Alle hens aan dek bij Mercedes na meerdere motorproblemen

En dan hebben we het specifiek over de motoren van Mercedes, die
behalve aan het eigen team ook geleverd worden aan McLaren, Aston
Martin en Williams. Aan het begin van dit jaar ging het mis bij de
klanten. Zo viel Lance Stroll uit in Saoedi-Arabië en in Australië
was het de Mercedes-motor achterin de Mercedes-bolide die de geest
gaf. Dat kwam hard binnen in de motorfabriek, zo vertelt Hywel
Thomas, de grote baas aldaar als hij terugblikt op de eerste
seizoenshelft. "De grootste verrassing en teleurstelling kwam
tijdens de eerste drie raceweekenden. Tijdens elk weekend was er
een DNF voor ons of een van onze klantenteams." Het was even alle
hens aan dek. "Daardoor hebben we echt de focus verlegd en
onderzocht hoe we in die situatie terecht zijn gekomen, in plaats
van alleen maar pleisters op de problemen te plakken. Dat heeft het
eerste deel van het seizoen gekarakteriseerd." Reflectie In de
motorfabriek heeft men dan ook alles uit de kast getrokken de
afgelopen maanden. "De betrouwbaarheid is zeer belangrijk, want
elke DNF is een grote tegenslag. Dat hebben we begin dit jaar
gemerkt. Het is niets nieuws, maar nu het niet toegestaan is om de
performance van de motor beter te maken, hebben we geen excuses."
"Vanwege die situatie hebben we veel gereflecteerd en de manier
waarop we bepaalde dingen doen aangepast om ervoor te zorgen dat de
problemen zich niet herhaalden", zo verklaart Thomas. "Als
onderdeel van die push voor betrouwbaarheid hebben we de focus
gelegd op de indeling van het raceweekend. Bijvoorbeeld op de
perfecte vrijdag, als we de motor uit de doos halen. We hebben te
veel problemen gehad op vrijdag, dus we hebben enorm veel werk
verricht om proberen te begrijpen wat de krachtbron allemaal moet
doorstaan en om ervoor te zorgen dat alle set-ups kloppend zijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines