Op deze punten kan Red Bull nog verbeteren
Niemand is perfect, ook niet als je een uiterst dominant Formule
1-team als Red Bull bent. Het team won met Max Verstappen (10
overwinningen) en Sergio Perez (2 overwinningen) alle races van de
eerste seizoenshelft in 2023. Ook de sprintraces werden gewonnen. 7
van de 12 snelste rondes gingen naar Red Bull en 9 van de 12
polepositions gingen eveneens naar de koploper. Daar zijn dus al
een aantal 'imperfecties' te stoppen, maar ja, maakt dat echt uit
als je het coureurskampioenschap met Verstappen leidt met een
voorsprong van 125 punten op - nota bene - zijn teamgenoot? En het
coureurskampioenschap met 256 punten? Nee, maar in de zomerstop
gaan we toch langs de puntjes die wel beter kunnen. Zaterdagen
Vooral op zaterdag en met name in de kwalificatie lijkt Red Bull
net wat minder sterk voor de dag te komen dan ze meestal hopen.
Poleposition werd meermaals afgesnoept: tweemaal door Ferrari en
een enkele keer door Mercedes. De gaten zijn echter zeer klein in
de strijd voor pole. Althans, dat is vaak zo. Verstappen pakte in
Belgiè pole met ruim negen tienden voorsprong op de rest, maar
verder en ook onder droge omstandigheden kan het team beter scoren
op zaterdag, om zo zondag vanaf P1 te starten en weg te rijden. Dit
is geen must, want zelfs vanaf de zesde startplaats liet Verstappen
zien dat hij met ruim twintig seconden voorsprong op de rest van
het veld wint. Feit blijft wel dat de kwalificaties minder dominant
zijn dan de races, al vindt Verstappen dat geen probleem. Hij heeft
er zelfs een verklaring voor. "Ik denk dat we het kunnen
verbeteren, maar dat zal onze racepace schaden. Uiteindelijk gaat
het om de punten in de race. Dat is voor mij natuurlijk het
belangrijkste. Poleposition is leuk, maar het levert me geen punten
op", legde Verstappen eerder uit aan de media, waaronder
RacingNews365 . Sergio Perez De 'tweede rijder' van Red Bull, daar
is zeker weten nog verbetering te vinden. Verstappen scoort zo goed
als maximaal, maar Checo heeft al aardig wat podiums en punten
laten liggen. Vooral na slechte kwalificaties, grotendeels door
eigen fouten. In vijf van de twaalf races eindigde hij niet op het
podium, terwijl Verstappen dit jaar niet lager dan tweede werd. Is
dit een punt waarop Red Bull kan verbeteren? Jazeker: Perez is
onderdeel van Red Bull en dus is ook hij een punt van verbetering,
ook al heeft zijn werkgever dat niet helemaal zelf in de hand.
Uiteindelijk moeten ze zorgen dat ze de kampioenschappen winnen,
maar het liefst doen ze dat met twee topcoureurs (die elkaar daar
niet bij in de weg zitten). Perez haalt genoeg punten binnen om
tweede te staan in het klassement en dat zal ook zijn doel van het
jaar zijn. Tegelijkertijd zorgt hij er met Verstappen voor dat de
constructeurstitels en daarmee het prijzengeld naar Red Bull gaan.
Maar ja, extra goud, zilver en brons is nooit verkeerd. Verstappen
velt oordeel Terugblikkend op de eerste seizoenshelft legt
Verstappen aan Viaplay uit dat ook hij nog genoeg punten van
verbetering ziet. Hij kan natuurlijk niet anders dan tevreden zijn,
maar toch: "Het kan altijd beter. Aan het begin van het seizoen
denk ik dat het nog niet helemaal optimaal was, maar over het
algemeen hebben we het als team wel super goed gedaan." Waar dan
nog verbeterd kan worden? "Overal. Het kan overal beter. Er is niet
één ding waarvan ik denk ‘dat is perfect’. Het zijn allemaal kleine
dingetjes, maar uiteindelijk moet je die instelling wel hebben. Als
je alles maar oké vindt en perfect vindt, dan ga je op een gegeven
moment ook niet echt vooruit." Ook technisch directeur Pierre Wache
ziet nog genoeg verbeterpunten, waar hij naar eigen zeggen zelfs
niet lekker van slaapt! "Alles houdt me 's nachts wakker!", laat
hij optekenen bij Autosport. " Ik denk dat het team goed is omdat
we nog steeds realistisch zijn. Niets in vanzelfsprekend. Ik denk
dat in het geval van hoge downforce, en vooral bij zeer hoge
downforce-banen zoals in Boedapest en in Monaco, onze zwakke punten
naar voren komen. Ook in de kwalificatie en bij lage snelheden."
1-team als Red Bull bent. Het team won met Max Verstappen (10
overwinningen) en Sergio Perez (2 overwinningen) alle races van de
eerste seizoenshelft in 2023. Ook de sprintraces werden gewonnen. 7
van de 12 snelste rondes gingen naar Red Bull en 9 van de 12
polepositions gingen eveneens naar de koploper. Daar zijn dus al
een aantal 'imperfecties' te stoppen, maar ja, maakt dat echt uit
als je het coureurskampioenschap met Verstappen leidt met een
voorsprong van 125 punten op - nota bene - zijn teamgenoot? En het
coureurskampioenschap met 256 punten? Nee, maar in de zomerstop
gaan we toch langs de puntjes die wel beter kunnen. Zaterdagen
Vooral op zaterdag en met name in de kwalificatie lijkt Red Bull
net wat minder sterk voor de dag te komen dan ze meestal hopen.
Poleposition werd meermaals afgesnoept: tweemaal door Ferrari en
een enkele keer door Mercedes. De gaten zijn echter zeer klein in
de strijd voor pole. Althans, dat is vaak zo. Verstappen pakte in
Belgiè pole met ruim negen tienden voorsprong op de rest, maar
verder en ook onder droge omstandigheden kan het team beter scoren
op zaterdag, om zo zondag vanaf P1 te starten en weg te rijden. Dit
is geen must, want zelfs vanaf de zesde startplaats liet Verstappen
zien dat hij met ruim twintig seconden voorsprong op de rest van
het veld wint. Feit blijft wel dat de kwalificaties minder dominant
zijn dan de races, al vindt Verstappen dat geen probleem. Hij heeft
er zelfs een verklaring voor. "Ik denk dat we het kunnen
verbeteren, maar dat zal onze racepace schaden. Uiteindelijk gaat
het om de punten in de race. Dat is voor mij natuurlijk het
belangrijkste. Poleposition is leuk, maar het levert me geen punten
op", legde Verstappen eerder uit aan de media, waaronder
RacingNews365 . Sergio Perez De 'tweede rijder' van Red Bull, daar
is zeker weten nog verbetering te vinden. Verstappen scoort zo goed
als maximaal, maar Checo heeft al aardig wat podiums en punten
laten liggen. Vooral na slechte kwalificaties, grotendeels door
eigen fouten. In vijf van de twaalf races eindigde hij niet op het
podium, terwijl Verstappen dit jaar niet lager dan tweede werd. Is
dit een punt waarop Red Bull kan verbeteren? Jazeker: Perez is
onderdeel van Red Bull en dus is ook hij een punt van verbetering,
ook al heeft zijn werkgever dat niet helemaal zelf in de hand.
Uiteindelijk moeten ze zorgen dat ze de kampioenschappen winnen,
maar het liefst doen ze dat met twee topcoureurs (die elkaar daar
niet bij in de weg zitten). Perez haalt genoeg punten binnen om
tweede te staan in het klassement en dat zal ook zijn doel van het
jaar zijn. Tegelijkertijd zorgt hij er met Verstappen voor dat de
constructeurstitels en daarmee het prijzengeld naar Red Bull gaan.
Maar ja, extra goud, zilver en brons is nooit verkeerd. Verstappen
velt oordeel Terugblikkend op de eerste seizoenshelft legt
Verstappen aan Viaplay uit dat ook hij nog genoeg punten van
verbetering ziet. Hij kan natuurlijk niet anders dan tevreden zijn,
maar toch: "Het kan altijd beter. Aan het begin van het seizoen
denk ik dat het nog niet helemaal optimaal was, maar over het
algemeen hebben we het als team wel super goed gedaan." Waar dan
nog verbeterd kan worden? "Overal. Het kan overal beter. Er is niet
één ding waarvan ik denk ‘dat is perfect’. Het zijn allemaal kleine
dingetjes, maar uiteindelijk moet je die instelling wel hebben. Als
je alles maar oké vindt en perfect vindt, dan ga je op een gegeven
moment ook niet echt vooruit." Ook technisch directeur Pierre Wache
ziet nog genoeg verbeterpunten, waar hij naar eigen zeggen zelfs
niet lekker van slaapt! "Alles houdt me 's nachts wakker!", laat
hij optekenen bij Autosport. " Ik denk dat het team goed is omdat
we nog steeds realistisch zijn. Niets in vanzelfsprekend. Ik denk
dat in het geval van hoge downforce, en vooral bij zeer hoge
downforce-banen zoals in Boedapest en in Monaco, onze zwakke punten
naar voren komen. Ook in de kwalificatie en bij lage snelheden."