Heeft de Red Bull-juniorenopleiding gefaald?
Met de komst van Sergio Perez naar Red Bull in 2021 veranderde er
iets in de filosofie van het team. De Oostenrijkse renstal wil
Formule 1-coureurs uit eigen opleiding vanuit het Red Bull Junior
Team door laten stromen naar AlphaTauri (vroeger Toro Rosso), om ze
uiteindelijk de kans te geven bij het topteam zelf. Dat ging al zo
sinds de start van het F1-project van Red Bull in 2005 en eigenlijk
zelfs eerder: het juniorenteam bestond namelijk al sinds 2001.
Helmut Marko, de bekende/beruchte talentenscout heeft meerdere
topcoureurs naar de F1 gebracht, denk aan Sebastian Vettel en Max
Verstappen. Maar nu Perez naast Max Verstappen rijdt, en dat al
drie jaar, is de doorstroom wat lastiger geworden. Daar werd nog
een schepje bovenop gedaan toen Nyck de Vries naar AlphaTauri werd
gehaald naast Yuki Tsunoda (wel een Red Bull-junior), terwijl Nyck
relatief oud is en geen banden had met het energiedrankjesmerk. De
banden zijn inmiddels weer verbroken en nu rijdt Daniel Ricciardo,
ook uit de opleiding, weer voor het zusterteam van Red Bull. Toch
is dat slecht nieuws voor het juniorenteam, want ook al is er een
overschot aan coureurs in de Formule 2, 3 en de Super Formula: er
is telkens geen plek. De juniorenopleiding loopt volledig vast Van
de F2 naar AlphaTauri en van AlphaTauri naar Red Bull: dat is het
toekomstperspectief dat de jonge coureurs van het Oostenrijkse team
krijgen voorgeschoteld. Toch zijn er de afgelopen jaren maar weinig
Red Bull-rijders gedebuteerd in de Formule 1. De laatste? Dat was
Tsunoda. In 2021. Misschien is er in 2024 weer een kans voor de
junioren, maar die kans is klein. Ricciardo heeft een succesvolle
comeback gemaakt, neemt de nodige ervaring mee en blijft mogelijk
nog wel even hangen bij AlphaTauri of zelfs bij Red Bull. Perez
heeft een contract tot en met 2024, Verstappen tot en met 2028 en
men is tevreden over Tsunoda. Tja, en daar zit je dan als Red Bull
Junior, wachtend op een kans in de F1. Niet een coureur, niet twee,
maar een hele lading: Liam Lawson (Super Formula) Dennis Hauger
(F2) Ayumu Iwasa (F2) Jak Crawford (F2) Isack Hadjar (F2) Enzo
Fittipaldi (F2) Zane Maloney (F2) Sebastian Montoya (F3) En dan
hebben we het nog niet gehad over de junioren in lagere klassen en
de mannen (of hopelijk zelfs vrouwen) die er nog bij komen...
Vastgelopen, maar toch succes? Hoewel bovengenoemde coureurs nog
geen directe kans hebben op de Formule 1, misschien alleen als
Tsunoda en/of Ricciardo weggaan, is er wel een tegenargument waarom
de juniorenopleiding wel heeft gewerkt. Als we naar de huidige
F1-grid kijken, dan barst het van de (voormalige) Red Bull-rijders:
Max Verstappen, Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz,
Pierre Gasly en Alex Albon. Dat zijn zes van de twintig coureurs
die ooit bij het Red Bull Juniorenteam zaten of voor een van de Red
Bull-teams reden: bijna een derde van de F1-grid. Een prima aandeel
dus. Het energiedrankjesmerk zorgt dus wel degelijk voor kansen via
de juniorenopleiding, en dan hebben we het nog niet eens gehad over
voormalige coureurs zoals viervoudig wereldkampioen Sebastian
Vettel en alle andere bekende coureurs binnen en buiten de Formule
1. Kritiek Jaime Alguersuari, voormalig Toro Rosso-rijder, uitte
onlangs bij Sky Sports nog stevige kritiek op het juniorenteam. De
coureur vindt de komst van Perez naar Red Bull een nekschot voor de
juniorenopleiding. "Het feit dat Perez nu rijdt voor Red Bull laat
zien dat het juniorenteam niet succesvol is." "Het hele idee wat ze
ons en de media vertellen, is dat ze kampioenen aan het opbouwen
zijn, of in ieder geval de beste coureurs, zodat ze een
mogelijkheid krijgen om voor AlphaTauri te rijden en zo ervaring op
te doen." Maar ja, er wordt gekozen voor coureurs buiten de
'familie' van het energiedrankjesmerk: "Dat ze dat doen is al
controversieel", vindt de voormalig coureur. "Het slaat nergens op.
Je spendeert miljoenen om coureurs op te leiden tot kampioenen in
de lagere klassen, waarna ze vervolgens bijna geen kans krijgen in
de F1. Je moet ook nog eens bidden voor een goede auto, anders doe
je niet eens mee in de F1." Een nieuwe F1-debutant? Voor nu kunnen
we concluderen dat de doorstroom vast is gelopen sinds 2021. Of dat
in 2024 verandert, dat is nog even afwachten en misschien is er dan
weer hoop voor de vele talenten die het Red Bull Junior Team rijk
is. Of ja, in ieder geval de kansen voor de Formule 1, want
uiteindelijk vertrekken er genoeg coureurs naar een 'functie
elders', zoals de DTM waar Albon ook een tijdje reed toen hij eruit
gekickt werd. Waar wel over gediscussieerd kan worden, is of de
opleiding succesvol is omdat er veel Red Bull-junioren op de
huidige grid staan en er natuurlijk een aantal toppers en
wereldkampioenen uit zijn gekomen. Daarom zijn we ook benieuwd naar
jouw oordeel: heeft de juniorenopleiding de laatste tijd gefaald?
Laat het hieronder weten in de poll en/of in de reacties!
iets in de filosofie van het team. De Oostenrijkse renstal wil
Formule 1-coureurs uit eigen opleiding vanuit het Red Bull Junior
Team door laten stromen naar AlphaTauri (vroeger Toro Rosso), om ze
uiteindelijk de kans te geven bij het topteam zelf. Dat ging al zo
sinds de start van het F1-project van Red Bull in 2005 en eigenlijk
zelfs eerder: het juniorenteam bestond namelijk al sinds 2001.
Helmut Marko, de bekende/beruchte talentenscout heeft meerdere
topcoureurs naar de F1 gebracht, denk aan Sebastian Vettel en Max
Verstappen. Maar nu Perez naast Max Verstappen rijdt, en dat al
drie jaar, is de doorstroom wat lastiger geworden. Daar werd nog
een schepje bovenop gedaan toen Nyck de Vries naar AlphaTauri werd
gehaald naast Yuki Tsunoda (wel een Red Bull-junior), terwijl Nyck
relatief oud is en geen banden had met het energiedrankjesmerk. De
banden zijn inmiddels weer verbroken en nu rijdt Daniel Ricciardo,
ook uit de opleiding, weer voor het zusterteam van Red Bull. Toch
is dat slecht nieuws voor het juniorenteam, want ook al is er een
overschot aan coureurs in de Formule 2, 3 en de Super Formula: er
is telkens geen plek. De juniorenopleiding loopt volledig vast Van
de F2 naar AlphaTauri en van AlphaTauri naar Red Bull: dat is het
toekomstperspectief dat de jonge coureurs van het Oostenrijkse team
krijgen voorgeschoteld. Toch zijn er de afgelopen jaren maar weinig
Red Bull-rijders gedebuteerd in de Formule 1. De laatste? Dat was
Tsunoda. In 2021. Misschien is er in 2024 weer een kans voor de
junioren, maar die kans is klein. Ricciardo heeft een succesvolle
comeback gemaakt, neemt de nodige ervaring mee en blijft mogelijk
nog wel even hangen bij AlphaTauri of zelfs bij Red Bull. Perez
heeft een contract tot en met 2024, Verstappen tot en met 2028 en
men is tevreden over Tsunoda. Tja, en daar zit je dan als Red Bull
Junior, wachtend op een kans in de F1. Niet een coureur, niet twee,
maar een hele lading: Liam Lawson (Super Formula) Dennis Hauger
(F2) Ayumu Iwasa (F2) Jak Crawford (F2) Isack Hadjar (F2) Enzo
Fittipaldi (F2) Zane Maloney (F2) Sebastian Montoya (F3) En dan
hebben we het nog niet gehad over de junioren in lagere klassen en
de mannen (of hopelijk zelfs vrouwen) die er nog bij komen...
Vastgelopen, maar toch succes? Hoewel bovengenoemde coureurs nog
geen directe kans hebben op de Formule 1, misschien alleen als
Tsunoda en/of Ricciardo weggaan, is er wel een tegenargument waarom
de juniorenopleiding wel heeft gewerkt. Als we naar de huidige
F1-grid kijken, dan barst het van de (voormalige) Red Bull-rijders:
Max Verstappen, Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz,
Pierre Gasly en Alex Albon. Dat zijn zes van de twintig coureurs
die ooit bij het Red Bull Juniorenteam zaten of voor een van de Red
Bull-teams reden: bijna een derde van de F1-grid. Een prima aandeel
dus. Het energiedrankjesmerk zorgt dus wel degelijk voor kansen via
de juniorenopleiding, en dan hebben we het nog niet eens gehad over
voormalige coureurs zoals viervoudig wereldkampioen Sebastian
Vettel en alle andere bekende coureurs binnen en buiten de Formule
1. Kritiek Jaime Alguersuari, voormalig Toro Rosso-rijder, uitte
onlangs bij Sky Sports nog stevige kritiek op het juniorenteam. De
coureur vindt de komst van Perez naar Red Bull een nekschot voor de
juniorenopleiding. "Het feit dat Perez nu rijdt voor Red Bull laat
zien dat het juniorenteam niet succesvol is." "Het hele idee wat ze
ons en de media vertellen, is dat ze kampioenen aan het opbouwen
zijn, of in ieder geval de beste coureurs, zodat ze een
mogelijkheid krijgen om voor AlphaTauri te rijden en zo ervaring op
te doen." Maar ja, er wordt gekozen voor coureurs buiten de
'familie' van het energiedrankjesmerk: "Dat ze dat doen is al
controversieel", vindt de voormalig coureur. "Het slaat nergens op.
Je spendeert miljoenen om coureurs op te leiden tot kampioenen in
de lagere klassen, waarna ze vervolgens bijna geen kans krijgen in
de F1. Je moet ook nog eens bidden voor een goede auto, anders doe
je niet eens mee in de F1." Een nieuwe F1-debutant? Voor nu kunnen
we concluderen dat de doorstroom vast is gelopen sinds 2021. Of dat
in 2024 verandert, dat is nog even afwachten en misschien is er dan
weer hoop voor de vele talenten die het Red Bull Junior Team rijk
is. Of ja, in ieder geval de kansen voor de Formule 1, want
uiteindelijk vertrekken er genoeg coureurs naar een 'functie
elders', zoals de DTM waar Albon ook een tijdje reed toen hij eruit
gekickt werd. Waar wel over gediscussieerd kan worden, is of de
opleiding succesvol is omdat er veel Red Bull-junioren op de
huidige grid staan en er natuurlijk een aantal toppers en
wereldkampioenen uit zijn gekomen. Daarom zijn we ook benieuwd naar
jouw oordeel: heeft de juniorenopleiding de laatste tijd gefaald?
Laat het hieronder weten in de poll en/of in de reacties!