'Elfde F1-team' geeft update over toetreding tot F1 en reageert op suggestie Marko
Het zal niet heel lang meer duren voordat er meer duidelijkheid
komt over de teams die wel of niet toe mogen treden tot de Formule
1, nadat de FIA begin dit jaar een officieel proces in werking
zette. Geïnteresseerde partijen mochten zich aanmelden, waarna de
FIA uiteindelijk de inzendingen zal bekijken en haar oordeel zal
vellen. Andretti Global was een van de meest interessante
kandidaten die kenbaar maakte interesse te hebben. Het Amerikaanse
team, gerund door Michael Andretti, had al eerder laten
doorschemeren graag toe te willen treden tot de sport. Tijdens de
GP van Miami van 2022 lobbyde Andretti op de F1-grid, maar alleen
McLaren en Renault leken open te staan voor de Amerikaanse partij,
terwijl de andere acht aangaven het te willen overwegen als
Andretti een grote autofabrikant aan zich kon binden. En dat is
precies wat ze deden. General Motors, met haar automerk Cadillac,
sloeg de handen ineen met Andretti. De FIA-president was
enthousiast toen deze samenwerking begin dit jaar bekend werd
gemaakt, maar de Formule 1-teams zijn nog steeds onverminderd
huiverig over een eventueel nieuw team. Volgens de huidige
afspraken moet een nieuw team 200 miljoen dollar inschrijfgeld
betalen, om zo garant te staan voor het prijzengeld dat voor de
andere tien teams verloren gaat. Omdat de waarde van een gemiddeld
F1-team de laatste jaren echter explosief is gestegen, willen de
huidige teams vandaag de dag een veel groter inschrijfbedrag zien
dan die 200 miljoen dollar. Mochten er twee nieuwe teams worden
uitgekozen door de FIA, dan kunnen de inkomsten van de andere teams
namelijk met wel 16% afnemen. Volgens het huidige Concorde
Agreement hebben de teams echter geen stem in het proces. Nu de
beslissing van de FIA binnen enkele weken wordt verwacht, sprak
RacingNews365, met Mario Andretti over de huidige stand van zaken.
2025 Volgens Andretti ligt alles nu in de handen van de mondiale
autosportbond. "Vanuit ons oogpunt gaan we nu gewoon mee in het
proces en proberen we alles wat nodig is af te vinken. Wij hebben
ons deel gedaan en alles ligt nu in de handen van F1 en de FIA. Het
is nu gewoon een kwestie van wachten", zo vertelt hij aan
RacingNews365 . "Het zou niet lang meer moeten duren nu. Er is geen
specifieke tijdlijn, maar ons is verteld dat we begin september een
beslissing kunnen verwachten." "Andretti mikt op 2025 als jaar om
toe te treden voor de sport. "Dat is niet alleen goed, het is van
groot belang. Daar hebben we echt op gehamerd en ik denk ook dat
het logisch is. In eerste instantie gingen we voor 2024, maar omdat
het proces maar voortduurde, was 2025 haalbaarder. En daar werken
we dan ook naar toe." Marko's opmerkingen en de toekomstige
coureurs Recent gaf Helmut Marko een suggestie aan Andretti: koop
gewoon het Alpine-team van Renault . Dat zou volgens hem het beste
zijn voor alle partijen. Mario zou daar zeker voor open staan, maar
benadrukt dat de eigenlijk racefamilie al overal langs is geweest.
In 2021 klapte een deal met Sauber bijvoorbeeld op het laatste
moment. "We staan open voor elke mogelijkheid", zegt de F1-kampioen
van 1978. "Maar we hebben op dat vlak bijna alles eigenlijk al
geprobeerd als het aankomt op het kopen van een ander team", zucht
hij. Het is nu dus afwachten voor de Andretti's, maar toch hebben
ze al nagedacht over de soort coureurs die ze aan zouden willen
stellen als ze worden toegelaten tot de Formule 1. "Minstens een
van de coureurs zal Amerikaans zijn. De andere zal een meer ervaren
coureur worden", aldus Andretti. Er zal goed over worden nagedacht,
benadrukt hij tot slot. "We gaan niet over een nacht ijs. Dat maakt
allemaal onderdeel uit van ons project, maar we zullen eerst moeten
wachten totdat alles officieel is voordat we het gaan hebben over
het aankondigen van coureurs."
komt over de teams die wel of niet toe mogen treden tot de Formule
1, nadat de FIA begin dit jaar een officieel proces in werking
zette. Geïnteresseerde partijen mochten zich aanmelden, waarna de
FIA uiteindelijk de inzendingen zal bekijken en haar oordeel zal
vellen. Andretti Global was een van de meest interessante
kandidaten die kenbaar maakte interesse te hebben. Het Amerikaanse
team, gerund door Michael Andretti, had al eerder laten
doorschemeren graag toe te willen treden tot de sport. Tijdens de
GP van Miami van 2022 lobbyde Andretti op de F1-grid, maar alleen
McLaren en Renault leken open te staan voor de Amerikaanse partij,
terwijl de andere acht aangaven het te willen overwegen als
Andretti een grote autofabrikant aan zich kon binden. En dat is
precies wat ze deden. General Motors, met haar automerk Cadillac,
sloeg de handen ineen met Andretti. De FIA-president was
enthousiast toen deze samenwerking begin dit jaar bekend werd
gemaakt, maar de Formule 1-teams zijn nog steeds onverminderd
huiverig over een eventueel nieuw team. Volgens de huidige
afspraken moet een nieuw team 200 miljoen dollar inschrijfgeld
betalen, om zo garant te staan voor het prijzengeld dat voor de
andere tien teams verloren gaat. Omdat de waarde van een gemiddeld
F1-team de laatste jaren echter explosief is gestegen, willen de
huidige teams vandaag de dag een veel groter inschrijfbedrag zien
dan die 200 miljoen dollar. Mochten er twee nieuwe teams worden
uitgekozen door de FIA, dan kunnen de inkomsten van de andere teams
namelijk met wel 16% afnemen. Volgens het huidige Concorde
Agreement hebben de teams echter geen stem in het proces. Nu de
beslissing van de FIA binnen enkele weken wordt verwacht, sprak
RacingNews365, met Mario Andretti over de huidige stand van zaken.
2025 Volgens Andretti ligt alles nu in de handen van de mondiale
autosportbond. "Vanuit ons oogpunt gaan we nu gewoon mee in het
proces en proberen we alles wat nodig is af te vinken. Wij hebben
ons deel gedaan en alles ligt nu in de handen van F1 en de FIA. Het
is nu gewoon een kwestie van wachten", zo vertelt hij aan
RacingNews365 . "Het zou niet lang meer moeten duren nu. Er is geen
specifieke tijdlijn, maar ons is verteld dat we begin september een
beslissing kunnen verwachten." "Andretti mikt op 2025 als jaar om
toe te treden voor de sport. "Dat is niet alleen goed, het is van
groot belang. Daar hebben we echt op gehamerd en ik denk ook dat
het logisch is. In eerste instantie gingen we voor 2024, maar omdat
het proces maar voortduurde, was 2025 haalbaarder. En daar werken
we dan ook naar toe." Marko's opmerkingen en de toekomstige
coureurs Recent gaf Helmut Marko een suggestie aan Andretti: koop
gewoon het Alpine-team van Renault . Dat zou volgens hem het beste
zijn voor alle partijen. Mario zou daar zeker voor open staan, maar
benadrukt dat de eigenlijk racefamilie al overal langs is geweest.
In 2021 klapte een deal met Sauber bijvoorbeeld op het laatste
moment. "We staan open voor elke mogelijkheid", zegt de F1-kampioen
van 1978. "Maar we hebben op dat vlak bijna alles eigenlijk al
geprobeerd als het aankomt op het kopen van een ander team", zucht
hij. Het is nu dus afwachten voor de Andretti's, maar toch hebben
ze al nagedacht over de soort coureurs die ze aan zouden willen
stellen als ze worden toegelaten tot de Formule 1. "Minstens een
van de coureurs zal Amerikaans zijn. De andere zal een meer ervaren
coureur worden", aldus Andretti. Er zal goed over worden nagedacht,
benadrukt hij tot slot. "We gaan niet over een nacht ijs. Dat maakt
allemaal onderdeel uit van ons project, maar we zullen eerst moeten
wachten totdat alles officieel is voordat we het gaan hebben over
het aankondigen van coureurs."