Hoe Aston Martin en Alonso na de zomerstop keihard terug willen slaan

Het Formule 1-team van Aston Martin was aan het begin van het jaar
dé verrassing. Al tijdens de testdagen werden zij door de andere
teams aangewezen als het tweede team achter Red Bull. Dat bewezen
ze in de eerste races, met meerdere podiums voor Fernando Alonso,
maar naar mate het seizoen vorderde, zakte het Britse team verder
weg. Toch gloort er hoop bij het team uit Silverstone. Men denkt na
de zomerstop de draad weer op te kunnen pakken en zich terug te
vechten naar die tweede plaats achter Red Bull. En misschien op de
langere termijn wel meer! Problemen Maar hoe kan het toch zijn dat
Aston Martin zo is weggezakt? Na een handvol podiumplaatsen voor de
Spaanse F1-ster ging hij de zomerstop in met een vijfde, zevende,
negende en nog eens een vijfde plek. "Het zit 'm in veel kleine
dingen", vertelt teambaas Mike Krack aan onder meer RacingNews365
bij het ingaan van de zomerstop. De laatste weken hebben we veel
geleerd over wat er goed en niet zo goed gaat." "Het is altijd
complex, want de circuits zijn verschillende en andere teams zetten
ook stappen, dus het is soms ook relatief. Je hebt geen duidelijke,
vaste referentie. Het duurt even om vast te stellen wat je zwakke
punten zijn en het te vergelijken met hoe je er eerst voor stond.
Daarom is het altijd een combinatie van verschillende dingen en je
probeert ze een voor een te identificeren. De laatste weken hebben
we wat betreft het identificeren goede stappen gezet, maar het
duurt even voordat we daar op kunnen reageren met wijzigingen aan
de wagen." Daar waar Aston Martin aan het begin van het seizoen
uitblonk in de snelle bochten, zo is dat sterke punt nu vervaagd.
"Dat is een goede observatie", aldus de teambaas. "De manier waarop
we de auto hebben ontwikkeld, en nogmaals: het is complex, zorgt
altijd voor bijwerkingen. Een onderdeel dat voor meer downforce
zorgt, heeft soms een bepaald karakter. In een of twee situaties
hebben we daarbij dit jaar niet de juiste keuze gemaakt. We hebben
vele, kleine probleempjes. Ik zou heel graag een auto hebben die
met elke set-up snel is, maar niemand heeft dat." Een tegenslag na
die geweldige start, maar volgens Krack is de reactie intern zeer
goed geweest. "Ik was positief verrast. Ik dacht dat de koppies
misschien zouden gaan hangen, maar na de teleurstellende races was
de reactie in de fabriek fantastisch tijdens de briefings. 'Oké,
wat gaan we nu doen'. Het licht is in de fabriek geen enkele keer
uit gegaan, op geen enkele afdeling. De reactie was fantastisch,
zeer bemoedigend om te zien. Er heerst een zeer competitieve spirit
en met het oog op de toekomst is dat heel fijn om te zien." Zelfs
Alonso, die er om bekend staat hard met de vuist op tafel te slaan
als het niet goed gaat, houdt zich goed. "Hij staat er precies
hetzelfde in. Beide coureurs zijn zeer constructief in hun
feedback. De debriefs na de races gingen zo lang door dat we soms
onze vlucht bijna misten! Op maandag in de fabriek gaan we
vervolgens ook nog heel lang door, dus dat was heel goed. We hebben
de analyse en hun feedback nemen we mee. Het is mooi om te zien dat
zij de analyses in hun feedback bevestigen. Goed, maar nu moeten we
het in de praktijk brengen." Vertrouwen Na de zomerstop zal Aston
Martin de weg terug naar boven weer inzetten, zo weet Krack zeker,
al benadrukt hij dat het niet van de ene op de andere dag gebeurd
zal zijn. Wel is hij er zo goed als zeker van dat zijn team er weer
bovenop zal komen. "We hebben er veel vertrouwen in dat we de
problemen op kunnen lossen", vervolgt hij. "Zoals gezegd heeft het
wat weken geduurd voordat we de problemen hebben kunnen
identificeren. Niet alleen identificeren, maar ook bevestigen, want
je gaat naar het ene raceweekend en daar heb je problemen, die
vervolgens een week later weer net wat anders zijn, waardoor je
weer gaat twijfelen." "Daarom moet je altijd geduld hebben en niet
onderdelen introduceren alleen maar om onderdelen te introduceren.
Dat is niet wat we willen doen, maar we hebben er nu vertrouwen in
dat we de komende raceweekenden voor verbetering kunnen zorgen. In
Hongarije hebben we het laatste puzzelstukje weten te leggen, want
we waren daar tegen de verwachting in niet competitief. Daar hebben
we kunnen bevestigen dat we niet de juiste weg in zijn geslagen met
de ontwikkeling van de wagen." In Zandvoort zal Alonso niet meteen
weer voor het podium kunnen strijden, denkt Krack, maar stapje voor
stapje moet de Spanjaard en teamgenoot Lance Stroll weer verder
naar voren komen. "Het zal even een paar races duren voordat we
weer op het juiste pad zitten. Er zit namelijk wat tijd tussen het
identificeren van de problemen, het bepalen van de juiste
vervolgstappen en het produceren van de bijbehorende onderdelen.
Dat duurt een paar weken, dat gaat niet van de ene op de andere
dag. We nemen de volgende races na de zomerstop onderdelen mee, om
stap voor stap de problemen op te lossen." Deel een van de
inhaalslag Na afloop van de GP van België, bij het ingaan van de
zomerstop, merkt Aston Martin op dat de weg terug naar boven
inderdaad is ingezet. Alhoewel Alonso niet verder dan de vijfde
plek kwam, was dat een verbetering ten opzichte van de achtste en
negende plaatsen in de twee races daarvoor. "De data ziet er
positief uit. Er waren natuurlijk weinig ronden in droge
omstandigheden, dus we moeten wat dieper in de data duiken, maar we
zagen er competitiever uit dan de laatste tijd. Iedereen heeft goed
werk geleverd!" "Dat was heel belangrijk, voor iedereen in het
team, want iedereen heeft zich rot gewerkt de laatste periode. Het
is belangrijk om te zien dat hard werk loont! Anders raak je
gedesillusioneerd en wordt het alleen maar zwaarder. Het is heel
positief voor het team dat we zien dat we de auto kunnen verbeteren
door hard te werken. Dit was echter pas de eerste stap, het podium
is nog ver weg, dus we hebben meer nodig." "Het is belangrijk dat
je weet wat je doet voordat je upgrades introduceert. Dit zegt veel
over de geweldige mensen die we hebben. Wij gaan nu vol door en
zullen niet stoppen met het introduceren van upgrades. We hebben
geen magische oplossing, maar wel een duidelijk ontwikkelingsplan,
waarbij we de auto continu blijven updaten. Natuurlijk moeten we
onderweg kijken of we de richting aan moeten passen." Alhoewel het
minder gaat dan aan het begin van het seizoen, is het verschil met
vorig jaar enorm. "Na twaalf races hebben we tien keer zoveel
punten dan een jaar geleden. We staan op P3 in het kampioenschap.
De verwachtingen nemen toe zodra je beter presteert, maar we mogen
niet vergeten waar we vandaan komen. Tijdens al dat
gepush-push-push voor ontwikkeling, moeten we onthouden dat we
grote stappen hebben gezet en mooie dingen hebben bereikt." Hoe dan
ook, Aston Martin heeft de achtervolging weer helemaal ingezet. "De
GP van België was deel een van onze inhaalslag", zo sluit de
Luxemburgse teambaas af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines