Waarom Red Bull en Verstappen maar niet achterhaald worden door de concurrentie
Hoewel teams als Aston Martin en McLaren grote stappen hebben gezet
dit Formule 1-seizoen (al is laatstgenoemde team weer iets
teruggezakt), rijdt Red Bull op eenzame hoogte vooraan het veld.
Vaak met Max Verstappen, die 10 van de 12 eerste races won en als
WK-leider de zomerstop ingaat - en eigenlijk al bijna kampioen is.
De concurrenten zoeken verbetering, maar komen toch niet helemaal
in de buurt. Waarom lukt dat niet? Het antwoord zit 'm in de nieuwe
generatie F1-bolides. Red Bull had sinds 2022 al een flinke
voorsprong, simpelweg omdat zij het beste concept bleken te hebben,
ontworpen door Adrian Newey. Ferrari was even competitief met een
eigen concept en Mercedes sloeg een eigen (mislukte) richting in,
maar alle teams lijken nu meer en meer naar Red Bull te kijken. Dat
betekent dat ze achter de feiten aan lopen: eerst kijken naar wat
Red Bull doet, dat testen in de windtunnel en dan pas een upgrade
doorvoeren om met het Oostenrijkse team te matchen. Ondertussen
heeft Red Bull de volgende ontwikkeling alweer bijna klaar, of zit
deze zelfs al op de auto... Er zijn echter nog meer factoren
waardoor een inhaalslag slaan erg lastig is dit jaar. Upgrades
doorvoeren Aston Martin-teambaas Mike Krack legt uit dat de
karakteristieken van de hedendaagse F1-bolides niet meehelpen met
het inhalen van een achterstand. "De auto's zijn erg gecompliceerd,
heel complex. Je voegt niet zomaar even wat downforce toe, want je
krijgt te maken met bijvoorbeeld porpoising of andere problemen",
zo legde hij onlangs uit aan de media, waaronder RacingNews365.
"Vandaag de dag is het heel, heel complex om de balans te
verbeteren. Ook de budgetcap speelt mee. Ik wil dat niet gebruiken
als excuus, want wij hebben er weinig last van, maar het geval is
nu wel dat we de auto steeds beter moeten gaan begrijpen. Pas dan,
als we de limiet vinden kunnen we onderdelen en upgrades vinden."
Oude generatie auto's 'makkelijker' Mike Elliott, technisch
directeur van Mercedes, legt ook aan dit medium uit dat de
hedendaagse F1-bolides gewoon lastiger zijn met het afstellen,
upgraden en daardoor ook het gat naar Red Bull dichten. Wie het
vanaf het begin af aan al goed heeft, kan sneller doorontwikkelen.
Logisch, maar anno 2023 erg lastig voor concurrenten. "Bij de oude
generatie auto's kon je doen wat je wilde met bijvoorbeeld de
ophanging, zodat je de balans in de bochten kon verbeteren. We
werdern niet gelimiteerd door stijvere auto's en je kon
aerodynamische performance vinden binnen de regels." Nu is dat
anders, zo legt Elliott uit. "De huidige auto's moeten erg dicht op
de grond rijden. Als je een auto erg dicht op de grond laat rijden,
dan moeten ze erg stijf zijn. Dat is een val voor het vinden van
vooruitgang, want het zoeken naar de balans is niet makkelijk..."
dit Formule 1-seizoen (al is laatstgenoemde team weer iets
teruggezakt), rijdt Red Bull op eenzame hoogte vooraan het veld.
Vaak met Max Verstappen, die 10 van de 12 eerste races won en als
WK-leider de zomerstop ingaat - en eigenlijk al bijna kampioen is.
De concurrenten zoeken verbetering, maar komen toch niet helemaal
in de buurt. Waarom lukt dat niet? Het antwoord zit 'm in de nieuwe
generatie F1-bolides. Red Bull had sinds 2022 al een flinke
voorsprong, simpelweg omdat zij het beste concept bleken te hebben,
ontworpen door Adrian Newey. Ferrari was even competitief met een
eigen concept en Mercedes sloeg een eigen (mislukte) richting in,
maar alle teams lijken nu meer en meer naar Red Bull te kijken. Dat
betekent dat ze achter de feiten aan lopen: eerst kijken naar wat
Red Bull doet, dat testen in de windtunnel en dan pas een upgrade
doorvoeren om met het Oostenrijkse team te matchen. Ondertussen
heeft Red Bull de volgende ontwikkeling alweer bijna klaar, of zit
deze zelfs al op de auto... Er zijn echter nog meer factoren
waardoor een inhaalslag slaan erg lastig is dit jaar. Upgrades
doorvoeren Aston Martin-teambaas Mike Krack legt uit dat de
karakteristieken van de hedendaagse F1-bolides niet meehelpen met
het inhalen van een achterstand. "De auto's zijn erg gecompliceerd,
heel complex. Je voegt niet zomaar even wat downforce toe, want je
krijgt te maken met bijvoorbeeld porpoising of andere problemen",
zo legde hij onlangs uit aan de media, waaronder RacingNews365.
"Vandaag de dag is het heel, heel complex om de balans te
verbeteren. Ook de budgetcap speelt mee. Ik wil dat niet gebruiken
als excuus, want wij hebben er weinig last van, maar het geval is
nu wel dat we de auto steeds beter moeten gaan begrijpen. Pas dan,
als we de limiet vinden kunnen we onderdelen en upgrades vinden."
Oude generatie auto's 'makkelijker' Mike Elliott, technisch
directeur van Mercedes, legt ook aan dit medium uit dat de
hedendaagse F1-bolides gewoon lastiger zijn met het afstellen,
upgraden en daardoor ook het gat naar Red Bull dichten. Wie het
vanaf het begin af aan al goed heeft, kan sneller doorontwikkelen.
Logisch, maar anno 2023 erg lastig voor concurrenten. "Bij de oude
generatie auto's kon je doen wat je wilde met bijvoorbeeld de
ophanging, zodat je de balans in de bochten kon verbeteren. We
werdern niet gelimiteerd door stijvere auto's en je kon
aerodynamische performance vinden binnen de regels." Nu is dat
anders, zo legt Elliott uit. "De huidige auto's moeten erg dicht op
de grond rijden. Als je een auto erg dicht op de grond laat rijden,
dan moeten ze erg stijf zijn. Dat is een val voor het vinden van
vooruitgang, want het zoeken naar de balans is niet makkelijk..."