Red Bull verbaasd dat concurrenten het 'simpele' F1-geheim niet begrijpen
Menig mond viel open toen de Red Bull RB19 voor het eerst haar
DRS-systemen opende op de lange rechte stukken in de Formule 1.
Ineens 'vloog' de auto naar een extreem hoge topsnelheid, vaak zo'n
20 kilometer per uur hoger dan de concurrenten. De oorzaak? Een
kleinere beam wing (het onderdeel onder de achtervleugel), waardoor
als de achtervleugel ook openklapt, er ineens bijna geen drag meer
is aan de achterkant van de auto. Technisch specialist Paolo
Filisetti kon voor RacingNews365 eerder al uitleggen waarom Red
Bull vliegt op de rechte stukken en noemt het een prachtige
innovatie van de bolide. Pierre Wache, Technisch directeur van Red
Bull, begrijpt echter niet dat de volgens hem relatief makkelijke
ontwikkeling nog niet is overgenomen door andere teams. "Ik vind
het raar dat iedereen er nog steeds over praat, twee jaar nadat we
het hebben geintroduceerd", zegt hij bij Autosport. "We hebben
honderden tests gedaan voor de FIA om te kijken of het geen
'trucje' was of iets dergelijks en zelfs nu zegt men nog niet te
begrijpen hoe we dit op de circuits doen. Op de circuits met veel
downforce verdwijnt het voordeel dan weer wel." "Toch snapt niemand
het en dat is voor ons eigenlijk een grote verrassing", aldus de
Red Bull-prominent.
DRS-systemen opende op de lange rechte stukken in de Formule 1.
Ineens 'vloog' de auto naar een extreem hoge topsnelheid, vaak zo'n
20 kilometer per uur hoger dan de concurrenten. De oorzaak? Een
kleinere beam wing (het onderdeel onder de achtervleugel), waardoor
als de achtervleugel ook openklapt, er ineens bijna geen drag meer
is aan de achterkant van de auto. Technisch specialist Paolo
Filisetti kon voor RacingNews365 eerder al uitleggen waarom Red
Bull vliegt op de rechte stukken en noemt het een prachtige
innovatie van de bolide. Pierre Wache, Technisch directeur van Red
Bull, begrijpt echter niet dat de volgens hem relatief makkelijke
ontwikkeling nog niet is overgenomen door andere teams. "Ik vind
het raar dat iedereen er nog steeds over praat, twee jaar nadat we
het hebben geintroduceerd", zegt hij bij Autosport. "We hebben
honderden tests gedaan voor de FIA om te kijken of het geen
'trucje' was of iets dergelijks en zelfs nu zegt men nog niet te
begrijpen hoe we dit op de circuits doen. Op de circuits met veel
downforce verdwijnt het voordeel dan weer wel." "Toch snapt niemand
het en dat is voor ons eigenlijk een grote verrassing", aldus de
Red Bull-prominent.