Ferrari waarschuwt voor nieuwe overtredingen: "Want de Red Bull-straf was echt niet zwaar"
Red Bull heeft als eerste Formule 1-team een straf gekregen voor
het overschrijden van het budgetplafond in 2021, al vindt menig
concurrent dat ze veel te licht zijn bestraft. Naast een
miljoenenboete en 10% deductie in windtunneltijd kreeg het team van
Max Verstappen en Sergio Perez geen 'sportieve' straf, zoals
puntenaftrek of iets dergelijks. Anno 2023 domineert het team de
F1, terwijl er ondertussen geruchten de ronde doen in de paddock
dat er in 2022 opnieuw financiële overtredingen zijn begaan. Als La
Gazzetta Dello Sport aan Ferrari-teambaas Fred Vasseur vraagt hoe
dat zit, wil hij er niet echt op ingaan. "Ik ga geen reactie geven
over anderen of over iets waar ik niets van weet", zo antwoordt hij
stellig. Wat hij wél wil zeggen, is wat hij over het algemeen vindt
van de straffen rondom het budgetplafond. "Een straf zoals vorig
jaar (voor Red Bull, red.) is echt niet zwaar geweest. Als het
opnieuw nodig zou moeten zijn, dan moet zo'n straf veel zwaarder
uitvallen." "Je moet in gedachten houden dat een technisch voordeel
zich zal uiten in een sportief voordeel. Daarom moet de straf
sportief zijn en geen boete. Als je in het voetbal hands maakt, dan
is het een penalty: ze geven je geen boete. De mindering van 10%
windtunneltijd is een grote grap. Het grootste deel van het werk
hebben ze dan al gedaan", vindt Vasseur. Vasseur: Topteams kunnen
straf veroorloven Vasseur legt uit waarom de straf voor Red Bull,
dat de budgetcap met minder dan 5% overschreed, helemaal niet zo
hard is. "Een overtreding van 5% is niet klein, maar juist groot.
Als je een budget van 135 miljoen hebt, gaat 80 daarvan al naar het
personeel, nog eens 20 miljoen naar de kosten voor een race,
materialen, remmen enzovoorts. Vier chassis/bolides maken aan het
begin van het seizoen kost ook zo'n 20 miljoen. Dan kom je al uit
op zo'n 120-125 miljoen. Dit is ongeveer gelijk voor iedereen." "Er
blijft dus zo'n 10 miljoen euro over om de bolide te ontwikkelen.
Als je een paar miljoen over je budget gaat, dan moet je niet
kijken naar de totale 135 miljoen euro, zoals gezegd is. We moeten
dit gezamenlijk niet onder het tapijt schuiven, want dan riskeer je
dat het uiteindelijk aan tafel wordt besproken. Er is een groot
verschil tussen een onschuldige fout of een keuze." De
Ferrari-teambaas trekt een vergelijking met de wereld buiten F1:
"Een beetje zoals iemand een fout maakt bij zijn belastingaangifte,
versus een bedrijf dat iets regelt om in een fiscaal paradijs
belasting te ontduiken. We moeten hard zijn: dit gaat om de
toekomst van de budgetcap." "Anders gaat iedereen hetzelfde doen.
Dan maak je budget vrij om de boete te betalen en zeg je amen. De
grote constructeurs kunnen zich dit allemaal veroorloven", zo
waarschuwt Vasseur.
het overschrijden van het budgetplafond in 2021, al vindt menig
concurrent dat ze veel te licht zijn bestraft. Naast een
miljoenenboete en 10% deductie in windtunneltijd kreeg het team van
Max Verstappen en Sergio Perez geen 'sportieve' straf, zoals
puntenaftrek of iets dergelijks. Anno 2023 domineert het team de
F1, terwijl er ondertussen geruchten de ronde doen in de paddock
dat er in 2022 opnieuw financiële overtredingen zijn begaan. Als La
Gazzetta Dello Sport aan Ferrari-teambaas Fred Vasseur vraagt hoe
dat zit, wil hij er niet echt op ingaan. "Ik ga geen reactie geven
over anderen of over iets waar ik niets van weet", zo antwoordt hij
stellig. Wat hij wél wil zeggen, is wat hij over het algemeen vindt
van de straffen rondom het budgetplafond. "Een straf zoals vorig
jaar (voor Red Bull, red.) is echt niet zwaar geweest. Als het
opnieuw nodig zou moeten zijn, dan moet zo'n straf veel zwaarder
uitvallen." "Je moet in gedachten houden dat een technisch voordeel
zich zal uiten in een sportief voordeel. Daarom moet de straf
sportief zijn en geen boete. Als je in het voetbal hands maakt, dan
is het een penalty: ze geven je geen boete. De mindering van 10%
windtunneltijd is een grote grap. Het grootste deel van het werk
hebben ze dan al gedaan", vindt Vasseur. Vasseur: Topteams kunnen
straf veroorloven Vasseur legt uit waarom de straf voor Red Bull,
dat de budgetcap met minder dan 5% overschreed, helemaal niet zo
hard is. "Een overtreding van 5% is niet klein, maar juist groot.
Als je een budget van 135 miljoen hebt, gaat 80 daarvan al naar het
personeel, nog eens 20 miljoen naar de kosten voor een race,
materialen, remmen enzovoorts. Vier chassis/bolides maken aan het
begin van het seizoen kost ook zo'n 20 miljoen. Dan kom je al uit
op zo'n 120-125 miljoen. Dit is ongeveer gelijk voor iedereen." "Er
blijft dus zo'n 10 miljoen euro over om de bolide te ontwikkelen.
Als je een paar miljoen over je budget gaat, dan moet je niet
kijken naar de totale 135 miljoen euro, zoals gezegd is. We moeten
dit gezamenlijk niet onder het tapijt schuiven, want dan riskeer je
dat het uiteindelijk aan tafel wordt besproken. Er is een groot
verschil tussen een onschuldige fout of een keuze." De
Ferrari-teambaas trekt een vergelijking met de wereld buiten F1:
"Een beetje zoals iemand een fout maakt bij zijn belastingaangifte,
versus een bedrijf dat iets regelt om in een fiscaal paradijs
belasting te ontduiken. We moeten hard zijn: dit gaat om de
toekomst van de budgetcap." "Anders gaat iedereen hetzelfde doen.
Dan maak je budget vrij om de boete te betalen en zeg je amen. De
grote constructeurs kunnen zich dit allemaal veroorloven", zo
waarschuwt Vasseur.