Nieuw idee geopperd om F1-races spannender te maken
In de wekelijkse podcast F1 Nation bespreken voormalig F1-kampioen
Damon Hill, presentatrice Nathalie Pinkman en journalist Tom
Clarkson de eerste seizoenshelft van de Formule 1 in 2023. Het
onderwerp wat ter discussie staat is het verplichte gebruik van
twee verschillende bandensets tijdens de race. Hier wordt binnen de
Formule 1 al wat mee geëxperimenteerd, aangezien de coureurs dit
jaar tijdens de Grand Prix van Hongarije bij de kwalificatie
verplicht met alle drie de compounds moesten rijden. De coureurs
moesten tijdens deze kwalificatie verplicht het eerste deel van de
kwalificatie op de harde banden, Q2 op medium en Q3 op zachte
banden rijden. De wereldkampioen van 1996, Damon Hill, komt in de
podcastaflevering met een nieuw idee om de races in de
koningsklasse wat spannender te maken. Op dit moment moeten de
coureurs verplicht tijdens de race op twee van de drie compounds
gereden hebben, behalve als het regent, want dan vervalt die regel.
Hill doet hier een schepje bovenop, hij komt namelijk met het idee
om alle drie de bandencompounds verplicht te maken tijdens de race.
"Als je op zoek bent naar opwinding en een grotere uitdaging, dan
waarom niet?" "Teams houden er niet van als hen dingen
voorgeschreven worden" "Ik denk dat het een goed idee is. Ik heb
dit al eerder voorbij horen komen, maar dit idee zal wel het aantal
pitstops verhogen", gaat de zoon van tweevoudig wereldkampioen
Graham Hill verder. "Je hebt dus niet meer de mogelijkheid tot een
éénstopper." Hij wijst op een andere recente wijziging die
uiteindelijk heeft gezorgd voor meer drama. "In de race in België
wist Lewis een gat groot genoeg te maken zodat hij naar binnen kon
voor nieuwe banden om de snelste raceronde te rijden voor een extra
punt. De invoering van dat punt voor de snelste ronde was eerst een
beetje drama waarvan gedacht werd dat het een kunstgreep was, maar
nu besluiten alle teams dat het echt belangrijk is om erbij te
hebben, dat extra punt. Dus zij gaan naar binnen voor die laatste
ronde, maar dat is een beetje drama aan het einde van de race, dus
het gebruik van alle drie de compounds zou wel voor een extra
uitdaging kunnen zorgen. Mogelijk is het denk ik dus een goed
idee." Hier gaat host Tom Clarkson op in: "Teams houden er niet van
als hen dingen voorgeschreven worden." Hij verwijst naar de
kwalificatie in Hongarije, waar de teams verplicht waren alle
compounds te gebruiken. "En ik denk niet dat het toeval was dat we
daarna een gemixte grid hadden. De goede teams konden Q1 en Q2 niet
gebruiken om hun ronde te perfectioneren op de zachte band en
werden geforceerd om de harde en de medium band te gebruiken. Het
resultaat was een andere man op pole, namelijk Lewis Hamilton. We
zagen twee Alfa Romeo's in Q3 en deze wijziging leidde tot
ontzettend veel spanning in de kwalificatie. Dus waarom zouden we
het niet introduceren in de race?"
Damon Hill, presentatrice Nathalie Pinkman en journalist Tom
Clarkson de eerste seizoenshelft van de Formule 1 in 2023. Het
onderwerp wat ter discussie staat is het verplichte gebruik van
twee verschillende bandensets tijdens de race. Hier wordt binnen de
Formule 1 al wat mee geëxperimenteerd, aangezien de coureurs dit
jaar tijdens de Grand Prix van Hongarije bij de kwalificatie
verplicht met alle drie de compounds moesten rijden. De coureurs
moesten tijdens deze kwalificatie verplicht het eerste deel van de
kwalificatie op de harde banden, Q2 op medium en Q3 op zachte
banden rijden. De wereldkampioen van 1996, Damon Hill, komt in de
podcastaflevering met een nieuw idee om de races in de
koningsklasse wat spannender te maken. Op dit moment moeten de
coureurs verplicht tijdens de race op twee van de drie compounds
gereden hebben, behalve als het regent, want dan vervalt die regel.
Hill doet hier een schepje bovenop, hij komt namelijk met het idee
om alle drie de bandencompounds verplicht te maken tijdens de race.
"Als je op zoek bent naar opwinding en een grotere uitdaging, dan
waarom niet?" "Teams houden er niet van als hen dingen
voorgeschreven worden" "Ik denk dat het een goed idee is. Ik heb
dit al eerder voorbij horen komen, maar dit idee zal wel het aantal
pitstops verhogen", gaat de zoon van tweevoudig wereldkampioen
Graham Hill verder. "Je hebt dus niet meer de mogelijkheid tot een
éénstopper." Hij wijst op een andere recente wijziging die
uiteindelijk heeft gezorgd voor meer drama. "In de race in België
wist Lewis een gat groot genoeg te maken zodat hij naar binnen kon
voor nieuwe banden om de snelste raceronde te rijden voor een extra
punt. De invoering van dat punt voor de snelste ronde was eerst een
beetje drama waarvan gedacht werd dat het een kunstgreep was, maar
nu besluiten alle teams dat het echt belangrijk is om erbij te
hebben, dat extra punt. Dus zij gaan naar binnen voor die laatste
ronde, maar dat is een beetje drama aan het einde van de race, dus
het gebruik van alle drie de compounds zou wel voor een extra
uitdaging kunnen zorgen. Mogelijk is het denk ik dus een goed
idee." Hier gaat host Tom Clarkson op in: "Teams houden er niet van
als hen dingen voorgeschreven worden." Hij verwijst naar de
kwalificatie in Hongarije, waar de teams verplicht waren alle
compounds te gebruiken. "En ik denk niet dat het toeval was dat we
daarna een gemixte grid hadden. De goede teams konden Q1 en Q2 niet
gebruiken om hun ronde te perfectioneren op de zachte band en
werden geforceerd om de harde en de medium band te gebruiken. Het
resultaat was een andere man op pole, namelijk Lewis Hamilton. We
zagen twee Alfa Romeo's in Q3 en deze wijziging leidde tot
ontzettend veel spanning in de kwalificatie. Dus waarom zouden we
het niet introduceren in de race?"