Ferrari zet vraagtekens bij noodkreet Renault/Alpine:: "Ben ik niet zo zeker van"
Onlangs kwam naar buiten dat er een motorfabrikant in de Formule 1
is met een achterstand op de andere motoren, dat concludeerde de
FIA zelf na een onderzoek. Hiervoor is een uitzondering gegeven in
de motorbevriezing, waardoor het team met een achterstand een
kleine inhaalslag kan slaan. Binnen de F1-paddock weet iedereen dat
het om de Renault-motor gaat, momenteel gebruikt door alleen
Alpine. De teams hebben ingestemd met het 'voordeeltje' voor
Renault om op het niveau te komen van de Honda- Mercedes- en
Ferrari-motoren, maar hebben ook twijfels. Ferrari-teambaas Fred
Vasseur vraagt zich in gesprek met onder andere RacingNews365
vooral af hoe dat voordeel in zijn werk gaat. "Het klopt inderdaad
dat toen we besloten dat we het ontwikkelen van de motoren zouden
pauzeren, we rekening hielden met speciale omstandigheden waarbij
we gasten met een achterstand konden helpen." Hoe groot is de
achterstand? Vasseur staat achter het idee om Renault te helpen,
maar zet ook vraagtekens bij de hulp die de Franse motormaker heeft
aangevraagd. "Ik ben er niet zo zeker van dat ze zo ver weg zitten
van ons, maar we hebben de exacte cijfers ook niet." "Mochten we er
wat aan gaan doen, dan mag het niet iets zijn zoals meer
brandstofverbruik in de race. We hebben een constructie met de
windtunnel waarbij een lager team meer tijd krijgt in de tunnel."
"Je moet een team helpen met ontwikkelen, niet zomaar een voordeel
geven in de sport. Dat is de start van een goede balans in de
performance", aldus Vasseur.
is met een achterstand op de andere motoren, dat concludeerde de
FIA zelf na een onderzoek. Hiervoor is een uitzondering gegeven in
de motorbevriezing, waardoor het team met een achterstand een
kleine inhaalslag kan slaan. Binnen de F1-paddock weet iedereen dat
het om de Renault-motor gaat, momenteel gebruikt door alleen
Alpine. De teams hebben ingestemd met het 'voordeeltje' voor
Renault om op het niveau te komen van de Honda- Mercedes- en
Ferrari-motoren, maar hebben ook twijfels. Ferrari-teambaas Fred
Vasseur vraagt zich in gesprek met onder andere RacingNews365
vooral af hoe dat voordeel in zijn werk gaat. "Het klopt inderdaad
dat toen we besloten dat we het ontwikkelen van de motoren zouden
pauzeren, we rekening hielden met speciale omstandigheden waarbij
we gasten met een achterstand konden helpen." Hoe groot is de
achterstand? Vasseur staat achter het idee om Renault te helpen,
maar zet ook vraagtekens bij de hulp die de Franse motormaker heeft
aangevraagd. "Ik ben er niet zo zeker van dat ze zo ver weg zitten
van ons, maar we hebben de exacte cijfers ook niet." "Mochten we er
wat aan gaan doen, dan mag het niet iets zijn zoals meer
brandstofverbruik in de race. We hebben een constructie met de
windtunnel waarbij een lager team meer tijd krijgt in de tunnel."
"Je moet een team helpen met ontwikkelen, niet zomaar een voordeel
geven in de sport. Dat is de start van een goede balans in de
performance", aldus Vasseur.