Red Bull hekelt zwijgend Ferrari: "Vasseur koestert zijn liefdesrelatie met Wolff"

Vooralsnog is er geen ander team op de Formule 1-grid die de mening
van Red Bull omtrent de motorreglementen van 2026 openlijk
ondersteunt. Het team uit Milton Keynes is bang dat de geplande
50/50 verhouding van de elektramotor en de verbrandingsmotor voor
problemen gaat zorgen. Zo zou de veiligheid van de coureurs in het
geding komen en zouden de coureurs terug moeten schakelen op de
rechte stukken, om zo sneller te kunnen gaan. Helmut Marko is net
als Max Verstappen en Christian Horner sceptisch over de nieuwe
reglementen. "Formule 1 is uiteindelijk een show" De kritiek op de
reglementen heeft niets met persoonlijke meningen te maken volgens
de Red Bull-adviseur. Zo liet Verstappen zich onlangs uit over deze
reglementen en zei hij dat "als je in Monza op het rechte stuk vol
gas zou gaan, je volgens onze simulaties al vier- à vijfhonderd
meter voor de eerste bocht moet terugschakelen, omdat dat sneller
zou zijn." Hier gaat de Oostenrijker verder op in: "Formule 1 is
uiteindelijk een show. We moeten het publiek iets bieden. Het kan
dus niet zo zijn dat we in Monza op de rechte stukken moeten
terugschakelen. Er is een zekere discrepantie." Volgens Marko kan
er prima nog worden gesleuteld aan de geplande verhouding van de
2026-motor (elektromotor vs. verbrandingsmotor), zodat coureurs
niet terug hoeven te schakelen op het rechte stuk om zo te
voorkomen dat de batterij opraakt. "Elke autofabrikant vertelt ons
dat de batterij over drie jaar de helft lichter zal zijn en de
actieradius verdubbeld. Maar dat is geen feit." Hij is dan ook van
mening dat een kleine aanpassing in de verhouding het probleem op
zou kunnen lossen: "Met zeven of tien procent minder vermogen via
de elektrische systemen zou je dat compenseren. We hebben duurzame
brandstof, dus we zouden de verhouding van de verbrandingsmotor vs.
elektromotor nog steeds kunnen verschuiven naar 60-40."
Veiligheidsrisico Daarnaast is er nog een risico op het gebied van
veiligheid: "Het gewicht", vertelt Marko. "Het ongeluk dat Max in
2021 had op Silverstone had heel anders kunnen aflopen met zo'n
zware batterij. Een batterij neemt altijd bepaalde risico's met
zich mee. We hebben nu al auto's die qua gewicht en afmetingen het
niveau van sportwagens benaderen. Maar de circuits blijven
hetzelfde. We zouden de circuits allemaal een meter breder moeten
maken om de ontwikkeling van de auto's bij te blijven. Dat is waar
we moeten beginnen. De auto's moeten weer lichter en kleiner
worden", legt Marko uit. Dit is niet mogelijk met de huidige
regelgeving. "Als je dan 30 liter brandstof nodig hebt om de accu
op te laden, dan is er iets mis met de aanpak. Het feit dat je de
auto dan aerodynamisch moet afslanken zodat hij geen luchtweerstand
meer heeft, betekent dat het effect van slipstreamen verloren
gaat." Volgens de Red Bull-adviseur zijn er meerdere teams die zijn
mening ondersteunen, maar ze durven het nog niet te uiten. Vooral
de stilte van Ferrari irriteert Marko. "Fred Vasseur blijft zijn
liefdesrelatie met Toto Wolff koesteren", aldus Marko. "Er is dus
weinig echo bij Ferrari. En bij Renault weten ze niet wat ze aan
het doen zijn. We hebben dus nog geen bondgenoten."

Top Headlines

Oudere Top Headlines