Pirelli oppert idee voor 'superband' na nutteloze ronden achter safety car

Pirelli gaat onderzoek doen naar de 'Super Intermediate'-band om de
problemen van de F1 bij nat weer op te kunnen lossen. De afgelopen
jaren heeft slecht zicht geleid tot een aantal vertragingen tijdens
de Grands Prix, omdat elke auto op de Extreme Wet-banden een enorme
hoeveelheid water omhoog brengt. Vervolgens gaan de coureurs na een
lange vertraging en rondes achter de safety car steeds vaker meteen
de pits in voor de intermediates. Ook de Grand Prix van België voor
de zomerstop werd getroffen door meerdere vertragingen en inmiddels
zijn er gesprekken gaande over een speciaal 'nat weer'-pakket, dat
achteraf op elke auto gemonteerd kan worden om de veiligheid te
vergroten en de kans op lange wachttijden te verkleinen. "Super
Intermediate" Mario Isola. Directeur Motorsport van Pirelli,
gelooft dat de Formule 1 een andere oplossing kan ontwikkelen, legt
hij aan de media, waaronder RacingNews365 , uit: "Als we bij de
huidige situatie blijven, betekent dit dat er met veel water op de
baan een rode vlag of safety car ingezet wordt omdat de coureurs
niet kunnen rijden vanwege het zicht. Dan is naar mijn mening de
beste oplossing om een intermediate-band te ontwikkelen, laten we
het de 'Super Intermediate' of de 'Intermediate plus' noemen, of
welke naam dan ook." "Zo kunnen we met één product de limiet
afdekken die acceptabel is voor de zichtbaarheid, tot het overgaat
in droge weersomstandigheden. Als je een kleinere of smallere band
hebt, betekent dat een betere weerstand tegen aquaplaning", voegt
hij toe. Invloed op de balans Een belangrijk onderdeel van de
banden zijn de velgen. "We hebben er in het verleden discussies
gehad, maar er is besloten om dezelfde maat aan te houden vanwege
de velgen. Op dit moment gebruiken de teams dezelfde velgen voor
droge, Intermediates en natte banden." De velgen zouden ook bij
deze nieuwe band hetzelfde moeten blijven: "Standaardvelgen worden
gebruikt voor alle drie de sets vanwege de balans. Je moet er
rekening mee houden dat als de maat verandert, de balans van de
auto ook kan veranderen. Een auto die gebalanceerd is in droge
omstandigheden, kan ongebalanceerd zijn in natte omstandigheden",
legt Isola uit. En het is niet alleen de balans wat beïnvloedt
wordt door de grootte van de velgen. "Het heeft waarschijnlijk ook
invloed op de aerodynamica van de auto. Met dezelfde maat velgen
kunnen ze het gedrag van de natte band beter voorspellen. Het enige
verzoek was om de diameter van de tussenband vijf millimeter hoger
te maken en van de natte band tien millimeter, om de auto een
beetje op te hogen zodat hij niet met de vloer in contact komt met
stilstaand water", aldus de Pirelli-chef.

Top Headlines

Oudere Top Headlines