Het grote geheim van de dominante Red Bull RB19 van Verstappen

Om het eerste deel van het seizoen voor Red Bull samen te vatten,
spreken de cijfers en feiten al voor zich: 12 overwinningen in 12
races en een comfortabele voorsprong in beide kampioenschappen. Max
Verstappen met 314 punten en Red Bull op 503 punten, liefst 256
punten voor op de tweede plaats, op dit moment bezet door Mercedes.
Het is echter de moeite waard om deze totale dominantie in meer
detail te bekijken om te begrijpen waarom Red Bull de eerste
seizoenshelft van 2023 ongeslagen is gebleven. Belangrijk hierbij
is het begrijpen van de technische aard van het Oostenrijkse
topteam, want al ver in de ontwerpfase van de RB19 zijn de
bouwstenen gelegd voor wat op dit moment de snelste Formule 1-wagen
is. Toen we de bolide tijdens de testdagen in Bahrein zagen, viel
de doordachtheid van de RB19 al op. Alle onderdelen van deze auto,
van de voorvleugel tot de achterkant, zijn exact ontworpen om hun
functie in samenhang zo goed mogelijk uit te voeren. Beter gezegd:
elk detail van de auto is in perfecte 'harmonie' met alle andere
onderdelen en er is één rode draad tussen elk element. Dit is tot
stand gekomen door het feit dat er in de ontwerpfase niet meer
waarde is gehecht aan bepaalde gebieden of aspecten van de auto. In
principe staat alles in het teken van maximale efficiëntie en
effectiviteit van de auto, maar de mechanische elementen - het
kloppend hart van de auto en het cruciale punt als het gaat om
betrouwbaarheid - zijn hierbij niet opgeofferd. Het doorontwikkelen
van de RB19 begon met een aantal kleine ingrepen, maar in Bakoe
werd duidelijk dat er een grotere evolutie zou plaatsvinden bij het
lagere profiel van de sidepods en de dwarsdoorsnede van de
luchtinlaten. Ontwikkelingen In Azerbeidzjan werd een upgrade met
een kleinere verticale doorsnede geïntroduceerd. Het is een
modificatie die niet alleen gevolgen heeft voor de aerodynamica aan
de bovenkant, maar een die zeer belangrijk is voor een de werking
van de vloer: het belangrijkste onderdeel en het echte strijdwapen
van deze Red Bull-bolide. Vervolgens was het in Monaco mogelijk om
de luchtinlaten te verkleinen. Hier kon Red Bull de vorm van de
sidepods realiseren waar veel rivalen ook de focus op legden, maar
niet dezelfde resultaten mee wisten te behalen. Een belangrijk
aspect blijft de samenwerking tussen de werking van de ophanging
van de RB19 - met de nadruk op de voorwielophanging, die gekenmerkt
wordt door een hoog anti dive effect - en de efficiëntie van de
vloer. In de praktijk is de Red Bull, mede dankzij de ophanging in
combinatie met de bijzondere vorm van de vloer, de enige auto die
praktisch ongevoelig is voor porpoising. De laatste upgrade,
geïntroduceerd in Hongarije, heeft in feite gezorgd voor de
volgende stap qua downforce, terwijl tegelijkertijd ook de
efficiëntie van het DRS-systeem is toegenomen. Dat is een ander
wapen van deze auto, waarmee gemiddeld ongeveer 20 km/u kan worden
gewonnen als de flap wordt geactiveerd. Elke evolutie heeft, als we
die zorgvuldig analyseren, geleid tot voordelen op alle vlakken van
de auto, dus niet gericht op één aspect. Dit is de filosofie die
Adrian Newey nauwgezet volgt: het constant verbeteren van de auto,
ook al is het in kleine stappen. Het verbeteren van elk detail,
zonder het zicht te verliezen op het grote geheel en dus het
basisconcept te volgen. Deze aanpak geeft Red Bull een luxepositie
ten opzichte van de concurrenten, die gedwongen worden om op
'dubbele snelheid' te evolueren om terrein terug te winnen. De
achtervolging wordt voortgezet in het tweede deel van het seizoen.
Sidepod-upgrade Bakoe Red Bull introduceerde in Azerbeidzjan een
significante wijziging aan de inlaten van de sidepods, dit door de
doorsnede ervan te verkleinen (zie bovenstaande foto) om de
efficiëntie van de RB19 te verbeteren. De kleinere verticale
doorsnede zorgde niet voor minder koeling, dit dankzij nauwkeurig
onderzoek naar de inkomende luchtstromen. Sidepod-upgrade van
Hongarije Wanneer je de nieuwste en dus huidige sidepods vergelijkt
met de vorige versie, zie je dat de verticale doorsnede met meer
dan 40% is verkleind. Dat omdat het oppervlak van de 'onderlip' is
vergroot, die nu ook meer naar boven oploopt (zie de bovenstaande
tekening). Dit heeft ook een herprofilering van de onderrand van de
sidepods mogelijk gemaakt - nu met meer kromming in het profiel.
Hierdoor is het kanaal aan de zijkant van de bolide, onder de
inlets en boven de vloer, op zijn beurt groter geworden. Het
DRS-wapen De effectiviteit van DRS is bij de Red Bull-bolide meer
dan 30% groter dan bij de concurrentie. Met DRS geopend vertoonde
de RB19 een topsnelheid die zo'n 20 kilometer per uur hoger lag dan
de concurrenten. In België leek het effect nog groter te worden
door de laatste upgrades aan de sidepods. Met de DRS-vleugel
geopend, slaagt de auto erin om de diffuser zeer snel in een stall
(overtrek) te krijgen, eerder dan de concurrenten, wat ervoor zorgt
dat de drag veel minder wordt en de Red Bull 'vliegt' op de rechte
stukken. Hoekgevoeligheid Het zijaanzicht benadrukt het middelpunt
van de RB19, zeer dicht bij het zwaartepunt van de auto, waardoor
het 'verplaatsen' van gewicht veel beter gaat dan bij menig
concurrent. Hier is ook het anti dive aspect van de auto terug te
zien bij de voorwielophanging. Kort samengevat: het Red
Bull-concept is vanaf moment één succesvol geweest, waarna Newey en
zijn team door konden ontwikkelen, zonder ooit te wisselen van
'route', terwijl de concurrenten dit wel hebben moeten doen. Alle
upgrades in de eerste seizoenshelft zijn dus letterlijk een
doorontwikkeling om het concept te verbeteren en perfectioneren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines