Pijnlijke uitspraken over Verstappen achtervolgen kwakkelende Perez
Toen Max Verstappen met overmacht de GP van Bahrein won, met twaalf
seconden voorsprong op Sergio Perez, zagen we de eerste voortekenen
van de huidige Verstappen-dominantie al. Twee weken later sloeg de
Mexicaan echter terug in Saoedi-Arabië, al was daar wel een kapotte
aandrijfas van de auto van Verstappen voor nodig in de
kwalificatie. De Nederlander vertrok daardoor vanaf P15 en moest
genoegen nemen met P2, op een vijftal tellen van Perez. De
Nederlander stond nog wel aan de leiding van het kampioenschap,
vanwege een extra puntje voor de snelste ronde, maar met evenveel
zeges en tweede plekken reisde het duo af naar Australië voor de
derde race van het seizoen. Op zaterdag ging het echter mis voor
Perez, die in de grindbak eindigde en daardoor de race vanaf de
laatste plek moest beginnen. Verder dan P5 in de race kwam hij
vervolgens niet. Na zijn sterkste start van het seizoen wees hij
naar zijn team als oorzaak van de problemen. "Een verschrikkelijke
dag. Teleurstellend wat er gebeurde en hopelijk is het opgelost
voor de race van zondag", riep hij direct na de kwalificatie. Een
week later deed hij er een schepje bovenop. "Dit was duidelijk een
slecht weekend. We weten allemaal wat er is gebeurd in de
kwalificatie en het is onacceptabel. We moeten dit tot op de bodem
uitzoeken. Door dat incident raakten we op achterstand. Anders had
ik voor de overwinning kunnen gaan." Check hieronder nog een keer
dat incident. Het artikel gaat daaronder verder . Alhoewel Red
Bull-bazen Helmut Marko en Christian Horner de verwijten van Perez
naar de prullenbak verwezen en zeiden dat hij zelf de fout in was
gegaan, ging Perez enkele weken later wederom verder. Na een
tegenvallend weekend in Australië was hij in Azerbeidzjan misschien
wel sterker dan ooit in zijn periode bij Red Bull. Hij won zowel de
sprint- als de hoofdrace, al had hij tijdens de hoofdrace wederom
een gelukje. Perez profiteerde van de virtuele safety car, al moet
ook gezegd worden dat hij voor dat moment het gat naar Verstappen
leek te dichten en zich klaar leek te maken voor een daadwerkelijke
aanval op de regerend wereldkampioen. Daarna wist Verstappen geen
vuist meer te maken tegen Perez in de straten van Bakoe en zo
maakte Checo er 2-2 van op het gebied van overwinningen. Door zijn
teleurstellende weekend in Melbourne keek Checo tegen een
achterstandje aan in de strijd om de titel en vol vertrouwen in
zichzelf zei hij iets waar je vandaag de dag eigenlijk een beetje
om moet gniffelen als je een Verstappen-fan bent. Gevraagd naar
zijn aspiraties, wees hij namelijk opnieuw naar de 'fout van zijn
team' in Australië. "Ik hoor aan de leiding te staan in het
kampioenschap als er geen problemen waren in Melbourne. We zitten
zeker weten in een kampioenschapsstrijd", aldus de Mexicaan
destijds, zoals in de onderstaande video te zien is. Kantelpunt
Famous last words , want daarna ging het van kwaad tot erger voor
Checo. In Miami had hij nog even hoop toen hij de poleposition
pakte, terwijl Verstappen door een fout van zichzelf in de eerste
Q3-run gevolgd door een ongelukkige rode vlag niet verder kwam dan
P9. En dat hij zelf de mist in ging, erkende Verstappen zonder
blikken of blozen. "Dat was ongelukkig, maar we hebben geen ronde
neergezet. Dat is mijn fout. Het was erg lastig. Ik zat nèt wat
naast de racelijn in bocht zes en zeven, voelde wat onderstuur en
kon de auto niet terug krijgen op de racelijn. Toen brak ik mijn
ronde af en dan heb je wat geluk nodig, hopende dat er geen rode
vlag komt. Maar als je zo denkt, dan gebeurt het natuurlijk wel!"
"Het is een beetje jammerlijk. Het hele weekend waren we heel snel,
mijn Q2-ronde was snel genoeg voor pole, dus dat toont aan al dat
we een hele snelle auto hadden. Je moet het echter samen laten
komen en toen het erom ging, deed ik dat niet. Dat is frustrerend",
zo keek hij in de spiegel. "Al met al was ik het die de fout
maakte. Dat plan je niet en daar hou je geen rekening mee. We
gingen een klein beetje eerder naar buiten voor de tweede poging en
ik reed best ver vooraan, maar dan gaat er een auto af... Het is
een stratencircuit. Dat soort dingen gebeuren." Vervolgens was het
Verstappen die op zondag helemaal los ging op de baan. De ene na de
andere concurrent werd verschalkt en zelfs zijn teamgenoot moest er
aan geloven. De zege ging naar de Nederlander, het begin van een
zegereeks van acht Grands Prix. Perez incasseerde een tik. "Ik
miste vooral vertrouwen. Toen ik naar de data keek en zag wat Max
kon... Ik kon dat gewoon niet en ik had veel moeite. Het waren geen
kleine verschillen, het was vrij groot", zo erkende hij zijn
meerdere. Die race in Bakoe, waar Perez met zoveel vertrouwen op
terugkeek, bleek het kantelpunt. Halverwege het jaar wijst
Verstappen dat weekend aan als het weekend waarin hij het meest had
geleerd. "Over mezelf, over hoe ik de afstelling wil hebben. Vanaf
dat moment is het alleen maar beter gegaan. Je leert meer van de
weekenden waarin het niet lekker loopt." Verstappen-dominantie Zijn
ambitieuze uitspraken waren het begin van het einde van Perez,
uitspraken die hem zijn gaan achtervolgen. In het tweede kwart van
het jaar ging het van kwaad tot erger in de kwalificatie, met zelfs
een Q1-exit voor Checo op zijn dieptepunt. Alom werd Verstappen
ondertussen gelauwerd voor zijn dominantie en consistentie, terwijl
de Mexicaan inmiddels in ieders ogen deel uitmaakt van het
middenveld achter Verstappen. In België was daar eindelijk weer een
tweede plaats voor Perez, die inmiddels weer met beide voeten op de
grond staat. Het seizoen zo sterk mogelijk eindigen, zijn
zaterdagen goed afwerken, constant op het podium staan en P2
binnenslepen in het kampioenschap. Dat is nu zijn doel. Het kan
verkeren.
seconden voorsprong op Sergio Perez, zagen we de eerste voortekenen
van de huidige Verstappen-dominantie al. Twee weken later sloeg de
Mexicaan echter terug in Saoedi-Arabië, al was daar wel een kapotte
aandrijfas van de auto van Verstappen voor nodig in de
kwalificatie. De Nederlander vertrok daardoor vanaf P15 en moest
genoegen nemen met P2, op een vijftal tellen van Perez. De
Nederlander stond nog wel aan de leiding van het kampioenschap,
vanwege een extra puntje voor de snelste ronde, maar met evenveel
zeges en tweede plekken reisde het duo af naar Australië voor de
derde race van het seizoen. Op zaterdag ging het echter mis voor
Perez, die in de grindbak eindigde en daardoor de race vanaf de
laatste plek moest beginnen. Verder dan P5 in de race kwam hij
vervolgens niet. Na zijn sterkste start van het seizoen wees hij
naar zijn team als oorzaak van de problemen. "Een verschrikkelijke
dag. Teleurstellend wat er gebeurde en hopelijk is het opgelost
voor de race van zondag", riep hij direct na de kwalificatie. Een
week later deed hij er een schepje bovenop. "Dit was duidelijk een
slecht weekend. We weten allemaal wat er is gebeurd in de
kwalificatie en het is onacceptabel. We moeten dit tot op de bodem
uitzoeken. Door dat incident raakten we op achterstand. Anders had
ik voor de overwinning kunnen gaan." Check hieronder nog een keer
dat incident. Het artikel gaat daaronder verder . Alhoewel Red
Bull-bazen Helmut Marko en Christian Horner de verwijten van Perez
naar de prullenbak verwezen en zeiden dat hij zelf de fout in was
gegaan, ging Perez enkele weken later wederom verder. Na een
tegenvallend weekend in Australië was hij in Azerbeidzjan misschien
wel sterker dan ooit in zijn periode bij Red Bull. Hij won zowel de
sprint- als de hoofdrace, al had hij tijdens de hoofdrace wederom
een gelukje. Perez profiteerde van de virtuele safety car, al moet
ook gezegd worden dat hij voor dat moment het gat naar Verstappen
leek te dichten en zich klaar leek te maken voor een daadwerkelijke
aanval op de regerend wereldkampioen. Daarna wist Verstappen geen
vuist meer te maken tegen Perez in de straten van Bakoe en zo
maakte Checo er 2-2 van op het gebied van overwinningen. Door zijn
teleurstellende weekend in Melbourne keek Checo tegen een
achterstandje aan in de strijd om de titel en vol vertrouwen in
zichzelf zei hij iets waar je vandaag de dag eigenlijk een beetje
om moet gniffelen als je een Verstappen-fan bent. Gevraagd naar
zijn aspiraties, wees hij namelijk opnieuw naar de 'fout van zijn
team' in Australië. "Ik hoor aan de leiding te staan in het
kampioenschap als er geen problemen waren in Melbourne. We zitten
zeker weten in een kampioenschapsstrijd", aldus de Mexicaan
destijds, zoals in de onderstaande video te zien is. Kantelpunt
Famous last words , want daarna ging het van kwaad tot erger voor
Checo. In Miami had hij nog even hoop toen hij de poleposition
pakte, terwijl Verstappen door een fout van zichzelf in de eerste
Q3-run gevolgd door een ongelukkige rode vlag niet verder kwam dan
P9. En dat hij zelf de mist in ging, erkende Verstappen zonder
blikken of blozen. "Dat was ongelukkig, maar we hebben geen ronde
neergezet. Dat is mijn fout. Het was erg lastig. Ik zat nèt wat
naast de racelijn in bocht zes en zeven, voelde wat onderstuur en
kon de auto niet terug krijgen op de racelijn. Toen brak ik mijn
ronde af en dan heb je wat geluk nodig, hopende dat er geen rode
vlag komt. Maar als je zo denkt, dan gebeurt het natuurlijk wel!"
"Het is een beetje jammerlijk. Het hele weekend waren we heel snel,
mijn Q2-ronde was snel genoeg voor pole, dus dat toont aan al dat
we een hele snelle auto hadden. Je moet het echter samen laten
komen en toen het erom ging, deed ik dat niet. Dat is frustrerend",
zo keek hij in de spiegel. "Al met al was ik het die de fout
maakte. Dat plan je niet en daar hou je geen rekening mee. We
gingen een klein beetje eerder naar buiten voor de tweede poging en
ik reed best ver vooraan, maar dan gaat er een auto af... Het is
een stratencircuit. Dat soort dingen gebeuren." Vervolgens was het
Verstappen die op zondag helemaal los ging op de baan. De ene na de
andere concurrent werd verschalkt en zelfs zijn teamgenoot moest er
aan geloven. De zege ging naar de Nederlander, het begin van een
zegereeks van acht Grands Prix. Perez incasseerde een tik. "Ik
miste vooral vertrouwen. Toen ik naar de data keek en zag wat Max
kon... Ik kon dat gewoon niet en ik had veel moeite. Het waren geen
kleine verschillen, het was vrij groot", zo erkende hij zijn
meerdere. Die race in Bakoe, waar Perez met zoveel vertrouwen op
terugkeek, bleek het kantelpunt. Halverwege het jaar wijst
Verstappen dat weekend aan als het weekend waarin hij het meest had
geleerd. "Over mezelf, over hoe ik de afstelling wil hebben. Vanaf
dat moment is het alleen maar beter gegaan. Je leert meer van de
weekenden waarin het niet lekker loopt." Verstappen-dominantie Zijn
ambitieuze uitspraken waren het begin van het einde van Perez,
uitspraken die hem zijn gaan achtervolgen. In het tweede kwart van
het jaar ging het van kwaad tot erger in de kwalificatie, met zelfs
een Q1-exit voor Checo op zijn dieptepunt. Alom werd Verstappen
ondertussen gelauwerd voor zijn dominantie en consistentie, terwijl
de Mexicaan inmiddels in ieders ogen deel uitmaakt van het
middenveld achter Verstappen. In België was daar eindelijk weer een
tweede plaats voor Perez, die inmiddels weer met beide voeten op de
grond staat. Het seizoen zo sterk mogelijk eindigen, zijn
zaterdagen goed afwerken, constant op het podium staan en P2
binnenslepen in het kampioenschap. Dat is nu zijn doel. Het kan
verkeren.