Heeft Ferrari het tij met deze opvallende update eindelijk gekeerd?

Dit seizoen lijkt misschien op een aaneenschakelingen van paradoxen
en dat geldt zeker voor de voorspelbaarheid van de prestaties van
de Ferrari SF-23 op de verschillende soorten circuits, afhankelijk
van de karakteristieken. Het was verrassend om te zien hoe, ondanks
de voorzichtige verwachtingen van teambaas Fred Vasseur aan de
vooravond van de Grand Prix van België, de Ferrari SF-23 die
verklaringen in alle opzichten ontkende - Leclerc pakte de tweede
plaats in de kwalificatie - wat hem vanwege de vijf plaatsen straf
die Verstappen kreeg voor het vervangen van de versnellingsbak de
poleposition opleverde - en de derde plaats in de race. Het is dus
zaak om een reden te vinden voor de onverwachte (relatieve)
competitiviteit van de machines van de Scuderia. Op
Spa-Francorchamps introduceerde Ferrari een low
downforce-achtervleugel die wordt gekenmerkt door een interessante
constructie tussen de flap en de endplates. Dit is de toepassing
van een verbinding met een bijzonder kleine doorsnede, een
oplossing die ook werd toegepast door AlphaTauri in Hongarije. Zij
reden daar echter met een afstelling gericht op maximale downforce
en dus was de functie van die toepassing totaal anders. Bekijk
hieronder de nieuwe vleugel (Spa) versus de oude vleugel (Baku). Je
kan switchen van afbeelding met de pijltjes. De ommekeer? Het is
gebleken dat deze configuratie - naast het feit dat de hele
constructie van de nieuwe Ferrari-vleugel zeer licht is - het
mogelijk heeft gemaakt om een set-up te kiezen die wordt gekenmerkt
door lagere rijhoogtes en een achteras die in staat is om de grote
krachten te absorberen (met name in Eau Rouge), wat zorgt voor een
extreem homogeen gedrag van de auto in alle sectoren van het
Belgische circuit. Eén van de negatieve karakteristieken van deze
auto, de onvoorspelbaarheid halverwege een bocht, is aangepakt door
de verbeterde efficiëntie van de diffuser, veroorzaakt door de
nieuwe achtervleugel. De vleugel is bij het lagere profiel (de beam
wing) eveneens aangepast, wat de coureurs opnieuw vertrouwen heeft
gegeven wat betreft het gedrag van de wagen in snelle bochten.
Leclerc gaf tijdens het raceweekend in België toe dat hij zijn
rijstijl had veranderd, waardoor hij minder agressief de bochten
inging. Dit kan zeker hebben bijgedragen aan de positieve
prestaties, maar het lijkt duidelijk dat de cruciale factor de
optimale balans was. Die balans werd bereikt dankzij de mix van
aerodynamische en dynamische aanpassingen aan de auto. Het
potentieel van de SF-23 lijkt - in ieder geval op een extreem
technisch circuit als Spa - beter tot uiting te komen in
omstandigheden waarbij de downforce gegenereerd door de vloer
relatief gezien belangrijker is dan het generen van downforce via
de vleugels. Het lijkt dan ook de ommekeer van de eigenschappen van
de SF-23 te zijn als we deze vergelijken met die aan het begin van
het seizoen. AlphaTauri-achtervleugel - Boedapest In Hongarije had
de AlphaTauri AT04 een achtervleugel met een kleinere verbinding
tussen flaps en bulkheads. Het doel was om wervelingen te genereren
aan de zijkanten van de achterrand in plaats van de luchtweerstand
te verminderen, zoals bij de oplossing van Ferrari in België.

Top Headlines

Oudere Top Headlines