Tien jaar Verstappen-dominantie in aantocht? "Red Bull mijlenver voor met ontwikkeling nieuwe motor"
Red Bull Powertrains werd in 2021 in het leven geroepen nadat Honda
de samenwerking met Red Bull als motorleverancier besloot stop te
zetten. Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda
ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. De nieuwe
motorreglementen van 2026 zijn een dagelijks onderwerp van gesprek.
Vanaf dat jaar rijdt Red Bull voor het eerst met haar eigen motor,
in samenwerking met Ford. Net als in 2014, toen de hybride motoren
hun intrede deden in F1, kan dat de rangorde volledig op zijn kop
zetten. In een interview met Motorsport Total bespreekt Red
Bull-adviseur Dr. Helmut Marko de voortgang van de Red Bull
Powertrains. Die loopt voorspoedig: "We hebben Ford als partners in
de sector. We hebben absoluut topmensen voor de verbrandingsmotor
en we hebben twee zeer knappe koppen aan de elektrische kant", zegt
Marko, en hij voegt eraan toe dat de nieuwe motorfabriek van Red
Bull state-of-the-art is. "Zijn niet in F1 om rijk te worden" Ze
lopen bij Red Bull volgens de Oostenrijker ook ver voor op schema
qua ontwikkeling: "Ik denk niet dat we achterlopen. We hebben
mensen van Ferrari, Mercedes , Renault en Cosworth gehaald (voor de
motorafdeling)." "In augustus draaien we nog steeds met een
complete verbrandingsmotor met MGU-K en batterij. Daar liggen we
mijlenver voor op Audi, we liggen mijlenver voor op Ferrari en
Mercedes zit ongeveer op hetzelfde niveau", vertelt Marko
openhartig. Audi verklaarde onlangs dat de eerste hybride
aandrijving, bestaande uit de verbrandingsmotor, elektromotor,
batterij en de elektronica dit jaar op de testbank moet draaien.
Red Bull Powertrains heeft dit punt volgens Marko al bereikt. "We
zijn gewoon gepassioneerde racers die veel geven om de sport. We
zijn niet in F1 om rijk te worden. We willen dat er weer echt een
goede sport is. En dat is waar we ons zorgen over maken."
de samenwerking met Red Bull als motorleverancier besloot stop te
zetten. Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda
ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. De nieuwe
motorreglementen van 2026 zijn een dagelijks onderwerp van gesprek.
Vanaf dat jaar rijdt Red Bull voor het eerst met haar eigen motor,
in samenwerking met Ford. Net als in 2014, toen de hybride motoren
hun intrede deden in F1, kan dat de rangorde volledig op zijn kop
zetten. In een interview met Motorsport Total bespreekt Red
Bull-adviseur Dr. Helmut Marko de voortgang van de Red Bull
Powertrains. Die loopt voorspoedig: "We hebben Ford als partners in
de sector. We hebben absoluut topmensen voor de verbrandingsmotor
en we hebben twee zeer knappe koppen aan de elektrische kant", zegt
Marko, en hij voegt eraan toe dat de nieuwe motorfabriek van Red
Bull state-of-the-art is. "Zijn niet in F1 om rijk te worden" Ze
lopen bij Red Bull volgens de Oostenrijker ook ver voor op schema
qua ontwikkeling: "Ik denk niet dat we achterlopen. We hebben
mensen van Ferrari, Mercedes , Renault en Cosworth gehaald (voor de
motorafdeling)." "In augustus draaien we nog steeds met een
complete verbrandingsmotor met MGU-K en batterij. Daar liggen we
mijlenver voor op Audi, we liggen mijlenver voor op Ferrari en
Mercedes zit ongeveer op hetzelfde niveau", vertelt Marko
openhartig. Audi verklaarde onlangs dat de eerste hybride
aandrijving, bestaande uit de verbrandingsmotor, elektromotor,
batterij en de elektronica dit jaar op de testbank moet draaien.
Red Bull Powertrains heeft dit punt volgens Marko al bereikt. "We
zijn gewoon gepassioneerde racers die veel geven om de sport. We
zijn niet in F1 om rijk te worden. We willen dat er weer echt een
goede sport is. En dat is waar we ons zorgen over maken."