F1 Silly Season komt op gang: keert deze oude F1-bekende terug en welke junior promoveert?

Veel van de huidige F1-coureurs lijken ook volgend jaar op de
Formule 1-grid te zullen staan. Dit komt doordat veel coureurs
langdurige contracten hebben getekend en dus ook volgend jaar nog
altijd over een contract beschikken. Dat geldt echter niet voor
alle coureurs en daarnaast kan een nieuwe sponsor zomaar voor een
verrassing gaan zorgen op de grid van 2024. Red Bull Ondanks dat
Daniel Ricciardo veelvuldig wordt genoemd bij Red Bull Racing lijkt
het er niet op dat Christian Horner en Helmut Marko daadwerkelijk
Sergio Perez eruit zullen gooien en Ricciardo promotie laten maken.
De Australiër zal zich eerst op de lange termijn moeten bewijzen
bij AlphaTauri en dan nog de prestaties af moeten wachten van
Perez. De Mexicaan staat weliswaar op een grote puntenachterstand
van Max Verstappen in de strijd om de wereldtitel, maar nog altijd
zien we Perez terug op de tweede plaats. Daarnaast is het merk Red
Bull dankzij Perez nog groter geworden in Mexico en Zuid-Amerika,
dus er zijn weinig redenen om Perez vroegtijdig weg te sturen.
Mocht het wel gebeuren, zou Ricciardo waarschijnlijk wel de eerste
optie zijn van Horner. Verwachting RN365 in 2024: Verstappen &
Perez als Red Bull-coureurs. Mercedes Lewis Hamilton gaf in
Hongarije aan dat hij eindelijk weer zijn niveau had aangetikt, en
dat na anderhalf jaar waarin het voor de Brit niet wilde lukken! De
zevenvoudig wereldkampioen lijkt dus nog lang niet klaar te zijn en
is in onderhandeling met Mercedes over een nieuw contract. De
lengte van zijn nieuwe contract is nog onduidelijk, maar de krabbel
onder een nieuwe verbintenis zou volgens Lewis en Toto Wolff
slechts een formaliteit zijn. Tekent Hamilton voor één of twee jaar
en komt er nog een optioneel jaar bij? Mocht hij voor slechts één
jaar bijtekenen, dan zou er misschien nog een mogelijkheid kunnen
ontstaan bij Ferrari. Natuurlijk lijkt het een onwaarschijnlijk
scenario te zijn, aangezien Hamilton daarbij ook zijn eventuele
ambassadeurschap na zijn carrière bij Mercedes zou verliezen. Toch
blijven geruchten op de paddock de ronde doen dat Hamilton alsnog
de overstap naar Scuderia zou kunnen maken. Een fantasie of
realiteit, in 2025 zullen we meer weten! Wat betreft George Russell
lijkt er niks aan de hand te zijn. De afgelopen races schrok
Russell misschien wat van de 'terugkeer' van Hamilton, maar in 2024
zal Russell zeker zijn terug te zien in de Mercedes-bolide.
Verwachting RN365 in 2024: Hamilton & Russell als
Mercedes-coureurs. Aston Martin Fernando Alonso liet net voor de
zomerstop nogmaals weten blij te zijn met zijn keuze voor Aston
Martin en lijkt dus ook volgend jaar weer van de partij te zijn.
Ondanks zijn leeftijd (42 jaar), komt Alonso over als een jong
talent dat nog lang niet klaar is met de Formule 1. Naast hem op de
grid zien we Lance Stroll terug in 2024. De Canadees maakt een
wisselvallig jaar mee en lijkt veel te leren van de tweevoudig
wereldkampioen. Ook bij Aston Martin lijken we pas na 2024 of
misschien zelfs pas na 2025 pas wat wijzigingen te zien. De kans
dat Honda doorgaat met Alonso in 2026 lijkt zeer minimaal te zijn,
ondanks dat de Japanners dit officieel ontkennen. Bovendien zou
Alonso met zijn, dan 45 lentes, wel met alle natuurwetten spotten
als hij nog steeds op het hoogste niveau weet te presteren. De
grootste verandering voor het team de komende jaren is dat men stap
voor stap de nieuwe fabriek die ze aan het bouwen zijn in gebruik
neemt. Deze is bijna klaar en meerdere afdelingen zijn inmiddels al
aan de slag in de nieuwe fabriek. Dit lijkt een teken te zijn dat
eigenaar Lawrence Stroll nog altijd door wil met het team, al kan
een sterke zakenman als Stroll altijd een andere keuze maken en
wellicht het team voor een mooie prijs verkopen. Zo zou er voor
AlphaTauri al eens meer dan een miljard zijn geboden en met een
splinternieuwe fabriek zal het Aston Martin-team op dit moment
absoluut nog meer waard zijn. Verwachting RN365 in 2024: Alonso
& Stroll als Aston Martin-coureurs. Ferrari Ondanks dat er soms
wat spanningen lijken te zijn tussen Charles Leclerc en Carlos
Sainz, lijkt het er niet op dat een van de coureurs vroegtijdig de
Scuderia zal verlaten, laat staan dat ze gedwongen worden om de
deur vroegtijdig achter zich te sluiten. Wel is het interessant om
te zien wat er na 2024 gebeurt. Zo wordt niet alleen Sainz maar ook
Leclerc zo nu en dan aan andere teams gelinkt. Op de paddock
hoorden we onder andere al de namen van Mercedes en Aston Martin
voorbij komen. Toch lijkt de liefde tussen 'Prins' Leclerc en
Ferrari er niet minder op te zijn geworden, en dus lijkt de kans
groot dat Leclerc ook na 2024 nog voor Ferrari zal rijden.
Waarschijnlijk zullen Leclerc en zijn manager Nicholas Todt
inzetten op een langdurig contract. Bij Sainz staat het er wat
anders voor. De Spanjaard lijkt af en toe benadeeld te worden door
Ferrari, aangezien de Italianen Leclerc als kopman lijken te
beschouwen. Geen ideale situatie voor Sainz en dus lijkt hij al wat
verder te kijken. Gezien zijn ervaring lijkt Sainz de ideale
kandidaat te zijn om in 2025 bij Sauber te gaan rijden. Dat team
gaat in 2026 door het leven als Audi en daar kan Sainz weer
samenwerken met Andreas Seidl, met wie hij voorheen ook bij McLaren
samenwerkte. Sainz kan gezien worden als de ervaren leider die het
team bij de hand kan nemen, om de overgang van Sauber naar Audi zo
soepel mogelijk te laten verlopen. Ook andere teams zullen
geïnteresseerd zijn in Sainz, die bekend staat als een constante
coureur en duidelijke feedback kan geven. Verwachting RN365 in
2024: Leclerc & Sainz als Ferrari-coureurs. McLaren In het
begin van het seizoen ging het niet veel over de coureurs bij
McLaren, maar wel over de slechte prestaties van het team. Tijdens
de zomerbreak wordt het team daarentegen de hemel in geprezen en
worden de coureurs gezien als de toekomst van de Formule 1. Niet
geheel onterecht, overigens. Lando Norris en Oscar Piastri zijn
allebei jong, snel en gedreven. De coureurs kunnen elkaar naar een
hoger niveau tillen en dat zal het team nog verder naar voren
helpen. In 2024 zullen beide coureurs dan ook voor McLaren op de
grid staan. Vooral de fans zijn de grote winnaars, want
ongetwijfeld zullen de getalenteerde coureurs met elkaar gaan
duelleren. Verwachting RN365 in 2024: Norris & Piastri als
McLaren-coureurs. Alpine Een apart en onwaarschijnlijk gerucht deed
in België op de paddock de ronde. Esteban Ocon zou naar Ferrari
vertrekken, iets dat volgens ons niet zal gebeuren. De coureurs bij
Ferrari liggen zoals hierboven geschreven vast voor volgend jaar en
Ocon voelt zich thuis bij Alpine. Dat laatste geldt ook voor
teamgenoot Pierre Gasly. Beide coureurs hopen in het tweede
gedeelte van het seizoen vaker voor top 5- en top 10-plaatsen te
kunnen strijden. Voor hen is het tevens belangrijk dat de andere
F1-teams het toestaan dat Alpine het een en ander mag veranderen
aan de huidige (onderpresterende) motor. Daardoor zou men enkele
tienden van een seconde per ronde moeten winnen en dat kan in het
gevecht achter Red Bull de nodige plaatsen winst opleveren! Daarna
zal Alpine de lijn door moeten zetten richting 2024, want anders
zullen de twee gerespecteerde Franse coureurs ongetwijfeld
ongeduldig worden. Ook moet Alpine nog op zoek naar een nieuwe
teambaas. Mattia Binotto wordt genoemd, maar lijkt nog geen
topkandidaat te zijn. Het is sowieso nog niet zeker of Binotto wil
terugkeren in de Formule 1 en zo ja, waar hij zijn terugkeer wil of
kan maken. De zeer ervaren en geroemde technicus zou ook een
interessante optie kunnen zijn voor F1 zelf, bijvoorbeeld als
rechterhand van Stefano Domenicali. Wie weet houdt het Franse team
wel het vertrouwen in interim teambaas Bruno Famin en zal hij ook
in 2024 aan het roer staan. Verwachting RN365 in 2024: Ocon &
Gasly als Alpine-coureurs. Williams Op het eerste oog lijkt alles
ontspannen te zijn bij Williams. Men bouwt onder leiding van James
Vowles rustig aan de toekomst en haalde bijvoorbeeld al Patrick Fry
binnen. Eerder meldde RacingNews365 dat men ook Nick Chester binnen
zal halen . Kopman Alexander Albon blijft in ieder geval in 2024
racen voor het ooit zo succesvolle team en zal na volgend jaar
ongetwijfeld kijken waar hij naartoe kan. Meerdere keren heeft
Albon aangeven bij Williams te willen blijven, omdat hij het team
verder kan brengen, maar blijft de Thai standvastig als een team
zoals Ferrari zich zou melden? Teamgenoot Logan Sargeant lijkt ook
safe te zijn, aangezien Williams tevreden lijkt te zijn over de
ontwikkeling van de Amerikaan. In het tweede gedeelte van het
seizoen zal Sargeant echter wel het gat met Albon wat kleiner
moeten zien te maken. Geen eenvoudige opgave en juist daarom zullen
meerdere coureurs hun cv naar Williams sturen. Felipe Drugovich,
Jack Doohan en Frederik Vesti zijn coureurs die ook bij Williams
worden genoemd. Doohan zal zijn laatste races in de Formule 2 dan
ook aan de bak moeten, want alleen dan zal Williams daadwerkelijk
interesse hebben om met een nieuwe rookie in zee te gaan. Datzelfde
geldt voor Vesti, al heeft hij ook de support van Mercedes en laat
dat nu net de motorleverancier van Williams zijn. Wat in zijn
voordeel speelt, is de Amerikaanse paspoort van Sargeant, want
juist in die markt hoopt de Formule 1 nog meer stappen te zetten.
Daarnaast lijkt Sargeant ook een goed sponsorpakket mee te nemen
naar Williams en dus ook financieel zijn bijdrage te leveren aan
het team. Op de paddock doen geruchten de ronde dat Sargeant zelfs
meer geld meebrengt dan Nicholas Latifi deed. Toch is het niet
duidelijk om hoeveel geld het gaat, doordat de genoemde bedragen
van bronnen op de paddock te ver uiteen lopen. Ook is het geld voor
Williams minder nodig, aangezien het team op dit moment zevende
staat in de strijd om het wereldkampioenschap. Dat betekent dat men
dit jaar relatief veel prijzengeld zal binnenhalen, wat het team
minder afhankelijk zou moeten maken van het geld dat sponsoren
meebrengen. Tegelijkertijd loopt er wel een rechtszaak met een
schadeclaim van 100 miljoen dollar tegen Williams. De zaak is
aangespannen door de voormalig Marketing Executive van het team,
Claudia Schwarz. Dat zou kunnen zorgen voor een financiële tik.
Verwachting RN365 in 2024: Albon & Sargeant als
Williams-coureurs. Haas Nico Hulkenberg bevalt zeer goed bij de
Amerikaanse renstal en het is een kwestie van tijd voordat zijn
naam bevestigd zal worden voor 2024. Haas krijgt er met Alfa Romeo
nog een mooie sponsor bij en juist die sponsor zou voor een
verandering kunnen zorgen. Kevin Magnussen lijkt namelijk niet
zeker te zijn van een zitje in 2024 en misschien is het daardoor
voor Alfa Romeo een ideale kans om Antonio Giovinazzi terug te
brengen in de Formule 1. De Italiaan heeft inmiddels de 24 uur van
Le Mans op zijn naam geschreven, maar lijkt nog altijd
geïnteresseerd te zijn in terugkeer in de Formule 1. Ondanks dat de
Italiaan lijkt te zijn afgeschreven voor een terugkeer in de F1,
maakte hij vorig jaar nog altijd kans op een zitje. Tijdens de GP
in Austin in 2022 kreeg Giovinazzi namelijk de kans om zich te
bewijzen in de eerste vrije training, maar daar crashte hij.
Volgens bronnen op de paddock zorgde dat incident ervoor dat
Giovinazzi niet het zitje van Mick Schumacher over kon nemen. Wie
weet kan de inmiddels 29-jarige coureur voor een verrassende
comeback zorgen. Een andere naam die veelvuldig voorbij komt is
Theo Pourchaire. Hij is derde coureur bij Sauber en daar vinden we
op dit moment nog altijd de Alfa Romeo-sponsoring terug. De
Italiaanse sponsor weet dus wat men aan de Fransman heeft en
daardoor zou men kunnen pushen om het talent een kans te geven, al
weten we ook dat Guenther Steiner na Nikita Mazepin en Mick
Schumacher niet meer op jonge talenten zit te wachten. Wie weet kan
de manager van Pourchaire, Fred Vasseur, de teambaas van Haas nog
op andere gedachten brengen. De Fransman staat momenteel aan de
leiding van het F2-kampioenschap. Mocht hij de titel winnen, lijkt
een overstap naar de F1 dan ook een logisch vervolg te zijn.
Verwachting RN365 in 2024: Hulkenberg &
Pourchaire/Giovinazzi/Doohan/Drugovic als Haas-coureurs.
Sauber/Alfa Romeo Bij Sauber/Alfa Romeo zien we een concrete kans
op een mogelijke wisseling. Valtteri Bottas lijkt ondanks zijn
wisselvallige prestaties dit seizoen zeker te zijn van zijn zitje
in 2024, aangezien hij een langdurig contract op zak heeft. Voor
teamgenoot Guanyu Zhou ziet het er minder rooskleurig uit bij het
Zwitserse team. De Chinees presteert naar behoren en was ook al een
aantal keren sneller dan zijn teamgenoot. Toch heeft hij nog altijd
geen nieuw contract getekend en lijkt de Chinese markt nog altijd
geen 'F1-boom' mee te maken zoals in Amerika dankzij Netflix wel
plaatsvond. De streamingsdienst is in China niet te zien. Daarom
zijn er een aantal coureurs die azen op het zitje van Zhou. Wat te
denken van Felipe Drugovic, Jack Doohan, Frederik Vesti of Theo
Pourchaire? Allemaal lijken ze nog niet over de beste papieren te
beschikken om te tekenen bij Sauber, maar het is duidelijk dat de
genoemde coureurs voelen dat er bij Sauber wat te halen valt.
Pourchaire lijkt van hen op papier de meest voor de hand liggende
keuze, aangezien hij een junior is van Sauber. Voor Zhou is het te
hopen dat het team hem snel duidelijkheid zal geven, zodat hij
eventueel verder kan kijken. Verwachting RN365 in 2024: Bottas
& Zhou/Drugovic/Doohan/Vesti/Pourchaire als Alfa
Romeo-coureurs. AlphaTauri Na het vertrek van Nyck de Vries bij
AlphaTauri lijkt het erop dat zowel Yuki Tsunoda als Daniel
Ricciardo ook volgend jaar voor het in Italië gevestigde team
zullen rijden. Ja, Ricciardo is slechts voor een half jaar
uitgeleend door Red Bull, maar tegelijkertijd zijn er enkele
bronnen van RN365 die aangeven dat Ricciardo ook volgend jaar zal
rijden voor AlphaTauri. Mocht Perez echter tegenvallen of er zou
iets tegen zitten, lijkt de Australiër de ideale kandidaat te zijn
om het zitje van de Mexicaan over te nemen. Voorlopig lijkt het er
echter niet op dat we Ricciardo snel terug zullen zien bij zijn
oude team. Na 2023 is het interessant om te zien welke weg het
B-team van Red Bull in zal slaan. Men lijkt namelijk wat af te
willen van het B-team/opleidingsteam-gehalte, doordat men zal racen
onder een nieuwe sponsor/teamnaam. Ongetwijfeld zal Laurent Mekies,
de nieuwe teambaas van het team, al bezig zijn met het analyseren
van de transfermarkt. Wie weet lukt het hem om een Amerikaans
talent te vinden, wat met de komst van Ford in 2026 een boost kan
geven aan de Amerikaanse markt. Mocht Hugo Boss daadwerkelijk de
titelsponsor worden van het team, kan er echter het een en ander
veranderen. De rol van Honda lijkt dan al snel een stuk minder
groot te worden en kan dat gevolgen hebben voor Tsunoda? Heeft Hugo
Boss mogelijk een andere coureur op het oog? De door RacingNews365
aangekondigde sponsoring van het Duitse kledingmerk zou voor
opschudding kunnen zorgen bij het tweede Red Bull-team. Kijkend
naar de Red Bull-junioren lijkt Liam Lawson op dit moment de enige
serieuze optie te zijn voor promotie naar de Formule 1. Of het zo
ver komt in 2024, is echter nog maar zeer de vraag. Verwachting
RN365 in 2024: Tsunoda & Ricciardo als AlphaTauri-coureurs, na
officiële aankondiging Hugo Boss mogelijk veranderingen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines