Ferrari bijt zich vast in ontwikkelingsplan en voorspelt mooie tijdwinst
Het is inmiddels 16 jaar geleden dat een coureur voor Ferrari de
wereldtitel wist te pakken. Dit was met Kimi Raikkonen in 2007. En
dat is niet de langste periode dat de Italiaanse renstal zonder
wereldtitel heeft gezeten, in 2000 won Ferrari namelijk pas na 21
jaar weer een wereldtitel. Het is dus tijd voor een plan van aanpak
en dat plan heeft Ferrari. En ze zijn van plan zich daaraan te
houden als we teambaas Fred Vasseur mogen geloven. "Het zou geen
zin hebben om een aanpak te hebben van zes maanden waarin een race
gewonnen móet worden en een iets langere periode om te strijden om
de wereldtitel. Het is nodig om de auto te ontwikkelen en het is
aan het team om beter werk af te leveren en het race na race beter
te doen om zo weer competitief te zijn", legt hij uit Autosprint .
De Ferrari-teambaas wil niet refereren naar het tijdperk van
Michael Schumacher en Jean Todt als voorbeeld voor het heden en de
toekomst. "Ik heb niet één voorbeeld voor ogen, ook omdat de tijden
veranderd zijn. De psychologische blik van mensen is veranderd, je
hebt op dit moment een inclusievere aanpak nodig voor een winnend
project. Dat geldt overal, niet alleen in de Formule 1. Tussen 1993
en 2000 won Ferrari niet, en daarom zijn er geen recepten voor hoe
je moet winnen." Over de periode van voormalig teambaas Todt zegt
Vasseur het volgende: "Je moet telkens weer het systeem verbeteren
en Jean is fantastisch geweest in het overleven en verbeteren op de
juiste manier. Ik denk dat het voor hem lastiger was om die zeven
jaren door te komen dan om uiteindelijk de titel te winnen! Het
kost tijd om vooruitgang te boeken, onderdelen maken kost tijd.
Wanneer we in Japan een nieuwe update willen brengen, betekent dit
dat we in juli de ontwikkeling al af moeten hebben. " "Niemand van
ons weet wat Red Bull of Mercedes doet" Inmiddels is de focus van
de Italiaanse renstal langzaam aan het verschuiven naar volgend
jaar. "We zijn al begonnen aan de auto voor 2024 en we liggen op
het juiste tijdschema. Er komt ook een moment waarop je de keuze
maakt en niet meer verder gaat met de ontwikkeling van de huidige
bolide. Op sommige gebieden kun je de ontwikkelingen ook al voor
volgend jaar maken. Sommige onderdelen kun je namelijk verbeteren
en dat helpt ook de ontwikkeling van de bolide van volgend jaar.
Dat komt ook door de huidige regelgeving die hetzelfde blijft",
legt de Ferrari-teambaas uit. De Fransman haalt de Grand Prix van
Spanje en Canada aan als voorbeeld: "We hebben in Barcelona gezien
dat we het moeilijk hadden toen we een nieuw pakket meebrachten. We
zaten toen in een fase van compromis en ontwikkeling. Een week
later hadden we de potentie om de race te winnen in Canada."
Volgens de teambaas is het belangrijkste dat Ferrari zich blijft
verbeteren en zich aan het vooropgezette plan houdt. "We moeten
vooral op ieder gebied telkens weer verbeteren en dat telt voor
iedereen, ook de coureurs. Het zou geen zin hebben om er een tijd
aan te verbinden, ook omdat je de groei van de concurrentie niet
weet. Niemand van ons weet wat Red Bull of Mercedes doet. We hebben
een plan van ontwikkelingen en updates liggen die zeggen dat we in
september twee tienden sneller zullen zijn dan nu en in oktober
wederom twee tienden. In 2024 zouden we dus vier tienden sneller
zijn. We hebben ons eigen plan en moeten dat blijven volgen", aldus
de teambaas.
wereldtitel wist te pakken. Dit was met Kimi Raikkonen in 2007. En
dat is niet de langste periode dat de Italiaanse renstal zonder
wereldtitel heeft gezeten, in 2000 won Ferrari namelijk pas na 21
jaar weer een wereldtitel. Het is dus tijd voor een plan van aanpak
en dat plan heeft Ferrari. En ze zijn van plan zich daaraan te
houden als we teambaas Fred Vasseur mogen geloven. "Het zou geen
zin hebben om een aanpak te hebben van zes maanden waarin een race
gewonnen móet worden en een iets langere periode om te strijden om
de wereldtitel. Het is nodig om de auto te ontwikkelen en het is
aan het team om beter werk af te leveren en het race na race beter
te doen om zo weer competitief te zijn", legt hij uit Autosprint .
De Ferrari-teambaas wil niet refereren naar het tijdperk van
Michael Schumacher en Jean Todt als voorbeeld voor het heden en de
toekomst. "Ik heb niet één voorbeeld voor ogen, ook omdat de tijden
veranderd zijn. De psychologische blik van mensen is veranderd, je
hebt op dit moment een inclusievere aanpak nodig voor een winnend
project. Dat geldt overal, niet alleen in de Formule 1. Tussen 1993
en 2000 won Ferrari niet, en daarom zijn er geen recepten voor hoe
je moet winnen." Over de periode van voormalig teambaas Todt zegt
Vasseur het volgende: "Je moet telkens weer het systeem verbeteren
en Jean is fantastisch geweest in het overleven en verbeteren op de
juiste manier. Ik denk dat het voor hem lastiger was om die zeven
jaren door te komen dan om uiteindelijk de titel te winnen! Het
kost tijd om vooruitgang te boeken, onderdelen maken kost tijd.
Wanneer we in Japan een nieuwe update willen brengen, betekent dit
dat we in juli de ontwikkeling al af moeten hebben. " "Niemand van
ons weet wat Red Bull of Mercedes doet" Inmiddels is de focus van
de Italiaanse renstal langzaam aan het verschuiven naar volgend
jaar. "We zijn al begonnen aan de auto voor 2024 en we liggen op
het juiste tijdschema. Er komt ook een moment waarop je de keuze
maakt en niet meer verder gaat met de ontwikkeling van de huidige
bolide. Op sommige gebieden kun je de ontwikkelingen ook al voor
volgend jaar maken. Sommige onderdelen kun je namelijk verbeteren
en dat helpt ook de ontwikkeling van de bolide van volgend jaar.
Dat komt ook door de huidige regelgeving die hetzelfde blijft",
legt de Ferrari-teambaas uit. De Fransman haalt de Grand Prix van
Spanje en Canada aan als voorbeeld: "We hebben in Barcelona gezien
dat we het moeilijk hadden toen we een nieuw pakket meebrachten. We
zaten toen in een fase van compromis en ontwikkeling. Een week
later hadden we de potentie om de race te winnen in Canada."
Volgens de teambaas is het belangrijkste dat Ferrari zich blijft
verbeteren en zich aan het vooropgezette plan houdt. "We moeten
vooral op ieder gebied telkens weer verbeteren en dat telt voor
iedereen, ook de coureurs. Het zou geen zin hebben om er een tijd
aan te verbinden, ook omdat je de groei van de concurrentie niet
weet. Niemand van ons weet wat Red Bull of Mercedes doet. We hebben
een plan van ontwikkelingen en updates liggen die zeggen dat we in
september twee tienden sneller zullen zijn dan nu en in oktober
wederom twee tienden. In 2024 zouden we dus vier tienden sneller
zijn. We hebben ons eigen plan en moeten dat blijven volgen", aldus
de teambaas.