Manager Verstappen: "F1-baas vertelde ons dat wat Max doet, nodig is voor de sport"
De Formule 1 groeit en groeit. Sinds het Amerikaanse Liberty Media
de koningsklasse heeft overgenomen, zijn ze een nieuwe weg
ingeslagen door niet alleen maar het 'oude volk' te bereiken, maar
juist jongeren, jongvolwassenen en personen van alle leeftijden
warm te maken voor de F1. Met succes, want de kijkcijfers groeien
al jaren, vooral door een seizoen als 2021 waar de titelstrijd
(tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton) tot de allerlaatste ronde
doorging. Meer fans, meer inkomsten, zo werkt dat nou eenmaal. Als
Formule1.nl aan de manager van Verstappen, Raymond Vermeulen,
vraagt wat de rol van de Limburger is in de groei van de sport,
antwoordt hij: "Hij is daar, denk ik, een van de leidende figuren
in geweest." "Door wat hij laat zien op de baan, aan fan
engagement... Maar ik denk ook dat de nieuwe generatie, jongens als
Charles Leclerc, Carlos Sainz en Lando Norris nieuw publiek
aantrekt." Daar komt volgens Vermeulen ook de factor social media
bij kijken: "Liberty heeft de kanalen op social media enorm
opengezet. De jongeren zitten daar tegenwoordig allemaal op. Ik
denk dat Liberty daarin een hele goede stap heeft gezet."
Verkoopcijfers en de 'Max factor' De stijgende populariteit en de
Red Bull-dominantie betekenen ook dat onder meer de verkoopcijfers
bij het Oostenrijkse team en bij Verstappen en zijn shop omhoog
gaan. Meer en meer mensen lopen in Nederland en daarbuiten in een
tenue van de regerende wereldkampioen, of hebben een pet van
Verstappen thuis liggen. Vermeulen merkt dat natuurlijk ook: "De
Getallen worden zowel bij ons als bij Red Bull gemonitord. En ja,
die spreken boekdelen." "Dat zijn inderdaad leuke grafiekjes",
lacht hij. "Ik weet niet waar het eindigt, maar ik denk dat er nog
een hele wereld open ligt voor ons. En voor Red Bull en de
merchandising en alles wat ermee samehangt. Met de huidige
Verstappen-dominantie wil Vermeulen niet zeggen dat Max de F1 heeft
'gered'. "Dat vind ik een groot woord. De Formule 1 had ook zonder
Max bestaan. Ik denk dat Max echter wel een van de smaakmakers in
dit veld is. En dat zegt de Formule 1 zelf ook. Als ik Stefano
(Domenicali, F1-CEO) spreek, zegt hij ook: wat Max doet, had de
sport wel nodig."
de koningsklasse heeft overgenomen, zijn ze een nieuwe weg
ingeslagen door niet alleen maar het 'oude volk' te bereiken, maar
juist jongeren, jongvolwassenen en personen van alle leeftijden
warm te maken voor de F1. Met succes, want de kijkcijfers groeien
al jaren, vooral door een seizoen als 2021 waar de titelstrijd
(tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton) tot de allerlaatste ronde
doorging. Meer fans, meer inkomsten, zo werkt dat nou eenmaal. Als
Formule1.nl aan de manager van Verstappen, Raymond Vermeulen,
vraagt wat de rol van de Limburger is in de groei van de sport,
antwoordt hij: "Hij is daar, denk ik, een van de leidende figuren
in geweest." "Door wat hij laat zien op de baan, aan fan
engagement... Maar ik denk ook dat de nieuwe generatie, jongens als
Charles Leclerc, Carlos Sainz en Lando Norris nieuw publiek
aantrekt." Daar komt volgens Vermeulen ook de factor social media
bij kijken: "Liberty heeft de kanalen op social media enorm
opengezet. De jongeren zitten daar tegenwoordig allemaal op. Ik
denk dat Liberty daarin een hele goede stap heeft gezet."
Verkoopcijfers en de 'Max factor' De stijgende populariteit en de
Red Bull-dominantie betekenen ook dat onder meer de verkoopcijfers
bij het Oostenrijkse team en bij Verstappen en zijn shop omhoog
gaan. Meer en meer mensen lopen in Nederland en daarbuiten in een
tenue van de regerende wereldkampioen, of hebben een pet van
Verstappen thuis liggen. Vermeulen merkt dat natuurlijk ook: "De
Getallen worden zowel bij ons als bij Red Bull gemonitord. En ja,
die spreken boekdelen." "Dat zijn inderdaad leuke grafiekjes",
lacht hij. "Ik weet niet waar het eindigt, maar ik denk dat er nog
een hele wereld open ligt voor ons. En voor Red Bull en de
merchandising en alles wat ermee samehangt. Met de huidige
Verstappen-dominantie wil Vermeulen niet zeggen dat Max de F1 heeft
'gered'. "Dat vind ik een groot woord. De Formule 1 had ook zonder
Max bestaan. Ik denk dat Max echter wel een van de smaakmakers in
dit veld is. En dat zegt de Formule 1 zelf ook. Als ik Stefano
(Domenicali, F1-CEO) spreek, zegt hij ook: wat Max doet, had de
sport wel nodig."