Deze 'contractloze' F1-coureurs kunnen Silly Season op gang brengen

Hoewel er heel wat coureurs zijn die nog een meerjarig Formule
1-contract hebben lopen bij hun team, moeten meerdere coureurs dit
seizoen achter de schermen druk onderhandelen voor een nieuw
papiertje met een handtekening. Silly Season kan dus binnenkort
lekker op gang komen, want maar liefst zeven coureurs zijn nog in
onzekerheid over hun F1-toekomst. Wie zijn de heren die Silly
Season, de coureurscarrousel in de F1, op gang kunnen brengen?
Hamilton, Hulkenberg, Magnussen Als we het hebben over Lewis
Hamilton en zijn contract bij Mercedes, dan zal niemand ontgaan
zijn hoeveel er over wordt gepraat. Vrijwel ieder F1-weekend wordt
er gevraagd naar een update, maar Hamilton en Toto Wolff willen
nooit volledige duidelijkheid geven. Hamilton zegt dat 'zijn team'
er achter de schermen mee bezig is en Wolff wil liever niet praten
met 'zijn vriend'. Toch is een nieuw contract bijna een
zekerheidje. Bij Haas is dat voor Nico Hulkenberg eigenlijk
hetzelfde geval, al gaat dit natuurlijk niet om een megacontract
met tientallen miljoenen, zoals Hamilton dat ongetwijfeld wel zal
krijgen. The Hulk doet het echter goed bij Haas en het team is zeer
te spreken over zijn comebackseizoen nadat Mick Schumacher zijn
zitje verloor. Iedereen is tevreden, dus een verlenging komt er
vast aan. Of dat het geval is bij Kevin Magnussen? Dat is nog even
afwachten. De Deen wint nog niet van Hulkenberg, maar is ook weer
niet slecht. Haas experimenteerde eerder met een jonge, nieuwe
line-up, wat totaal flopte. Een ervaren Magnussen houden is dus
geen gek plan, maar een junior naar de F1 brengen is dat ook
niet... Tsunoda en Ricciardo Tja, de stoeltjes bij Red Bull en
AlphaTauri. Met Helmut Marko als bikkelharde beslisser over wie er
wel of niet mag blijven rijden, weet je nooit hoe lang je in een
zitje kan blijven als je prestaties tegenvallen. Verstappen zit wel
goed en ook over Sergio Perez is meermaals gezegd dat ze geen
plannen hebben om hem te vervangen, maar hoe zit dat bij
AlphaTauri? Yuki Tsunoda wordt regelmatig geprezen voor zijn
rijkunsten en kon sneller zijn dan Nyck de Vries, maar we gaan in
de tweede seizoenshelft pas zien hoe goed hij echt is nu Ricciardo
naast hem komt rijden. Houdt de Japanner het vol naast een zeer
ervaren Grand Prix-winnaar? Of komt AlphaTauri er nu achter dat ze
toch beter in huis kunnen hebben? Dit geldt echter ook voor
Ricciardo, want de afgelopen seizoenen voor zijn korte F1-exit (bij
McLaren) waren absoluut niet zijn allerbeste. Bij Renault wist hij
ook niet keihard te imponeren, maar Red Bull is al wel tevreden
over zijn comeback. Mocht hij het goed doen in de tweede
seizoenshelft, dan heeft hij zelfs kans op een plek bij het
topteam. Maar het kan ook zo afgelopen zijn. Zhou en Sargeant
Guanyu Zhou kan met de minder competitieve Alfa Romeo misschien
niet altijd laten zien wat hij waard is, maar een ijzersterke
indruk maken doet hij in ieder geval nog niet. Zhou en teamgenoot
Valtteri Bottas rijden onzichtbaar in het middenveld en dat is
natuurlijk niet handig voor een contractverlenging. Je wil jezelf
op de kaart zetten. Daarbij gaan de geruchten de ronde dat de
Chinese F1-markt niet zo hard groeit door Zhou. Dit was een van de
argumenten om hem naar de koningsklasse te halen, samen met wat
talent en een flinke zak geld. Dan blijft rookie Logan Sargeant nog
over. Het niveau van Alex Albon haalt hij niet. Althans, nog niet?
Dat moet hij in de tweede seizoenshelft bewijzen en eigenlijk al
iets sneller: voor je het weet zijn de eerste topcoureurs uit de F2
gekaapt door andere teams en daarbij heeft Williams ook nog haar
eigen opleidingsteam. Genoeg coureurs staan klaar en als de
'coureursbal' eenmaal begint te rollen, dan kan het snel gaan.

Top Headlines

Oudere Top Headlines