Alonso-theorie over benadeeld Red Bull en Aston Martin door eigen baas ontkracht
Omdat de downforce van de huidige F1-bolides sneller toeneemt dan
verwacht, zag bandenleverancier Pirelli zich genoodzaakt om de
nieuwe banden, die eigenlijk pas voor 2024 waren, al te
introduceren tijdens het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië.
Nadat Max Verstappen daar naast de poleposition greep en in de race
in eerste instantie niet snel weg wist te rijden bij Lando Norris,
zette Fernando Alonso vraagtekens bij het nieuwe rubber. Zelf ging
het bij de Spanjaard namelijk aanzienlijk slechter dan voorheen en
hij vermoedde dan ook dat Aston Martin en Red Bull allebei
slachtoffer waren van de nieuwe banden. "Het is heel toevallig dat
er sinds de invoering van de nieuwe Pirelli-banden in Silverstone
enkele teams zijn die het lastiger hebben, terwijl de rest juist
blijer is geworden met de auto. Niet alleen wij, maar ook Red Bull
is duidelijk geraakt door de nieuwe banden. Ze waren bijna altijd
eerste en tweede, maar nu kunnen ze niet eens de pole meer
veroveren. Checo heeft het lastig om in de top tien te komen en in
Silverstone reed Max volgens mij slechts een paar seconden voor
Norris. Sinds die race vind ik dat alles een beetje 'abnormaal'
is", aldus de Spanjaard destijds. Makkelijk excuus Zijn teambaas
Mike Krack krijgt in gesprek met onder meer RacingNews365 deze
theorie voorgelegd. Hij verwijst het naar de prullenbak. "Dat is
natuurlijk een makkelijk excuus, niet? We zien weliswaar dat de
banden zich wat anders gedragen, maar ze zijn geïntroduceerd onder
het mom van veiligheid. Iedereen moet gebruik maken van deze
banden, dus iedereen zit in hetzelfde schuitje. We zouden het dan
ook niet mogen gebruiken als excuus, want deze banden moeten we het
hele seizoen gebruiken." Dat Aston Martin wat is weggezakt, heeft
vooral met de concurrentie te maken, denkt de Luxemburger. "Het is
zaak dat we zo veel mogelijk leren over deze banden en vervolgens
verder gaan. Om te zeggen dat het aan de banden ligt, is te
makkelijk. Toen Fernando dat zei, waren we ook wat minder
competitief. De andere teams hadden ondertussen wat upgrades
geïntroduceerd, maar wij hebben die performance niet kunnen
evenaren. Dat is de reden dat we terug zijn gevallen en we
langzamer waren dan we hoopten."
verwacht, zag bandenleverancier Pirelli zich genoodzaakt om de
nieuwe banden, die eigenlijk pas voor 2024 waren, al te
introduceren tijdens het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië.
Nadat Max Verstappen daar naast de poleposition greep en in de race
in eerste instantie niet snel weg wist te rijden bij Lando Norris,
zette Fernando Alonso vraagtekens bij het nieuwe rubber. Zelf ging
het bij de Spanjaard namelijk aanzienlijk slechter dan voorheen en
hij vermoedde dan ook dat Aston Martin en Red Bull allebei
slachtoffer waren van de nieuwe banden. "Het is heel toevallig dat
er sinds de invoering van de nieuwe Pirelli-banden in Silverstone
enkele teams zijn die het lastiger hebben, terwijl de rest juist
blijer is geworden met de auto. Niet alleen wij, maar ook Red Bull
is duidelijk geraakt door de nieuwe banden. Ze waren bijna altijd
eerste en tweede, maar nu kunnen ze niet eens de pole meer
veroveren. Checo heeft het lastig om in de top tien te komen en in
Silverstone reed Max volgens mij slechts een paar seconden voor
Norris. Sinds die race vind ik dat alles een beetje 'abnormaal'
is", aldus de Spanjaard destijds. Makkelijk excuus Zijn teambaas
Mike Krack krijgt in gesprek met onder meer RacingNews365 deze
theorie voorgelegd. Hij verwijst het naar de prullenbak. "Dat is
natuurlijk een makkelijk excuus, niet? We zien weliswaar dat de
banden zich wat anders gedragen, maar ze zijn geïntroduceerd onder
het mom van veiligheid. Iedereen moet gebruik maken van deze
banden, dus iedereen zit in hetzelfde schuitje. We zouden het dan
ook niet mogen gebruiken als excuus, want deze banden moeten we het
hele seizoen gebruiken." Dat Aston Martin wat is weggezakt, heeft
vooral met de concurrentie te maken, denkt de Luxemburger. "Het is
zaak dat we zo veel mogelijk leren over deze banden en vervolgens
verder gaan. Om te zeggen dat het aan de banden ligt, is te
makkelijk. Toen Fernando dat zei, waren we ook wat minder
competitief. De andere teams hadden ondertussen wat upgrades
geïntroduceerd, maar wij hebben die performance niet kunnen
evenaren. Dat is de reden dat we terug zijn gevallen en we
langzamer waren dan we hoopten."