Martin tegen
vergeleken met hun plek in het F1-kampioenschap. Mercedes heeft
werk aan de winkel, want een gemiddelde pitstop van Hamilton of
Russell duurt met 3,25 aanzienlijk langer dan een gemiddelde
pitstop van Red Bull. Dat is maar liefst 26% langzamer dan het team
uit Milton Keynes. Als Mercedes weer wil gaan strijden om de titel,
dan zal men op dat vlak ook beter moeten. Hoe worden de punten
verdeeld? Er wordt gekeken naar de tien beste pitstops van een
race, waarbij de snelste pitstop per coureur meegerekend wordt. Zo
kan Red Bull ondanks bijvoorbeeld zes snelle pitstops, maar
maximaal twee keer in de top tien belandden en punten verdienen
tijdens een raceweekend. De punten worden op dezelfde manier
verdeeld als bij een race. De snelste pitstop krijgt 25 punten, de
nummer twee 18, de nummer drie 15, etc. etc.