Waarom de tweede seizoenshelft nog razendspannend gaat worden
In een exclusief interview met RacingNews365 bespreekt voormalig
Minardi-baas en RacingNews365's F1-columnist Paul Stoddart de
huidige stand van zaken in het constructeurskampioenschap na de
eerste helft van het seizoen. Hij stelt hierbij hardop de volgende
vragen: "Gaat Aston Martin haar achterstand kunnen repareren en
weer wat meer tempo vinden? Gaat Mercedes consistente, goede
raceweekenden afwerken? En dan McLaren: zij zitten er ook goed bij
en kunnen ook voor de tweede plek vechten als ze de juiste
afstelling vinden. Er zijn nog veel dingen die in dit kampioenschap
moeten worden uitgevochten. En er zijn geen garanties wie waar gaat
eindigen, op Red Bull na, want zij gaan beide titels winnen." "Het
enige wat we weten is dat Max en Red Bull kampioen gaan worden"
Paul Stoddart Volgens de Australische zakenman kunnen we dus niet
nu al zien wie er na Red Bull het beste team op de grid gaat zijn,
en juist dat maakt dit seizoen spannend. "Het gevecht om plek twee
tot waarschijnlijk zes is heel erg interessant. En het gevecht van
plek zeven tot plek tien ook, omdat we echt niet weten hoe deze
posities ingevuld gaan worden. Er zit niets tussen AlphaTauri, Alfa
Romeo en Williams, al leek het laatstgenoemde team in België een
goed weekend te gaan hebben, wat uiteindelijk een verschrikkelijk
weekend werd. Dus de ene race staat Williams bovenaan in de
achterhoede, daarna is het weer Alfa Romeo, met Zhou Guanyu in de
top vijf", zo wijst hij op de kwalificatie in Hongarije. "Tijdens
bepaalde sessies en over één ronde is hun tempo goed, maar ze
lijken in de race terug te vallen." Alfa Romeo is niet het enige
team dat last heeft van teleurstellende zondagen: "Hetzelfde geldt
voor Haas", oordeelt Stoddart. "Het ziet eruit alsof ze het een
beetje moeilijk hebben nu. Je weet het dus echt niet.
Waarschijnlijk is het goed dat we halverwege nog niet weten in
welke volgorde de laatste vier teams gaan eindigen en wie er op de
plekken twee tot en met zes finisht. Het enige wat we weten is dat
Max en Red Bull kampioen gaan worden." "Jammer genoeg lieten ze
Nico dat kampioenschap winnen" Volgens de voormalig eigenaar van
Minardi F1 kan je Red Bull in het huidige kampioenschap beter
wegdenken. "Je moet kijken naar wie er tweede, derde en vierde
staat. Het gaat duidelijk tussen Mercedes, Ferrari en Aston Martin.
Ik denk dat ook McLaren hen gaat proberen bij te houden, dus
misschien zijn het wel vijf plekken. Maar hoe we gaan eindigen in
Abu Dhabi, dat is denk ik voor iedereen een gok. En dit kan weer
zorgen voor wat hele spannende races tijdens de tweede helft van
het seizoen." Voor nu lijkt het er bijna op alsof de teams achter
Red Bull geen idee hebben hoe ze het gat naar het team uit Milton
Keynes moeten dichten. Volgens de Australiër is dit niet hoe je
moet denken. "Je moet Red Bull en Max aan de kant schuiven, want
zij zijn niet in te halen. En ik weet dat het het doel van elk team
is om daar te komen, maar ik zie eigenlijk niets veranderen tot de
nieuwe reglementen hun intrede doen (in 2026, red.). We zagen de
Red Bull-dominantie van 2010 tot en met 2013 met Sebastian Vettel.
We zagen de dominantie van Lewis Hamilton van 2014 tot en met 2020.
Ze hebben Nico Rosberg laten winnen in 2016, dat is exact wat het
was", zo gooit hij een controversieel balletje op. "Sinds we grote
regelveranderingen hebben, blijkt er daar altijd één team dominant
uit te komen." "En ik denk dat Red Bull ondanks de gereduceerde
tijd in de windtunnel de titel in '23 en '24 zal winnen zonder zich
teveel zorgen te maken. In 2025 zou het anders kunnen zijn. Dus we
hebben denk ik zeker nog anderhalf jaar (Red Bull-dominantie, red.)
En ik wil niet zeggen dat dit saai is, want het gevecht voor de
tweede plaats is absoluut het kijken waard. Daar is geen twijfel
over mogelijk", aldus Stoddart.
Minardi-baas en RacingNews365's F1-columnist Paul Stoddart de
huidige stand van zaken in het constructeurskampioenschap na de
eerste helft van het seizoen. Hij stelt hierbij hardop de volgende
vragen: "Gaat Aston Martin haar achterstand kunnen repareren en
weer wat meer tempo vinden? Gaat Mercedes consistente, goede
raceweekenden afwerken? En dan McLaren: zij zitten er ook goed bij
en kunnen ook voor de tweede plek vechten als ze de juiste
afstelling vinden. Er zijn nog veel dingen die in dit kampioenschap
moeten worden uitgevochten. En er zijn geen garanties wie waar gaat
eindigen, op Red Bull na, want zij gaan beide titels winnen." "Het
enige wat we weten is dat Max en Red Bull kampioen gaan worden"
Paul Stoddart Volgens de Australische zakenman kunnen we dus niet
nu al zien wie er na Red Bull het beste team op de grid gaat zijn,
en juist dat maakt dit seizoen spannend. "Het gevecht om plek twee
tot waarschijnlijk zes is heel erg interessant. En het gevecht van
plek zeven tot plek tien ook, omdat we echt niet weten hoe deze
posities ingevuld gaan worden. Er zit niets tussen AlphaTauri, Alfa
Romeo en Williams, al leek het laatstgenoemde team in België een
goed weekend te gaan hebben, wat uiteindelijk een verschrikkelijk
weekend werd. Dus de ene race staat Williams bovenaan in de
achterhoede, daarna is het weer Alfa Romeo, met Zhou Guanyu in de
top vijf", zo wijst hij op de kwalificatie in Hongarije. "Tijdens
bepaalde sessies en over één ronde is hun tempo goed, maar ze
lijken in de race terug te vallen." Alfa Romeo is niet het enige
team dat last heeft van teleurstellende zondagen: "Hetzelfde geldt
voor Haas", oordeelt Stoddart. "Het ziet eruit alsof ze het een
beetje moeilijk hebben nu. Je weet het dus echt niet.
Waarschijnlijk is het goed dat we halverwege nog niet weten in
welke volgorde de laatste vier teams gaan eindigen en wie er op de
plekken twee tot en met zes finisht. Het enige wat we weten is dat
Max en Red Bull kampioen gaan worden." "Jammer genoeg lieten ze
Nico dat kampioenschap winnen" Volgens de voormalig eigenaar van
Minardi F1 kan je Red Bull in het huidige kampioenschap beter
wegdenken. "Je moet kijken naar wie er tweede, derde en vierde
staat. Het gaat duidelijk tussen Mercedes, Ferrari en Aston Martin.
Ik denk dat ook McLaren hen gaat proberen bij te houden, dus
misschien zijn het wel vijf plekken. Maar hoe we gaan eindigen in
Abu Dhabi, dat is denk ik voor iedereen een gok. En dit kan weer
zorgen voor wat hele spannende races tijdens de tweede helft van
het seizoen." Voor nu lijkt het er bijna op alsof de teams achter
Red Bull geen idee hebben hoe ze het gat naar het team uit Milton
Keynes moeten dichten. Volgens de Australiër is dit niet hoe je
moet denken. "Je moet Red Bull en Max aan de kant schuiven, want
zij zijn niet in te halen. En ik weet dat het het doel van elk team
is om daar te komen, maar ik zie eigenlijk niets veranderen tot de
nieuwe reglementen hun intrede doen (in 2026, red.). We zagen de
Red Bull-dominantie van 2010 tot en met 2013 met Sebastian Vettel.
We zagen de dominantie van Lewis Hamilton van 2014 tot en met 2020.
Ze hebben Nico Rosberg laten winnen in 2016, dat is exact wat het
was", zo gooit hij een controversieel balletje op. "Sinds we grote
regelveranderingen hebben, blijkt er daar altijd één team dominant
uit te komen." "En ik denk dat Red Bull ondanks de gereduceerde
tijd in de windtunnel de titel in '23 en '24 zal winnen zonder zich
teveel zorgen te maken. In 2025 zou het anders kunnen zijn. Dus we
hebben denk ik zeker nog anderhalf jaar (Red Bull-dominantie, red.)
En ik wil niet zeggen dat dit saai is, want het gevecht voor de
tweede plaats is absoluut het kijken waard. Daar is geen twijfel
over mogelijk", aldus Stoddart.