Wie wordt tweede achter Red Bull? "Iemand met wijsheid leert van andermans fouten"
Het Formule 1-kampioenschap is buiten Max Verstappen eigenlijk best
spannend. Zo staan Sergio Perez, Fernando Alonso en Lewis Hamilton
achter de Nederlander binnen 41 punten van elkaar op de ranglijst.
De grote vraag dit jaar lijkt dan ook niet welk team en welke
coureur er met de wereldtitel vandoor gaat, maar welk team en welke
coureur de tweede plek weet te bemachtigen. Er is tot nu toe nog
geen touw aan vast te knopen. Aston Martin begon het seizoen erg
sterk, maar wordt nu langzaam maar zeker ingehaald door andere
teams zoals Mercedes en Ferrari. En toen kwam tijdens de Grand Prix
van Groot-Brittannië opeens McLaren om de hoek kijken om zich met
dat gevecht te bemoeien. In een interview met RacingNews365
bespreekt Jan Lammers welk team de meeste kansen heeft om als
tweede team na Red Bull te eindigen. Constante evolutie Dat
Ferrari, Mercedes en McLaren toch weer de weg naar het podium weten
te vinden, heeft volgens Lammers te maken met constante evolutie:
"We horen vaak over updates en aanpassingen, dus al die teams zijn
constant aan het verbeteren. We moeten niet vergeten dat zodra je
een prestatie levert, of dat nu als team of als rijder is, je een
ander laat zien hoe je het beter kunt doen. Daar komt het in feite
op neer." "Alleen in dit geval kun je niet de maandag na de race
met een schone lei beginnen", gaat Lammers verder. "Je hebt
natuurlijk ook al je bagage en vanuit je eigen concept moet je gaan
proberen naar een concept toe te werken wat bij die andere teams zo
succesvol is. Dus daar gaat tijd overheen. Maar bij al die teams
zitten hele slimme mensen die dan constateren 'zij hebben dit, en
zij doen dat', want het is niet alleen materie maar ook de aanpak
die je hebt en de strategie. En hoe je de hele opbouw van een
weekend doet. Wanneer doe je de long runs en hoe doe je die en ga
je dingen uitproberen?" Het is eigenlijk een competitie waarbij de
concurrenten continu naar elkaar kijken. "Dus daar laten mensen
constant aan elkaar zien wat wel en wat niet effectief is en de
oplettende teams die schaven zichzelf steeds bij. En sommigen
slagen daarin, om zich te verbeteren, want een slim iemand leert
natuurlijk van zijn fouten. Maar iemand die écht wijsheid in handen
heeft, leert van de fouten van een ander. Ze hebben elkaar constant
in het vizier en het zijn de teams die heel snel leren van anderen,
die dan de vordering maken, en vandaar dat je ook die wisseling
constant ziet. Bijvoorbeeld Aston Martin, die hebben waarschijnlijk
nu even een periode van omschakeling, en over een paar races weer
de goede interpretatie van de lessen van anderen, en dan zijn ze er
misschien in één keer ook weer bij", sluit Lammers af. Het
volledige interview met Jan Lammers is terug te vinden op ons
YouTube-kanaal of bekijk het interview hieronder. rLMB5gLfNrU
spannend. Zo staan Sergio Perez, Fernando Alonso en Lewis Hamilton
achter de Nederlander binnen 41 punten van elkaar op de ranglijst.
De grote vraag dit jaar lijkt dan ook niet welk team en welke
coureur er met de wereldtitel vandoor gaat, maar welk team en welke
coureur de tweede plek weet te bemachtigen. Er is tot nu toe nog
geen touw aan vast te knopen. Aston Martin begon het seizoen erg
sterk, maar wordt nu langzaam maar zeker ingehaald door andere
teams zoals Mercedes en Ferrari. En toen kwam tijdens de Grand Prix
van Groot-Brittannië opeens McLaren om de hoek kijken om zich met
dat gevecht te bemoeien. In een interview met RacingNews365
bespreekt Jan Lammers welk team de meeste kansen heeft om als
tweede team na Red Bull te eindigen. Constante evolutie Dat
Ferrari, Mercedes en McLaren toch weer de weg naar het podium weten
te vinden, heeft volgens Lammers te maken met constante evolutie:
"We horen vaak over updates en aanpassingen, dus al die teams zijn
constant aan het verbeteren. We moeten niet vergeten dat zodra je
een prestatie levert, of dat nu als team of als rijder is, je een
ander laat zien hoe je het beter kunt doen. Daar komt het in feite
op neer." "Alleen in dit geval kun je niet de maandag na de race
met een schone lei beginnen", gaat Lammers verder. "Je hebt
natuurlijk ook al je bagage en vanuit je eigen concept moet je gaan
proberen naar een concept toe te werken wat bij die andere teams zo
succesvol is. Dus daar gaat tijd overheen. Maar bij al die teams
zitten hele slimme mensen die dan constateren 'zij hebben dit, en
zij doen dat', want het is niet alleen materie maar ook de aanpak
die je hebt en de strategie. En hoe je de hele opbouw van een
weekend doet. Wanneer doe je de long runs en hoe doe je die en ga
je dingen uitproberen?" Het is eigenlijk een competitie waarbij de
concurrenten continu naar elkaar kijken. "Dus daar laten mensen
constant aan elkaar zien wat wel en wat niet effectief is en de
oplettende teams die schaven zichzelf steeds bij. En sommigen
slagen daarin, om zich te verbeteren, want een slim iemand leert
natuurlijk van zijn fouten. Maar iemand die écht wijsheid in handen
heeft, leert van de fouten van een ander. Ze hebben elkaar constant
in het vizier en het zijn de teams die heel snel leren van anderen,
die dan de vordering maken, en vandaar dat je ook die wisseling
constant ziet. Bijvoorbeeld Aston Martin, die hebben waarschijnlijk
nu even een periode van omschakeling, en over een paar races weer
de goede interpretatie van de lessen van anderen, en dan zijn ze er
misschien in één keer ook weer bij", sluit Lammers af. Het
volledige interview met Jan Lammers is terug te vinden op ons
YouTube-kanaal of bekijk het interview hieronder. rLMB5gLfNrU